E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-29 11:56 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hemautomation, Nexa/Z-wave  (läst 11860 gånger)
Fabbe
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« skrivet: 2013-01-08 09:52 »

Tja!
Här bør det ju finnas en del tekniknerdar! Med glimten i ögat (blinkande)

âr det någon som kør nexa eller z-wave?
Børjat titta lite och det råder delade meningar om nexa medans de flesta verkar rørande øverens om att z-wave är en gåva till mänskligheten.

Prisskillnaden är ju ganska stor och det blir ju många enheter.
Är nexa så mycket dåligare?

//Fabbe
Loggat
gjelsvik
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2013-01-08 21:00 »

Jeg bruker Nexa her, har en Tellstick duo tilkoblet en av pcene. Den kjører så SwitchKing som styringsprogramvare.

Z-wave har jeg ikke satt meg inn i. Nexa er tilgjengelig "overalt" og koster "ingenting". Det har funkert uten problemer for meg lenge. Styrer utelys beroende på solopp/nedgang, styrer lys i garasjen på berøring(pir), styrer div lys inne basert på scenario.

Har også laget en egen elmäter som logger til web, som igjen hentes inn som datakilde i switchking. (men det får man kanskje ikke nevne her? Leende (smiley) )
Loggat
pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013-01-08 22:04 »

Jag använder Tellstick Net och Nexa/Proove switchar för att fjärrstyra lyse och värme i stugan, även i viss mån automatiskt via deras nättjänst. Det funkar bra, däremot funkar deras sensoravläsning i det närmaste inte alls tyvärr. Där funkar logger2020 betydligt bättre...
Loggat
LarsF
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2013-01-13 21:03 »

Jag kör Z-wave här hemma nu (hade en Nexa ljussensor och puckar tidigare för att styra utomhusbelysning) och styr nu både utomhusbelysning och viss belysning inomhus. Det som gjorde att jag bytte ut mina Nexa-grejer var;
- Nexan fallerade ibland (för långa avstånd?) - med Z-wave försöker den dels fler gånger, man får respons från pucken om kommandot gick fram och en z-wave enhet kan förstärka signalen till en som är längre bort.
- Jag provade lite med Nexas dimmerpuckar men jag tyckte det blev så skum funktion på brytaren då (det gick inte att sätta en impulsfjäder på brytaren har jag för mig, utan man fick vippa den manuellt) - det funkar mycket bättre med de z-wave puckar jag testat.
- Apparna som finns till Z-wave är riktigt fina (jag kär SQremote HD i iPad och iPhone)

Vet dock inte om bytet till Z-wave är motiverat med tanke på den högre kostnaden dock ...
Loggat
Fabbe
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2013-01-15 19:52 »

Tack før era svar!!

Det lutar åt z-wave ändå måste jag säga.. Just pga repeter funktionen, innebär ju att man kan ha mkt større avstånd.

Är det någon som provat att ta in data från Logger2020? De hade ju varit guld. Så man kunde styrt med hjälp av värden från den?
Loggat
LarsF
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2013-01-17 07:15 »

Nu är det rena gissningar från min sida - men med micasaverdes controller (Vera-burkarna) kan man ju iallfall skriva egna plugin, så det borde ju inte vara omöjligt att skriva ett som analyserar data från Loggern och styr saker utifrån det.
Loggat
gjelsvik
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2013-01-21 21:03 »

Tack før era svar!!

Det lutar åt z-wave ändå måste jag säga.. Just pga repeter funktionen, innebär ju att man kan ha mkt større avstånd.

Är det någon som provat att ta in data från Logger2020? De hade ju varit guld. Så man kunde styrt med hjälp av värden från den?

Repeatere finnes også til nexa..

Det finnes ikke noe offisielt api til logger2020. Du kan derfor ikke hente sensorverdier direkte, men du kan bruke csv data fra autoeksporten, dette gir imidlertid ikke samtidsdata, bare gamle historiske data.

Siden dette ikke er en løsning som tilbys, så har jeg funnet en workaround, jeg tror ikke Andreas blir så fornøyd om jeg legger ut fungerende løsning og forklaring her. Men et hint er en publik side på webtjenesten. Der finnes alle data tilgjengelig. Et hint til, switchking kan ha en webside som datakilde. Resten forstår du selv.
Loggat
Fabbe
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2013-02-01 21:24 »

Repeatere finnes også til nexa..

Det finnes ikke noe offisielt api til logger2020. Du kan derfor ikke hente sensorverdier direkte, men du kan bruke csv data fra autoeksporten, dette gir imidlertid ikke samtidsdata, bare gamle historiske data.

Siden dette ikke er en løsning som tilbys, så har jeg funnet en workaround, jeg tror ikke Andreas blir så fornøyd om jeg legger ut fungerende løsning og forklaring her. Men et hint er en publik side på webtjenesten. Der finnes alle data tilgjengelig. Et hint til, switchking kan ha en webside som datakilde. Resten forstår du selv.


Smart där! Går det att ladda ner program för styrning och prova lite någonstans?

Jag var och handlade två väggutag och en dimmerpuck från Nexa idag, 300 pix e de värt för att prova! Blev lite besviken över räckvidden på fjärren dock, tvungen att resa mig från soffan för att få kontakt med pucken bakom brytaren å det går ju inte!! Med glimten i ögat (blinkande) Har du någon koll på vilken fjärr man borde testa?

//Fabbe
Loggat
gjelsvik
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2013-02-02 01:16 »

Jorda, switchking kan du laste ned og prøve gratis, men for å kommunisere med nexa enhetene må du ha en tellstick tilkoblet din dator.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!