E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-29 17:13 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: 1Wire Rørgivare - erfaringer?  (läst 6814 gånger)
gjelsvik
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil
« skrivet: 2013-01-08 21:05 »

Har to slike givare tilkoblet flisfyringanlegget her. Vi har 120mm rør og det blir da en liten luftlomme mellom sensor og rør, dette vil nok føre til et varmetap. Har kompensert for dette i e-logger.
Jeg kom frem til at ca 5-6grader måtte legges til. Er det andre her som har erfaringer?

I stad tok jeg løs den ene givaren for å flytte den til et annet sted på røret, i den sammenheng så ser jeg at begge giverene viste senkning av temperatur, også den som ikke ble rørt.

De er begge koblet til samme plinter på logger2020, kan det være at de påvirker hverandre på noen måte?


bilde: http://bildr.no/view/1363353
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013-01-08 21:29 »

Jag testade en högtempmodul idag, med tre givare tillkopplade, körde alla givare var för sig upp till mellan 200 och 300 grader och tittade speciellt på om de påverkats, men såg inget sådant.
Du tror inte att det kan ha berott på att du öppnat en dörr och kylt ned rummet?

Tempgivare skall egentligen alltid isoleras, men annars stämmer det rätt bra att en temperaturmätning som sker utvändigt ett rör kan visa ca 5 grader mindre än temperaturen inuti röret.
Loggat

gjelsvik
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-01-08 22:21 »

Jo det er klart at når jeg åpnet døren til fyringssentralen så tilføres det kald luft, tenkte ikke at det kunne gi så stort utslag. Jeg har ikke fått montert alle mine sensorer end så jeg vet ikke eksakt temperaturen i dette rommet, men jeg tipper det holder 30-40 grader, vil dette være et problem å ha loggeren montert der permanent?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013-01-08 23:08 »

Ja, det kan det vara, loggern i sig blir rätt varm, runt 40 grader på varmaste stället.
Den bör därför inte läggas platt på en hylla t.ex.
Vi har ännu itne märkt att det skulle finnas några varmgångsproblem, men om den monteras i ett extra varmt rum så utmanar man ju ödet en aning.
Om du monterar den i det rummet kan du väl sätta den på distanser så att du kan få en luftcirkulation på baksidan?
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!