E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-26 07:36 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Olika värde på tempgivare  (läst 6014 gånger)
Tobias Lekberg
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« skrivet: 2012-12-02 23:14 »

Hej, har precis monterat ihop allt. Har dock några problem, får försöka ta ett i taget! I min iver att få snygg kabeldragning klippte jag av kablarna till 2 st dallas rörgivare med 5 meters kablar. Upptäckte försent att det var 4 ledare men bara 2 färger. Luring! Har provat olika kombinationer och en fungerar men det blir olika värden på de två givarna trots att jag lagt dom i vattenbad. Den ena säger ca 34 grader och den andra ca 50. Kan man fixa detta eller måste jag köpa nya? Finns det olika kombinationer som ger ett värde men inte ett korrekt? Tacksam om någon har en klok ide. Tobias
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-12-03 06:59 »

Du har troligen inte kopplat rätt, även om du hittat ett sätt som fungerar.
I normalfallet skall det vara mer eller mindre omöjligt att givarna visar så mycket fel, jag har i alla fall aldrig varit med om det tidigare trots att jag sålt tusentals givare.

Den vita ledaren är ju data, så den behöver du ju inte fundera över.
För att utröna vilken av de röda som itne används alls kan du ohmmäta mellan röd och röd.

Ta alltså en röd, som du sätter ena mätpinnen på din multimeter på, med den andra pinnen mäter du först mot den ena av de två andra röda kablarna, och sedan mot den andra.
Om du får en mätbar resistans mellan två av de röda kablarna så har du hittat de två röda som du skall koppla in.
Kopplar du in givarnas röda kablar (räcker om det blir fel på en av givarna) "fel väg" så kommer loggern inte att hitta några givare.
Loggat

Tobias Lekberg
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-12-06 13:49 »

Tack för ditt svar, förstår dock inte riktigt. Det finns 2  vita och 2 röda ledare. Om bara 1 vit används till DATA borde ju de röda bara kunna kopplas på 2 möjliga sätt. Är bägge vita kopplade i sensor-änden? Eller kan jag tvinna ihop dessa och sen bara hitta rätt ordning på de röda tills jag får ett värde? Kan någonting annat störa i givar-nätet?  Ska försöka i helgen när jag kommer hem från Texas, 25 grader varmt, vet inte om de använder Dallas-givare! Tobias
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-12-06 14:04 »

Du har rätt, det är ju två vita och två röda, så den ena vita är inte inkopplad alls, och de två röda kan bara kopplas på ett sätt, så efter två försök bör du ha hittat rätt.
Däremot måste båda givarna kopplas in på samma ingång, ingång 1: Plint 1, 2 och 3.
Det händer att folk missuppfattar funktionen på loggern och tror att man skall koppla "givare två" på ingång 2, men då blir det fel.
Ingång två (plint4) är till för moduler, och har 12 V matningsspänning.
Med så hög spänning så blir givaren varm, visar för mycket, och kan efter en tid gå sönder.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!