E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-28 01:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Begränsningar i presentation?  (läst 5942 gånger)
Bengt
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« skrivet: 2012-03-29 20:58 »

Hej.

Jag hoppas köpa en SunLogger 2020 och förutom loggning också använda den som enda styrenhet till solvärmen. Det enda den måste styra är solvärmarens pump. Det tror jag nog ska gå bra även om man kan tänka sig varvtalsstyrning mm. Men det jag är osäker på är om den kan mäta och presentera allt jag vill. Jag läste i ett annat inlägg att bara för att det går att mäta en signal är det inte säkert att det går att få det presenterat som man vill.

Jag vill mäta producerad värme/energi från solpanelerna, producerad el från solcellerna (det är ett hybridsystem), nettoförbrukning från elnätet. Helst negativ förbrukning också men det vet jag inte hur elmätaren presenterar. Dessutom effektförbrukning på elpatronen och en avfuktare och diverse temperaturer t ex ute, inne, i ackumulatortanken, i solslingan mm. Slutligen fuktnivån i krypgrunden.

Detta är ganska mycket men huvudfrågan är om det finns begränsningar i presentationen av data.
Loggat
Jack
Medlem

Antal inlägg: 19


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-03-29 22:17 »

Har en logger 2020 som läser av enfas-elmätare till solceller och en netto mätaren.
För att kunna läsa av elen som man exporterar är jag tvungen att köpa en trefas-elmätare och ansluta den mellan nettomätaren och säkringsskåpet.

http://24volt.eu/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=1601&start=30
Loggat

Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012-03-30 06:56 »

Start/stopp av cirkpump = OK

Producerad värme från solpanelen kan du logga på 3 sätt:
1. DeltaT över panelen multiplicerat med en faktor som "simulerar" ett känt fast flöde och ger som resultat en uteffekt.
2. DeltaT över panelen + mätning av flöde med hjälp av flödesmätare (vi går i dagarna över till en något dyrare men bättre (med pulsutgång) flödesmätare)
3. Med en värmemätare med pulsutgång

Producerad el från solcellerna kan mätas med hjälp av en elmätare, 1-fas eller 3-fas beroende på den anläggning du har.
När det gäller Nettoförbrukning, export och negativ förbrukning så beror det mycket på vilken typ av mätare energibolaget sätter in, du måste ha tillgång till pulsutgång eller blinkande diod som kan läsas av för att kunna presentera värdena.
De 3-fas elmätare jag säljer i webshopen visar 0 om det går "negativ förbrukning", en sådan skulle alltså kunna monteras "bakvägen" på inkommande matning och registrera negativ förbrukning/export (om det var den typen av negativ förbrukning du menade).
(Detta är ännu inte testat i skarp drift, så skulle det inte fungera får du returnera eventuellt inköpt elmätare)

Elförbrukning på andra elförbrukare går också bra, men du behöver en st P3IQ för varje elmätare utöver de två som kopplas direkt till EL-ingångarna. (Max 10 elmätare kan loggas av loggern)

Temp/fukt i krypgrunden mäter du med HTIQ: http://www.energibutiken.se/sv/expansionsmoduler/13-htiq-fukt-och-temperaturmodul-givare.html
Temperaturer, t.ex. Inne/Ute/Acktank/framledning/returledning o.s.v. kan du hänga på mer eller mindre i obegränsad uppfattning.
Generella begränsningar är:
Totalt max 10 st moduler (P3IQ, HTMIQ, HTIQ, A/DMIQ)
Totalt max 50 st mätpunkter.

När det gäller presentationen av data så finns det naturligtvis begränsningar i den mjukvara och webtjänst vi levererar, hur data kan presenteras framgår i manualen, och övriga önskemål får du framföra här i forumet.
Andreas kan bäst svara på frågor som rör presentation i webbtjänsten, och om det finns möjligheter att utöka de val/beräkningar man vill göra i webbtjänsten.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-03-30 08:47 »

huvudfrågan är om det finns begränsningar i presentationen av data.

Begränsningar finns alltid, vi prioriterar främst sådant som vi tror en majoritet av användarna har nytta av.

Gäller det LoggerSoft eller E-logger? Hur vill du vill du att data skall presenteras?

För att skräddarsy exakt går det alltid använda exempelvis kalkylprogram som Excel eller LibreOffice calc.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Bengt
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-03-30 17:18 »

Tack för de uttömmande svaren!

Ja, det låter verkligen som att den ska klara allt jag önskar mig. Dyrast blir att mäta elförbrukningen om jag nu nödvändigtvis måste mäta det på allting :-). Men jag vill se hur mycket nytta jag har av solvärmen och då behöver jag mäta förbrukningen på åtminstone elpatronen, krypgrunden (jag dumpar överskottsvärme där vilket kommer att minska behovet av avfuktning något), anläggningens producerade el och min egen förbrukade el. Detta verkar ju vara fullt möjligt även om det kostar lite för elmätarna. Jag inser att jag inte behöver mäta negativ förbrukning på huset, det borde räcka med skillnaden mellan anläggningen och husets förbrukning.

Jag skulle tro att jag vill se de vanliga trendkurvorna för resp förbrukare plus månadsvis förbukning/generering.

För att mäta energiproduktionen hade jag tänkt använda en mätare med pulsutgång jag hittade billigt på ebay men tyvärr hittar jag inte den nu.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!