E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 10:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Instabil el-mätare  (läst 6975 gånger)
Håkan Schnell
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« skrivet: 2012-12-06 20:19 »

Har problem med att el-mätaren är instabil som jag använder för att mäta värmepumpen. Den är ansluten till mätarn som jag köpt på Energibutiken. Använder pulsutgången S0. Gör jag en live-mätning så sticker Kw/h till orimlig nivå c.a 1 gång per 10-20 sek. Speciellt under högre last då el-patron är aktiv. Har lagt in 500 som pulsval. Min andra el-mätare "total-el" som jag mäter med lysdiod är helt stabil. Tips någon?

///Håkan

PS/ Det är nåt skumt med forumet! Väldigt ofta skickas jag tillbaka till e-logger menyerna då jag t.ex klickar på en tråd jag vill läsa...Kör Google chrome/DS
« Senast ändrad: 2012-12-06 20:45 av Håkan Schnell » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-12-07 06:23 »

Ja, Siemens elmätare pulsar inte ut pulserna med exakt timing på pulsutgången, särskilt inte vid effekter på mer än ca 2 kW, det dröjde rätt länge innan jag blev medveten om detta, men sedan säkert ett år framgår det i den instruktion som medföljer elmätaren vid köp.
Antalet pulser stämmer alltså, men timingen är inte perfekt, och eftersom vi mäter tiden mellan pulser för att få fram momentaneffekten så blir tidsmässigt korta trender "rappliga".
Om du tittar på dygnsgrafer (där mer medelvärdesbildning görs) eller rapporter så ser det nog bra ut?

Problemet löses med en elmätarsensor som läser av den blinkande dioden.

Att man blir utkastad ur forumet stämmer, och om jag inte har fel så händer det bara när man redan har ett annat webläsarfönster öppet med e-logger, och försöker öppna ytterligare en flik eller ett fönster med e-logger.
Andreas är den som kan svara på huruvida det kommer en lösning på detta eller ej.

Loggat

Håkan Schnell
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-12-07 17:58 »

Tackar för snabbt svar!

Jo dygnsgrafer etc ser fina ut. Blev bara lite konfunderad när jag följde det "Live"

Då är det kanske möjligt att helt enkelt byta plats på givarna. El-bolagets mätare är bara några år gammal. En "ECHELON" F3Z63. Kanske har den en lite noggrannare pulsutgång ?
« Senast ändrad: 2012-12-07 18:01 av Håkan Schnell » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-12-07 18:35 »

Ja, de allra flesta elmätarna har "perfekta" pulsutgångar, så det är troligt att det fungerar, om du kommer åt pulsutgången, den brukar vara plomberad.
En elmätarsensor kostar annars bara 39 kr, så det är ju ingen enorm utgift.  Med glimten i ögat (blinkande)
http://www.energibutiken.se/sv/diverse/48-elmatarsensor-logger-2020.html
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!