E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-18 05:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Loggningen visar mycket mer än räkneverket  (läst 26203 gånger)
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« skrivet: 2012-12-20 09:39 »

Hej

Har lite problem med avläsningen av elmätarna där jag tycker att elvärme-loggningen visar för tok för mycket. Jag hade nog fler fel, tex så hade jag både el-total och el-värme i samma kabel men olika trådar vilket Rickard avrådde starkt från att ha pga störningar mellan.
Jag har nu kopplat ur el-total dioden så el-värme är helt själv på kabeln som nu dessutom ligger ensam på golvet helt fri från andra potentiella störningar. Men problemen kvarstår.

Jämför jag elvärme-mätarens kwh-räknare (som köptes på energibutiken) och kwh-räknaren som man kan få fram via systembilden så diffar dem med kanske en faktor 2 på 1 timme (elmätaren räknar upp hälften så fort som loggern), och kanske med en faktor 1.5 på ca 6 timmar.

Nu till grundfrågan;
Kan man jämföra de båda kwh-räknarna med varandra? (om man utgår från att man inte har störningar på diod-kabeln och att dioden ligger korrekt mot mätaren och inte störs av ljus mm)
Tänker mig att de kanske summerar sina värden på olika sätt. el-mätaren kanske räknar pulser och tickar på 1 kwh vid varje 10.000e puls, medans loggern mäter pulsfrekvens och räknar ut kwh-antalet med den genomsnittliga momentana effekten gånger tiden.

Om man inte kan jämföra dem, vilken anses mest korrekt?
Anledningen att jag frågar är att jag just nu utgår att mätaren är korrekt och loggern har fel och jag försöker åtgärda loggern. Men det kanske är omöjligt att få dem att stämma överrens.


Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-12-20 10:09 »

Självklart går det jämföra det som visas i systembilden med räkneverket på mätaren, det skall knappt skilja alls. Samma gäller staplarna i rapporten och vanlig grafer (där det medel som visas under grafen multipliceras med grafens tidsrymd), allt bör överensstämma väl med elmätarens räkneverk.

Ifall det rör sig om störningar syns tydliga spikar i graferna, du ser inget märkligt när du tittar i en graf över den aktuella elmätaren?

Är mätaren kopplad direkt till loggern eller går den via pulsmodul?

Hur lång är kabeln till mätaren?

Vad har mätaren för typbeteckning?

Vilket pulstal är inställt? Inte råkat kryssa "tid-till-puls" av misstag?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-12-20 10:41 »

Självklart går det jämföra det som visas i systembilden med räkneverket på mätaren, det skall knappt skilja alls. Samma gäller staplarna i rapporten och vanlig grafer (där det medel som visas under grafen multipliceras med grafens tidsrymd), allt bör överensstämma väl med elmätarens räkneverk.
Bra, skönt att höra.. Då har jag nåt som jag troligtvis kan ha som facit. Ska om jag inte för bukt med detta lasta en fas åt gången på mätaren med en 100%-ig känd last för att se om allt stämmer. Tex en uppmätt 500W bygglampa.

Ifall det rör sig om störningar syns tydliga spikar i graferna, du ser inget märkligt när du tittar i en graf över den aktuella elmätaren?
Inga såna spikar, däremot så hade jag såna på el-total när den tidigare var inkopplad.

Är mätaren kopplad direkt till loggern eller går den via pulsmodul?
Direkt kopplad med diod mot pulsingången på loggern (ingen pulsmodul). Dioden sitter i ett litet hus och ska vara korrekt riktad, men ska för säkerhetsskull se om det går att få bättre (då kanske med jämn last från 500W-lampan)

Hur lång är kabeln till mätaren?
Ca 5 meter

Vad har mätaren för typbeteckning?
Sitter på jobbet nu utan möjlighet att läsa av exakt, men det är en sån Siemens Landis & Gyr dialog 3-fas begagnad modell som köptes av er i Maj 2012.

Vilket pulstal är inställt? Inte råkat kryssa "tid-till-puls" av misstag?
10.000 , inte klickat i tid-till-puls
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-12-20 11:51 »

I och med att det inte syns spikar i graferna så är det som sagt mindre troligt med någon form av störning. Rimligtvis borde inte heller sensorn vara felriktad eftersom det borde ge risiga grafer eller ingen signal alls.

Bra där om du kollar med bygglampa, då kan vi utesluta att det är något med själva mätaren. Hårtork och kupevärmare är andra bra testlaster.

Du skulle också eventuellt tillfälligtvis kunna prova med pulsutgången från mätaren och se om det blir någon skillnad. Pulsutgången är inte helt ren på Landis-mätarna så helt bra blir det inte men ändå intressant se om där blir skillnad.

Kolla upp exakt beteckning på mätaren så vi vet vad vi talar om, jag vet inte om det finns olika.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012-12-20 13:30 »

Och kolla så du har sensorn riktad mot rätt diod, den skall sitta över dioden som är precis nedanför displayen. (10 000 imp)
Kolla även gärna en gång till att du har angett rätt pulstal, även om det känns som ett onödigt råd, för säkerhets skull, ange 9000, spara, och ange sedan 10 000 och spara.
Att loggern visar för mycket på det sätt du beskriver, och utan att det är tillfälliga spikar som skvallrar om att det kommer in störningar från en annan källa har jag aldrig tidigare varit med om.

Jag kan väl tillägga att det inte bara är viktigt att de två pulsingångskablarna inte delar "kabel", utan de måste dras i helt egna kablar, du kan alltså inte heller dela pulsingångskablel och kabel till tempgivarna utan att få störningar.
Man kan alltså inte dra pulsgivare, tempgivare och moduler i t.ex. en nätverkskabel, det är dömt att misslyckas.
Kanske kunde vi vara tydligare med det i våra instruktioner.

/Rickard
Loggat

KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-12-20 23:20 »

Elmätaren är en ZMD121AMer53.
Nu tog jag fram en bygglampa på 300W, mätte av den på 231V och 1.29A = 298W (den kunde dock pendla mellan 1.28-1.30A=296-300W)
Stängde av VPn helt på huvudbrytaren.
Monterade om dioden för säkerhetsskull (den sitter på den rätta dioden under displayen), nu så är det svårt att få den ur fokus.
Släckte alla lampor (samt mörkt ute), ställde ut bygglampan ur rummet. Säkerhetsställde att min LED-ficklampa inte kunde störa dioden.
Loggern visade inga tecken på signaler från el-mätaren när allt var avstängt. Slog jag på bygglampan på nån av faserna så gav loggern utslag, och stängde jag av så pausade loggern värdet från det senaste uppmätta (den nollade inte). Känns som inga störningar från omgivningen.

Sedan lät jag min 298W lampa vara igång 5 minuter på vardera fas (bifogar bild), loggern visade runt 305-360W och snittade runt 330W. Dvs ca 10% över vad den borde vara. Likadant på alla faser. Är det rimliga gränser? (kan ju vara min voltmätare som mätte strömmen felaktigt från början).
Jag har inte jämfört med med elmätarens räknaverk då det tickar på för långsamt med 300W.
Har kopplat tillbaka pumpen och ska jämföra räkneverken i morgon igen.

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012-12-21 08:09 »

Har du provat ändra pulstalet enligt min beskrivning?
Loggat

KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-12-21 08:36 »

Har du provat ändra pulstalet enligt min beskrivning?
Nej, ville se om justeringen på dioden gjorde skillnad först.
Nu inatt 00:00 -08:00 så har mätarna få ticka fram i vanlig VP-drift;
Elmätare +12kwh
Logger +21.1kwh
Nu har jag ändrat pulstalet fram och tillbaka enligt Rickards tips.

Provade att handköra VPn hårt inställt på 60Hz i 5min. Enligt manualen så ska den dra 3.6 kW el då, loggern svajade friskt mellan 4.7kw och 7.3kw.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-12-21 11:59 »

Man måste lära sig krypa innan man kan gå. Ingen idé köra mätaren på värmepumpen om 300W resistiv last ser sådär risig ut.

Hur ser 300W från samma mätare ut om du använder andra elmätaringången på loggern?

Hur ser 300W ut om du använder pulsutgången på mätaren istället?

Fast har du verkligen inte tillgång till en kupevärmare eller hårtork så effekten blir lite högre?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-12-21 14:16 »

Håller med om att det inte är nån idé att köra högre last om den lägre var dålig. Det blev midnatt och VPn var tvungen att få gå medan vi sov, tog tillfället i akt att skriva av värdena under natten Leende (smiley)

Jag har en 2000W varmluftspistol som jag kan testa med.
Just nu känns det som det är dioden tolkar mätaren felaktigt, så fort lasten över mätaren nollas så upphör signalerna till loggern. Dvs, det verkar inte vara några yttre störningar.

Ska testa att byta puls-ingång till loggern och samt testa S0-utgången också.

 
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012-12-21 14:24 »

Du kan e-posta mig din adress så skickar jag en annan elmätare + sensor till dig för att utesluta fel på dessa, det är långsökt, men naturligtvis inte omöjligt.
Att det skulle vara fel på Loggern ser jag som mer eller mindre omöjligt.
Det mest troliga om det inte är fel på elmätaren eller sensorn är att elmätaren inte klarar de störningar som invertern ger.
Dessa elmätare är ju rätt gamla, så frågan är hur bra designade de är för att klara av de övertoner som en inverter kan skapa på matningen.
Loggat

KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2012-12-21 14:39 »

Tack! Som vanligt superb service. Jag testar det andra först så vi verkligen har gjort det som går innan vi byter saker Leende (smiley)

Borde man inte kunna öppna elmätaren och sätta dioderna mot varandra med hjälp av krympslang?

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012-12-21 14:43 »

Så länge du har den runda toppen av sensorn riktad mot IR-dioden så skall det normalt inte bli fel, jag har sålt hundratals loggrar och sensorer av samma sort utan att det brukar vara några problem.
Själva IR-dioden är en ytmonterad historia, om jag inte missminner mig.
Loggat

KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2012-12-21 19:21 »

Kanske skulle haft en egen tråd..  Rullande ögon (ironi)
För att börja utesluta saker så testade jag att flytta dioden till min riktiga (ordinarie från Fortum) elmätare. Jag vill ha nånting som jag kan till 100% lita på så jag kan börja utesluta möjliga fel.
Tidigare så hade jag störningar när jag läste av den mätaren, det tänkte jag berodde på att båda dioderna (värme+total) delade kabel och den blev störd pga det.
Oavsätt vilken diod jag kör med så får jag störningsspikar mot Fortums mätare. Jag ser inga andra störningskällor (egen ny kabel, hängades fritt i lampfritt rum). Spikarna är rejäla, loggern visar runt 4.500W (pendlar lite), och rätt som det är så kommer det spikar på 15.000W, 25.000W 40.000W.

Normalt sett så brukar man ju kunna se ir-dioder blinka genom en kamera, men jag ser ingenting.
Blinkar den för fort för att synas eller är den väldigt svag?
Det är en LandisGyr ZMF120ACd
Finns det bättre dioder att läsa av med?

(har inte hunnit med de andra testerna då damen är på bio och jag sitter hemma med båda barnen)
Loggat
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2012-12-21 23:18 »

Uppdatering:
Nu har jag testat att köra på s0-utgången på elmätaren jag köpte av er, både med 300W och 1900W last samt testat båda pulsingångarna på loggern.
Ser ingen direkt skillnad. Värdena svajar rejält, jag har bockat i "visa på display" under givar-inställningen och jag tittar på sedan på displayen som uppdaterar varje sekund. Kollar jag sedan i graferna så ser jag inget sanningsenligt medel. Körde 4 tester med 5 minuter vardera.
Skulle påstå att s0:an ger mer pendlande värde, den spikar till och sedan sjunker sakta ner till "rätt värde" sedan spikar den igen osv.

Nu har jag som sagt testat följande scenarior;
1) er mätare, diod 1 på plint 9, 300W last = logger visar ca 10% för mycket med svagt brusig graf oavsätt fas
2) er mätare, S0 på plint 9, 1900W last = lite för högt resultat om man exkluderar spikarna var 5-10 sekund
3) er mätare, S0 på plint 9, 300W last = lite för högt resultat om man exkluderar spikarna var 5-10 sekund
4) er mätare, S0 på plint 8, 300W last = lite för högt resultat om man exkluderar spikarna var 5-10 sekund
5) er mätare, S0 på plint 8, 1900W last = lite för högt resultat om man exkluderar spikarna var 5-10 sekund
6) fortum mätare, diod 1 på plint 8, "hushålls-last" = svajande resultat med rejäla spikar var 5-10 sekund
7) fortum mätare, diod 2 på plint 8, "hushålls-last" = svajande resultat med rejäla spikar var 5-10 sekund
Cool fortum mätare, diod 1 på plint 9, "hushålls-last" = svajande resultat med rejäla spikar var 5-10 sekund
9) fortum mätare, diod 2 på plint 9, "hushålls-last" = svajande resultat med rejäla spikar var 5-10 sekund

Sannolikheten för spikar verkar öka med lägre frekvens på pulsingången.
Men testerna visar att det verkar svårt att ringa in nånting som är trasigt. Verkar vara väldigt känsligt detta, samtidigt som jag inte kan se hur jag skulle kunna optimera avläsningen.  Ledsen

Nu har jag kopplat in VPn över natten och S0 mot plint 9 så ska jag se om längre mättid ger bättre snitt och kwh-räkning.
Loggat
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!