E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-18 19:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Loggningen visar mycket mer än räkneverket  (läst 26223 gånger)
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2012-12-22 00:05 »

Du skulle ju kunna koppla in båda ingångarna till samma elmätare, en på dioden, och den andra på pulsutgången, om båda visar lika mycket fel så är det nästan säkert fel på elmätaren.
Tack för ditt tålamod med felsökningen.
Loggat

KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2012-12-22 00:31 »

Bra idé!
Nu loggar jag båda ingångarna så får vi se i morgon hur det blev..

Loggat
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2012-12-22 08:56 »

Nu har jag loggat den i 8 timmar med VP-drift (IVT X15 som gått konstant på ca 28Hz)
Resultat:
Mätare : +17kwh = snitt 2.1kw
Logger diod: +30kwh = snitt 3.7kw
Logger S0: +37kwh = snitt 4.6kw


Diod-grafen är hyggligt jämn och fin, men är över mätartavlan förbrukning
S0-grafen är väldigt spikig (men det kunde den bli såg jag nu på forumet pga av otajmade pulser, men snitt borde bli bra)

Vet inte vad pumpen ska dra runt 28Hz, vid 60Hz bör den dra ca 3.6kw enligt manualen så båda loggens värden känns höga.

Jag vill naturligtvis att det lägsta värdet är det som är korrekt  Leende (smiley)
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2012-12-23 10:47 »

Mmm, verkar som att elmätaren visar fel, jag skickar dig en ny elmätare efter jul.
E-posta mig din adress så fixar jag ihop ett paket med det som behövs.
Loggat

KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2013-01-06 00:27 »

Nu har jag kopplat in den nya men jag får exakt samma fel som tidigare   Ledsen

Nu har jag bara mätt med dioder och jämfört med mätartavlorna, inte med S0-porten.

Jag testade att serie-koppla den nya elmätaren med den gamla. Mätartavlorna på nya och gamla mätaren tickar på exakt lika snabbt. Dioderna tycker jag ger snarlika resultat, korrekt grundvärde men med ett pålagt "brus" vilket gör att kwh-räknaren i e-logger blir för hög.

När jag mäter så kör jag med min 300W bygglampa (1 fas) med jämn resistiv last då jag gissar att motorer från tex motorvärmare och varmluftspistol kanske ger en oren effekt-användning. Bygglampan lyser inte i samma rum som elmätarna/dioderna.

Jag köpte även en effektmätare på Kjell o Co som visade precis som mina voltmätare att lampan drar runt 300-305 Watt.

När jag mäter med loggern så visar den 304 W men ca var 3-10e sekund så kommer det en spik på 400-3000W och sedan så går den sakta neråt igen.

Testade att köra med elmätar-pip-testet i loggern och på 300w så ska den pipa till var 0.8e sekund vilket den gör med korta distinkta pip, MEN, vid samma intervall som spikarna (var 3-10e sekund) så är själva pipet längre, ungefär som blinket inte är rent utan består av ett "brusigt blink".
För att kolla om det var yttre störningar så stängde jag av bygglampan och då upphör pipningarna helt. Så bruset kommer från elmätarens diod eller i överföringen till loggern.

Något intressant är att bruset och spikarna är som högst när dioden är som bäst inriktad skulle jag påstå, flyttar jag dioden ca 0.5cm bort från avläsarhålet (ungefär precis innan den inte kan läsa av alls) så är bruset/spikarna som lägst  Va?

Jag begriper inte detta, behöver tips på vad jag kan testa mera.

* Har testat båda portarna på loggerna, både samtidigt och en åt gången, ingen skillnad
* Testat att ta bort glaset på elmätaren och stoppat ner dioden i hålet under glaset, ingen skillnad
* Testat ny kabel igen (den 2-trådiga vit-bruna från energibutiken), dragen utan risk för yttre störningar
* Har inte testat med P3IQ

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2013-01-06 20:35 »

Har du tillgång till ett motstånd på ca 500 ohm skulle du kunna sätta det mellan Pulsingången och GND, det kan göra att eventuella yttre störningar inte slår igenom.
Men med tanke på att det blir fel trots allt du gjort kanske det är nåt tokigt  med loggern trots allt, någon gång skall ju vara den första.
Är det en logger med belyst display?
Loggat

KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2013-01-06 23:24 »

Hittade ingen 500-ohmare hemma men dock några 1k:are. Parallell-kopplade 2st 1k:are mellan  plint 7 och 9 där min diod sitter. tyvärr så detekterade loggern inga pulser alls då.

Det är en logger med belyst display och utan serie-port.
Får väl försöka testa med en P3IQ för att testa om det är loggern (lite knöligt att montera bort P3IQn vid mina flödesmätare)

Skulle det hjälpa att testa med en superkort kabel till dioden? (jag får flytta loggern under testet)
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2013-01-07 08:24 »

Först kan du väl prova öka motståndet tills loggern börjar registrera pulser?, prova 1000 eller 2000 ohm.
Visst skulle det vara bra om du kunde prova med en kortare kabel, kommer störningen från något annat så skulle den ju kunna försvinna om du kör på det sättet.

En sak som stört för en annan kund vara en z-wave-produkt, en dimmer - har du något sånt i ditt hus, alltså zig-bee eller z-wave-styrd utrustning?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2013-01-08 12:48 »

Att lägga in motstånd för att reducera störningar är nog bara ett alternativ då pulsutgången används. Vid diodavläsning behövs all känslighet eftersom utsignalen från diodsensorn är så svag. Det är ingen slump att ingången har den känslighet den har.

Och som jag skrivit tidigare, i och med att det inte syns rejäla spikar i graferna så lutar det inte åt kabelstörningar i det här fallet.

Blir det nån skillnad om du kopplar bort precis allt annat? Prova koppla ur alla givare/moduler, nollställ loggern, koppla inte upp den mot webbtjänsten efter nollställning, ha sen bara nätagget och denna enda elmätare inkopplad och läs av effekten i loggerns teckenfönster. Någon skillnad?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2013-01-09 15:36 »

Jag testar! Tack för alla tips  Leende (smiley)
Loggat
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2013-01-11 14:34 »

Nu fungerar det!  Leende (smiley)

Blir det nån skillnad om du kopplar bort precis allt annat? Prova koppla ur alla givare/moduler, nollställ loggern, koppla inte upp den mot webbtjänsten efter nollställning, ha sen bara nätagget och denna enda elmätare inkopplad och läs av effekten i loggerns teckenfönster. Någon skillnad?
Detta gjorde ingen skillnad, kopplade ur allt och resettade loggern (var dock tvungen att koppla upp mot e-logger, annars så syntes inte värdena i displayen, drog däremot ut ethernet-kabeln efter uppstart)
Testade med alla mina 3 mätare (fortum/total-mätare, gamla vp-mätaren och nya vp-mätaren), båda mina dioder (men en åt gången) med 30 cm lång kabel i alla kombinationer. Hela tiden dessa plötstliga spikar.Ledsen


Testade sedan med 500ohm, 1kohm, 2kohm mot den gamla vp-mätaren (enklast att testa mot då den inte satt uppskruvad högt upp påväggen). Loggern fick då inte in några signaler alls med nån av motstånden.Ledsen

Testade som ett sista test att ta 2kohm och köra mot min nya vp-mätare. Violá! Superfin och jämn signal!! Cheesy
Testade då även med 1kohm, fortfarande fin signal.
Testade då helt utan motstånd, spikig signal igen.
Kopplade tillbaka 1kohm-moståndet, längre kablar till dioderna samt de andra givarna igen. Fortfarande fin signal.

Det verkar alltså som att den gamla vp-mätarens diod var så klen att den nätt och jämnt kunde få avläsardioden att reagera (=spikar) och med motstånd så orkade den inte slå igenom alls.

Mätte under natten och e-logger och vp-mätaren hade båda ökat med 17kwh. Cool

Nu ska jag se att min fortum/total-mätare fungerar med samma medicin..


« Senast ändrad: 2013-01-11 14:36 av KlasL » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2013-01-14 11:15 »

Så du menar att felvisningen trots allt skulle ha berott på störningar som plockades upp via kabeln mellan logger och givare? Nån teori om vad störkällan kan vara?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #27 skrivet: 2013-01-14 16:23 »

Svårt att tro att det skulle kunna vara en störning. Kopplade som sagt ur allting och körde med en 30cm lång kabel.
Det krävdes alltså både ny mätare och 1kohm-motstånd för att det skulle börja fungera.

Jag har en wifi-router i samma rum, vet inte om det kan störa?

Jag fick känslan att var 3e till var 5e blinkning tolkades som en "burst" av flera snabba blinkningar.
Körde man elmätar-testet så lät det <pip> <pip> <pip> <piiiiiiiip> <pip> <pip> <pip> <piiiiip> (snyggt beskrivet va?  Glad)

Dvs burst var 3-4 sekund vid 300w last, vet inte vad det skulle kunna vara som sänder ut en störning så sällan?

BTW, min total/fortum-mätare fungerar med samma lösning med 1kohm-motståndet  Leende (smiley)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2013-01-14 17:10 »

Jättesnyggt beskrivet. Leende (smiley)

Hade varit intressant veta vad det beror på, så vitt jag vet är du den ende som haft den här typen av problem med en regelbunden störning som ger fel effekt. Visst har folk har haft störningar förut men då har det varit spikar. Och majoriteten har ju över huvud taget inga problem med störningar. Wifi-router? Vem vet, du har inte provat koppla ur den? Själv har jag en accesspunkt 20 cm från en logger och det är inga problem med den elmätaravläsningen (som också sker med diodavläsning).

Vad kan det annars vara. Bor du granne med nån mobilmast? Eller har kanske säpo installerat dold trådlös kamerautrustning i ditt hem? Eller bor du nära nån större industri som rycker i elnätet?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #29 skrivet: 2013-01-15 14:18 »

Jag har svårt att se att det skulle vara en extern störning, stängde jag av VPn så den inte förbrukat nån ström så kom det inga "spök-signaler" alls till loggern. Problemet fanns bara när det fanns last över elmätaren (VP eller 300w-lampa). När jag körde med 300w-lampan så kom störningen enbart när det skulle vara en blinkning, inte mitt i mellan två blinkningar så att säga.

I övrigt så finns här inga industrier eller mobilmaster (vad jag vet) i närheten.

Loggat
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!