E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-18 08:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Internet error 1, felaktig kabel  (läst 9817 gånger)
Fabbe
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« skrivet: 2012-12-03 16:33 »

Fick igång loggningen i lørdags, allting fungerade problemfritt på 1:a førsøket, fantastiskt!
Men, sen bestämde jag mig før att flytta loggaren och dra om lite kablar, bla patch kabeln till routern, lyckades førväxal två trådar i kontakten och kopplade in med internet error føljd.

Har sen provat allt jag kan komma på,
-bytt kabel
-provat kabel i dator, funkar
-resetat loggare
-resetat router
-provat annan port i routern
fortfarander internet fel 1, check lan cable.

Kan jag ha bränt något i loggaren?
Eller kan det vara problem med min router (thompson, telia smart) ?

Tips och ideer på vad som kan va fel?

//Fabbe
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-12-03 16:39 »

Kan du ansluta något annat med kabel till Routern, och få det att fungera så borde det ju inte vara fel på Routern, och då verkar det ju som att ethernetkontakten i loggern kan ha tagit stryk av felkopplingen.
Loggat

Fabbe
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-12-03 16:52 »

Ja det verkar väl så, då skickar jag in den till før felsøkning/rep.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-12-03 18:58 »

På loggerns nätverksuttag sitter två lysdioder, en grön som indikerar länk och en gul som blinkar vid aktivitet. Hur ser de ut på din logger?

Att kabel/uttag fungerar med en dator behöver inte betyda att det fungerar med loggern. Loggern fungerar inte om polariteten i tx-paret är omkastad, men det gör de flesta datorer. Se den här tråden: Fel #1 , men funkar när man kör direkt i routern/switchen ?.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012-12-03 21:06 »

Ja det verkar väl så, då skickar jag in den till før felsøkning/rep.


Jag har ingen reparationsservice för loggern, den är för billig för att det skall vara värt besväret att byta ut komponenter, det blir lika dyrt som att köpa ett nytt kort.
Kontakta mig på e-post om du bestämmer dig för att ersätta ditt kretskort.
Nätverkskontakten kanske du kan byta själv, eller be någon bekant som är lödkunnig?
OBS. Det är inte lätt att löda loss komponenter från kretskortet.
Här finns i vart delen som troligen fått stryk.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=56-660-52&toc=20294
Loggat

Fabbe
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-12-03 21:54 »

Ok, tack før snabba svar!

Kan man anta att dioderna inte lyser om lan/trafon bränt? Har faktiskt inte kollat det.

Har provat med samma kabel som funkat förr och en helt ny, rak kabel så det ska inte va det som ställer till det.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-12-04 09:02 »

Nätverkskontakten kanske du kan byta själv, eller be någon bekant som är lödkunnig?

Att nätverksuttaget på loggern skulle gå sönder är inte sannolikt. Det innehåller bara passiva komponenter. En nätverkskabel levererar inte tillräckligt med effekt för att ha sönder dem. Oavsett hur den kopplas in. Ethernet är väldigt tåligt, det går nästan inte att ha sönder något. Men om något verkligen gått sönder är det sannolikt drivsteget som sitter innan nätverksuttaget, men det går inte att byta själv.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-12-04 09:04 »

Kan man anta att dioderna inte lyser om lan/trafon bränt? Har faktiskt inte kollat det.

Ja dioderna lyser om signalerna går fram hela vägen. Varför kollar du inte dem, det brukar ju vara det första man kollar, sitter loggern svårt till?

Har provat med samma kabel som funkat förr och en helt ny, rak kabel så det ska inte va det som ställer till det.

Nu vet jag inte hur ditt nätverk ser ut i detalj. Men om du har fasta nätverksuttag installerade i huset kan de vara omkastade och det förekommer även hårdvara där uttagen är omkastade. Knalla gärna över till någon granne och prova loggern för att vara helt säker.

Du kan förresten också prova byta nätagg till loggern, om det inte klarar leverera tillräckligt med ström fungerar inte ethernet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Fabbe
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-12-04 15:59 »

Nä loggern sitter numera på väggen väldigt exponerat, var bara inte hemma. Det är helt svart på nätverksuttaget så nåt är det som gått.

Har loggern rätt i routern med just den kabel som funkade först och har provat en helt ny kabel också, båda kablarna funkar med en laptop...

Måste va nåt som bränt i loggern... Så går det när man e klåfingrig tydligen!
Ska mäta upp strømmen som sista førsøk.


Mvh: Fabbe
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!