E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 06:05 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Internet fel #2  (läst 9181 gånger)
gjelsvik
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil
« skrivet: 2013-01-04 18:46 »

Hei!

Fikk i dag min logger, koblet opp sensorer og ethernet.
Gikk inn i driftsmodus for E.logger og fikk hentet ut ID.

Aktiverte dette så på e-logger.se. Men får ikke opp noen "givare"

På nettsiden står det: "FEL: Kunde inte ansluta till klienten, kontrollera att den går och är inkopplad till internet (Timeout)."

På logger2020 står det "Internet fel #2"
Den sier den har fått ip-adresse fra min dhcp server. Alle mine andre dator, servere og "dingser" kommer fint på internett. Også om jeg bruker eksakt samme kabel. Om jeg forsøker å pinge adressen den har fått så får jeg ikke svar. Er ethernet modulen på loggeren satt opp til å svare på ping / icmp echo?

Jeg ser først nå at det ikke er mulig å sette fast ip adresse på denne. Dette er litt synd. Den skal stå i vår flisfyringsanlegg, der vi har en trådløs radiolink(mpls). Vil mulighet til å sette egen ip komme i senere oppdateringer?
Loggat
gjelsvik
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2013-01-04 22:04 »

Da ser det ut til å fungere, jeg fikk lagt inn sensoren på webtjenesten.
Men jeg har en del avbrudd. Der data ikke blir registrert. Jeg skal forsøke å koble loggeren opp på en av de andre internettlinjene vi har.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013-01-07 08:33 »

Normalt skall data lagras i loggern om internetförbindelsen inte fungerar, om det saknas data så är det därför inte omöjligt att du har problem med givarbussen, vilket gör att loggern inte kan läsa av givarna hela tiden.
Har du kollat om det visar något i displayen under de tider du har avbrott i visningen i webbtjänsten?
Loggat

gjelsvik
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2013-01-07 13:59 »

Har ikke fått sjekket displayet, jeg hadde en annen feil i går, mem error ( og noe mer) stod det, men dette ble borte igjen etter reboot, nå har den fungert klokkerent i et døgn.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2013-01-08 12:33 »

Da ser det ut til å fungere,

Vad gjorde du för att få det att fungera? Kan vara bra att veta om någon annan får samma problem.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
gjelsvik
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2013-01-08 20:50 »

Jeg byttet internettlinjer. Vi har flere tilkoblinger ut mot internett, den jeg ikke fikk til å fungere er kablet telenor ADSL. Jeg byttet over til en radiolink vi har, wimax/4G.

Det har fungert fint, men dette er bare midlertidig. Permanent så vil jeg bruke ADSL tilkoblingen da den er mye mer stabil ut mot nett.
Loggat
Patrik481
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2013-01-13 23:32 »

Om nätverksroutern skulle hänga sig eller liknande, hur länge kan Logger 2020 hålla värden buffrade?
Är det några hundra värden totalt eller mer eller mindre?
Loggat

Mitsubishi FH25 (VEHZ QHeat 635) & ESIM364 & Raspberry 2 med RfxTrx433E & Domoticz
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013-01-14 00:05 »

Vi skriver hela minnet full innan den börjar om att skriva i början av minnet, beroende på var i minnesutrymmet loggern befinner sig när den börjar spara data så kan det alltså variera mycket, från timmar till dagar eller veckor.
Tyvärr fungerar det inte att skriva fullt, och sedan "fortsätta" i början av minnet, utan man tappar data om/när minnet blir fullt.
Det är alltså omöjligt att säga exakt hur länge data sparas.
Så har jag i alla fall förstått det hela, Andreas kan kanske förklara bättre.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!