E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 02:14 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur exakta är dallas-temp-givarna?  (läst 5898 gånger)
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« skrivet: 2012-12-05 19:46 »

Jag har alltid upplevt dallas-givarna som väldigt pålitliga men har börjat undra  Va?

Min logger sa häromdagen att temperaturen var -6 samtidigt som bergvärmepumpen sa att det var -9 och jag började undra vilken som visade rätt. Man vill ju varken att loggern eller bergvärmen ska visa fel.
Tittade på en hederlig glastermometer som sitter vid fönstret 2 meter över loggerns ute-givare - glastermometern visade -10
Tog fram en gammal clas-ohlson givare och satte dess sensor 1 cm från loggerns ute-givare och den visade -9.
Tog ut glas-termometern ur frysen och la den ovanpå loggerns ute-givare, den visade -11.
Nu började jag misstänka ute-givaren och tog en ny dallas-givare och satte 1 cm från den första givaren, den visade -6

Så:
Dallas-givare 1: -6
Dallas-givare 2: -6
Glastermometer: -10
Frystermometer: -11
Clas-ohlson mätare: -9
Bergvärmepump: -9 (denna givare sitter dock på en annan vägg och inte på samma ställe som de övriga)

Loggerns ute-givarna var blottade i luften (inte instängda i en dosa).

Vad ska man lita på? Dallas-givarna stämmer ju överens med varandra med inte med de andra  Obeslutsam


(Jag har även en dallas-givare inomhus som visar ca 2-3 grader varmare än vad andra termometrar visar inomhus, men den sitter i samma dosa som bergvärmepumpens inne-givare och reglage sitter i, jag har tolkat det som att det reglagets kretskort genererar lite värme
som påverkar temperaturen)
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-12-06 06:56 »

Det som är viktigt är att givarna inte har kontakt med vägg, har dom det så visar de för varmt, sitter de i en dosa bör dosan alltså monteras på distanser mellan vägg och dosa.

I övrigt kan jag inte säga att jag noterat samma sak som du beskriver.
Min egen utegivare visar just nu -11,79 (monterad på garagevägg, på 3 mm distanser mellan kaplsing och vägg) och min trådlösa Oregon Scientific, som sitter på en pelare 2 meter från huset visar -11.2°C

Något som skulle kunna göra att det visar för varmt är om matningsspänningen till dina givare av någon anledning är för hög, OM det skulle vara fallet så blir givarna varma av egenvärme.
Kopplar  man t.ex. in dem med 12 V matningsspänning kan de visa tiotals grader fel.
Matningen skall vara 5V.
Loggat

KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-12-09 16:58 »

Tack,
Får dubbelkolla spänningen, men den sitter på 5V-porten så det borde ju vara rätt.
(Min innegivare sitter dock i parasite power på 12V-porten så den kanse man får justera ner nån grad.)

Ska även prova att flytta ute-givaren helt ut ur sin dosa för kunna utesluta värme från husfasaden.




Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!