E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-29 07:19 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Differenskanal mellan flödesmätare  (läst 14779 gånger)
Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« skrivet: 2012-10-22 21:46 »

Jag ska montera tre flödesmätare åt en kund, vv-ladd, framledning värme och pool. Alla kommer bli lätta att montera utom framledning värme där rören grenar sig direkt efter växelventilen, så för att slippa bygga om så mycket, kan man istället sätta en mätare innan växelventilen och lösa det i mjukvara genom att flöde för framledning värme istället får bli typ "framledning VP" minus "framledning pool"? Och går det att få ut alla rapporter och COP-värden etc som vanligt?
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-10-23 09:02 »

Det går för närvarande tyvärr inte att beräkna COP utifrån differens mellan två flödeskanaler.

Och även om det förstås skulle gå att ordna rent tekniskt så är jag tveksam till om det vore så lyckat i praktiken. Mätningen blir sämre när det mätfel och den tröghet som finns i varje mätare adderas. Dessutom blir systemet känsligare för fel.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-10-23 10:47 »

Ja jag misstänkte att det inte gick och jag förstår att det är en sämre lösning men man ville kolla om det var uteslutet. Jag får bita i det sura äpplet då.

Passar på att fråga om jag tänkt rätt för mitt eget system, jag vill mäta COP för varmvatten och värme, men även separera kWh för värme hus och värme garage. Tänkte sätta en flödesmätare på vv-ladd, en på framledning värme som då ger COP och totala energin till värmeystsmet, samt en på avsticket till garaget så jag får reda på hur stor andel som går dit. Rätt tänkt?

Ett potentiellt problem är att eftersom vi har volymkärl så har vi en extern circpump som går för jämnan i värmesystemet. Jag tror att VP:ns växelventil ställer sig i läge för värme när den vilar så även om den interna circpumpen stannar så blir det säkert nåt litet flöde i den slingan från den externa pumpen, och flödet till garaget kommer ju alltid vara igång på full fart.
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-10-23 14:52 »

Vilken typ av värmepump har du, oftast är det ju inte så lätt att separera flöde varmvatten och flöde värme, detta eftersom alla rör för detta ligger inuti värmepumpen och det är trångt.
Mäter du effekten på varmvattnet genom att mäta det flöde som uppstår när du tappar varmvatten så kommer du inte att mäta den riktiga varmvattenförbrukningen, du tappar alla förluster.
På en riktig värmemätare så mäts det bara energi/effekt när deltaT är större än 3 grader, detta för att man inte skall få så stor felmätning p.g.a. små avvikelser/felvisningar/olika isoleringsgrad på tempgivarna.
Om du har kontinuerliga flöden, och väldigt små skillnader i temp (när kompressorn står still) så kommer du att få rätt stora felvisningar totalt sett.
Den typ av effekt och energimätning du kan få med hjälp av våra flödesmätare och deltaT i kombination med beräkningen skall därför i praktiken bara användas som en indikation på effekt och COP just när kompressorn går.

Nu är jag inte helt uppdaterad på exakt vilka triggergränser som Andreas lagt in i webbtjänsten, om man kan välja att sluta mäta effekt t.ex. när värmepumpen förbrukar mindre el än x.xx kW eller ej, och jag måste iväg just nu, men det kanske Andreas kan svara på.
Minns jag rätt så finns det bara triggergräns för COP-beräkningen, och detta innebär att "Effekt från temperatur och flöde" kommer att visa mer eller mindre fel när du inte har värmeproduktion - men flöde.
COP-beräkningen kommer bara att räkna när värmepumpen förbrukar mer än inställt värde, t.ex. 1000 W.

När det gäller din fråga i första inlägget så behöver du ju inte sätta flödesmätarna på framledningen, du kan lika gärna sätta dem på returen - underlättar det?
Loggat

Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-10-23 15:14 »

Jag har en bergvärmepump Nibe 1145 och en VPBS300 extern beredare. 1145:an har två utgångar, en för laddning varmvatten och en för värme så det känns rättfram där. Men som sagt, sen har vi ju en volymtank också och en extern cirkpump pga detta.

Det slog mig precis att alla värmepumpar (inte LL såklart) borde väl ha ett konstant flöde (eventuellt lägre än vid drift) så att de kan mäta hur framledningen ändras mot den beräknade? Om cirkpumpen stannar helt kan den ju inte mäta när det är dags att börja värma så det borde ju inte vara nåt unikt konstigt med min installation?

EDIT: Då har jag missförstått vad loggern kan göra i dagsläget. Jag trodde den kunde fungera som värmemätare också och det är det jag har sålt in till första kunden.  Generad
Jag trodde man automatiskt fick ut energi eftersom man skapar en kanal för effekt... Men det kan väl inte vara så svårt att lägga in en triggergräns på delta T och en räknare? Lite copy-paste-edit från elmätarkanal och COP-kanal
« Senast ändrad: 2012-10-23 15:36 av Staffan » Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012-10-24 08:41 »

När man har arbetstank brukar man flytta ut tempgivaren för vbf till externa kretsen, efter tanken, och så låter man den interna cirkpumpen (i värmepumpen) stå när kompressorn står.
Detta kan dock skilja sig mellan olika installationer så det går inte säga säkert.

Webtjänsten har en funktion för beräkning av värmeenergi - värmemätare, men det är ju de facto så att noggranneten blir dålig om deltaT är för lågt.
På "riktiga värmemätare" får man ett larm (och ingen funktion) om/när deltaT går ned under 3 grader just p.g.a. detta, vi har ingen sådan gräns, men vi garanterar inte heller att visningen är mer än en indikation på avgiven eller tillförd effekt.
Visst går det lägga in en gräns på deltaT 3 grader, men om du kör ut ett flöde med deltaT 2 grader i timmar/dygn så kommer ju värmemätaren att visa ännu mera fel än om man låter den räkna vidare (men visa x-xx antal% fel).

Om du sätter in flödesmätare på:
Ledningen till beredaren
Ledningen till arbetstanken
Ledningen till garaget

Så borde uteffekten mätas "rätt" när du kör till beredaren och till arbetstanken då deltaT är hög när kompressorn går och flödet är 0 när den står.
Skulle det vara kopplat så att du hela tiden har flöde så bör deltaT bli 0, och "värmemätaren" skall visa 0.

När det gäller värmemätaren som mäter energi till garaget så kommer det att bli annorlunda, där har du hög deltaT så länge kompressorn går, men när den stannar kommer ju deltaT succesivt att minska, och eventuella felvisningar på tempgivarna kommer att öka felvisningen ju lägre deltaT du får.

Funktioner i webtjänsten, och eventuella förändringar av dessa, svarar Andreas bäst på.

Det man skulle kunna tänka sig som en ytterligare finnes på beräknade kanalen "Effekt från temperaturer och flöden" är i så fall en triggergräns liknande den för COP-beräkning, att man bara mäter värmeeffekt när kompressorn går - detta förutsätter dock att man INTE har arbetstank eller volymtank.
Loggat

Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-10-25 23:58 »

Jo men så är det, VPn har en extern tempgivare på volymtanken och jag har för mig att interna cirkpumpen är inställd så att den bara går när kompressorn går. Det kan ju dock bli ett litet biflöde ändå pga externa pumpen kan jag tänka mig.

Mätaren till garaget behöver inte vara exakt även om det hade varit roligt, tanken var mest att få reda på hur mycket energi som går dit på ett ungefär, om det är 3000kWh eller 1500kWh. Ska koppla in nu och har ingen aning. Med tanke på att flödesmätarna har en noggrannhet på nån procent och Dallasgivarna ca +-0,1 grad så borde det bli rätt noggrannt ändå tycker jag. Man kan ju matcha givare innan man montera dem på rören också om man vill. Jag tycker det borde ge att man skulle kunna sätta en triggernivå på kanske 1 grad för värmeenergikanalen. Tror det skulle funka bra för tidskonstanten är faktiskt inte så lång i mitt värmesystem trots volymtanken. Om VPn värmer från säg 25C till 34C vid en laddning så tar det nog en timma max innan den landar på kanske 25.5C

Det får väl bli lite pilotprojekt det här. Egentligen skulle man kanske haft ytterligare en flödesmätare och satt på framledningen till husvärmen så att man kan mäta både detta och garage och stämma av mot VPns laddning, då hade man kunnat trimma in och testa med olika triggnivåer mm tills ekvationen går ihop, men det kostar ju med alla dessa mätare och pulsmoduler...
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012-10-30 16:23 »

Hör gärna av dig igen och redovisa vilket resultatet blir.
Loggat

Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-11-08 22:07 »

Har börjat koppla in grejerna nu och skapat kanaler, men jag hittar ingen kanal eller räknare för värmeenergi - värmemätare?
Sedan blinkar en av pulsmodulerna rött. Dubbelblink = ej konfigurerad, men den hittas i e-logger och jag har angett pulstal. Värdena man får är 100ggr för stora. Jag har provat att ändra pulstalet fram och tillbaka och startat om loggern flera gånger men det vill sig inte. Bytte pulsmodulen till en annan och då funkar det.
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012-11-08 22:15 »

Om det inte fungerar ( t.ex. om du har haft andra moduler inkopplade till Loggern innan du kopplade
in denna modul) eller om du gått från pulstal under 500 pulser till pulstal över 500 pulser) gör som
följer:
· Stäng ned LoggerSoft
· Radera minne på Loggern (se onlinemanual om du inte vet hur)
· Nu skall det stå: ”Tryck knappen” i displayen – gör det
· Starta LoggerSoft (om du kör mot LoggerSoft) eller gå till webtjänsten.
· Kontrollera funktionen
Loggat

Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-11-08 22:30 »

Ok ska testa det.
Pulsmodulen jag bytte till blinkar ett och annat rött blink mitt i alla grönblink, dessutom verkar den tappa ett och annat grönblink. Betyder det att den tappar pulser eller att den inte hinner med? Så här ser datat ut:


EDIT: Loggern säger "Error S0 E1" fastän den loggar som vanligt också
« Senast ändrad: 2012-11-08 22:33 av Staffan » Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012-11-08 23:01 »

Uteffekten på en värmepump brukar pendla en aning, men inte så där mycket, från 9.5 till 8 kW på ett mätvärde verkar vara orimligt, men jag har svårt att förklara varför det skulle kunna bli sådär.
Det logiska är att:
Flödet visar fel/rappligt.
Pulsmodulen inte räknar alla pulser.
Jag lutar nog åt att pulsmodulen inte räknar alla pulser - kolla anslutningarna på modulens plint, ibland händer det att man lyckas få in kabeln "på undersidan" av bygeln inuti plinten så det glappar.
Att P3IQ blinkar till rött ibland är inte ovanligt om blinkningsfrekvensen är hög, tror Andreas kan ha en förklaring till det.

Hur ser en graf över flödet ut?
Hur ser en graf över värmepumpens driveffekt ut?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2012-11-09 09:40 »

Ja en graf över flödet hade varit bra. Pulsmodulen kan blinka rött ibland om den missar i kommunikationen mot loggern men det är helt normalt och har ingen betydelse eftersom värdet kommer med nästa gång.

EDIT: Loggern säger "Error S0 E1" fastän den loggar som vanligt också

Läs E-loggermanualen under Startsekvens>Givar- och modulfelslarm vid start.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2012-11-13 22:01 »

Jag har nu provat att radera minnet och synkat om mot e-logger, men problemet med att pulsmodulen visar på tok för stort värde kvarstår.
Jag återkommer med graf på flödet, men jag kan säga att det kommer en och annan spik ibland, både uppåt och neråt.
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2012-11-13 22:13 »

Förhastade mig visst, det behövde visst komma lite pulser efter nollställningen... Nu visar den rätt.
Återkommer som sagt med skakigheten.
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!