E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 20:45 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: HTIQ Sensor error, 8,9,10  (läst 6681 gånger)
JWS
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« skrivet: 2012-12-14 22:00 »

Hej,
Jag har ett irriterande problem m. Oftasted HTIQ modulen som jag inte hittat någon liknande beskrivning på. Jag har kört hela systemet i ett år nu, och efter de vanliga barnsjukdomarna funkade allting bra. Under hösten så började HTIQ blinka rött någon gång i månaden, och loggern visade sensor error 8,9,10 rullande på displayen. Länge räckte det att bryta strömmen så tickade den 2-3 veckor till utan problem. Sedan blev det successivt värre för att tillslut bara funka någon minut efter omstart. Trodde det var någon glappkontakt någonstans så jag rev allt kring HTIQ, utan framgång. Provade att koppla bort olika givare från HTIQ för att se om det var någon defekt givare. Gjorde detta åtskilliga gånger utan framgång, uppdaterade även loggern till senaste mjukvaran, tyckte mig då se att tempgivaren i pannan verkade spika höga värden innan HTIQ började blinka rött, provade då att ta bort den givaren och sätta ett motstånd där, Viola! det funkade och tuffade utan avbrott i en månad. Nu har det kommit tillbaks... och går bara några minuter innan HTIQ lägger av igen...

- HTIQ modulen är köpt sen höst 2011, har den dålig firmware?
- Har noterat i e-logger att panna sporadiskt visar värden, trots att det bara sitter ett motstånd där, kan det vara orsaken?
- Har läst någonstans att om en temperaturförändring är orealistisk så kan HTIQ balla ur?

Ursäkta dålig struktur, vilken viktig information har jag missat?





Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-12-14 22:16 »

Mostånden skall vara 500 ohm (optimalt), och jag har noterat att modulen blir känsliga om det finns skillnader mellan de motstånd man använder.
Jag har ju levererat 470 ohms motstånd (numera 499 ohms), och de kan diffa några ohm.
Har du möjlighet att kolla mostånden, eller ersätta dem med nya som ligger så nära 500 ohm som möjligt?
Annars kan du e-posta din adress till mig så skickar jag ned tre nya motstånd.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-12-17 11:57 »

Det borde inte vara så kinkigt med mostånden, nu minns jag inte exakt intervall men så hemskt smalt är det inte.

vilken viktig information har jag missat?

Exakt hur blinkar dioden på modulen när det inte fungerar?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
JWS
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-12-29 20:54 »

Hej Andreas och Rickard,
Andreas, motstånden ligger på 467-468 Ohm. Men jag har egentligen givare på alla ingångar så jag skall väl inte behöva använda några motstånd? Anledningen att jag monterade ett var att jag trodde PT 1000 tempgivaren i pannan var dålig. Så då ersatte jag den med ett motstånd. Trodde jag hade löst problemet eftersom det fungerade närmare en månad, men sedan kom det tillbaks på samma sätt igen.

Modulen är inköpt förra hösten, kan det hjälpa om jag skickar upp den för firmwareuppdatering?

Rickard, Det är lite svårt att avgöra hur modulen blinkar, men det verkar vara: tre snabbba, tre snabba, tre snabba, två snabba, två snabba, två långsammare, sedan börjar den om med tre snabba

Mvh Jens
Loggat
JWS
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-12-29 21:13 »

Hej igen,
Var inne och läste i en annan tråd om rökgasgivare, där ni skrev följande: "Fast det som korrigerades i senaste versionen av högtempmodulen 120426 var en bugg som gjorde att modulen under vissa förutsättningar kunde tappa kontakten och börja blinka rött för att aldrig komma tillbaka. Enda sättet att få igång den var att starta om genom att bryta strömmen."

Det är precis detta min gör, i början gick den flera dygn efter att man brutit strömmen, men denna tid blev successivt kortare, nu är den någon sekund...

De givarna jag har kopplad till modulen är panna, shunt och rökgas, alla PT1000.

Mvh Jens
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012-12-30 08:36 »

Skicka upp modulen så uppgraderar jag den och kollar om den fungerar i testbänken.
Skicka med en lapp med felbeskrivning och din adress.

/Rickard

Energibutiken
Skidvägen 13
94493 Hemmingsmark
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!