E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 15:40 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ansluten el-pulsmätare dyker inte upp(?)  (läst 11786 gånger)
Erik
Medlem

Antal inlägg: 2



Visa profil
« skrivet: 2012-11-18 15:36 »

Hej,

Precis köpt Logger2020 startpaket - Supernöjd och lyckats få igång inomhus och utomhustemp utan problem.

.. men inte lyckats få el-pulsmätaren ("dioden?") att dyka upp.

Testat ansluta på 8:an och 10:an, samt 9:an och 10:an.
Startar om Loggern, men verkar inte som den vill känna av någon sensor.

Testat även vända på plus/minus, men ingen indikation på en till sensor. 

Någon som har tips?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-11-18 20:21 »

Elingångarna är fördefierade, så de "dyker" inte upp, de finns där alltid.
De börjar visa effekt när du ställt in rätt pulstal och justerat in sensorn så den registrerar pulser.
Loggat

Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012-11-19 06:44 »

Du ka näven testa elingångarna;
Elmätartest
Detta val används för att få återkoppling på att det finns signal vid elmätaringångarna så att man vet att kabeln till mätarens pulsutgång är rätt kopplad alternativt som hjälp att rikta in en diodsensor. (Se även inkoppling av elmätare.)
Displayens visar
EL test
Ing. 1

Dubbelklicka för att komma in in i testfunktionen, nedre raden blinkar och visar ingång som testet gäller för, alltid ett från början. Växla ingång med enkelklick.
Vid varje inkommande puls blinkar dioden och högtalaren knäpper. Vid hög strömförbrukning kommer pulserna så tätt att dioden lyser med fast sken och klicken bildar en ton.
Dubbelklicka kommandoknappen för att avsluta testfunktionen.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-11-19 10:49 »

Kanske går förbättra kom-igång-lappen som skickas med Logger 2020?

I kom-igång i e-loggermanualen är ju instruktionen att alltid göra elmätartestet i samband med inkoppling.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012-11-19 11:05 »

Mmm, men samtidigt måste man ju dra gränsen någonstans i komigång-manualen, hänvisningar till onlinemanualen finns ju.
Problemet är väl främst att vi (män)niskor inte gillar att läsa manualer.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-11-19 11:59 »

Syftet med kom-igång är väl ändå att ha med det viktigaste för att snabbt och smidigt komma igång? Att ta för vana att alltid använda elmätartestet när en ny elmätare kopplas in är någonting som underlättar positionering/inkoppling och minskar antal möjliga felkällor om problem.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012-11-19 12:51 »

Jag förstår att du tycker det.
Själv har jag driftsatt många loggrar utan att använda elmätartesten, och jag vet inte om det är så vanligt att folk använder den.
Min bedömning är att det kan göra komigången lägre, krångligare, och att fler slutar ut att läsa om det blir för mycket text och för många handgrepp som skall göras.
Loggat

KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-11-19 22:31 »

När jag satte igång min första (och enda logger) så tyckte jag kom-igång-guiderna var kanon. Bra indelat på loggern och de olika givarna/expansionerna som man kunde gå igenom beroende på vad man kopplade in.
Det enda som jag saknade var en första grov förklaring på de olika typerna av givare. Tex skillnader på pulsingångar, 1-wire på port 1, 1-wire på port 2, 1-wire tvåtråd vs tretråd osv.
Jag märkte att ju mer man lärde sig, ju mer förstod man, så man i början fick ta små steg i loggerns kunskaps-trappa  Leende (smiley)

Elmätar-testet var väldigt nyttig för att få bra riktning på dioden, samt att inse att lågenergi-lampan i rummet störde en hel del  Leende (smiley)

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-11-20 11:18 »

Jo utan elmätartestläget är det ju hart när omöjligt att montera elmätarsensorn på mätare med svag lysdiod. Och även om dioden lyser någorlunda blir störmarginalen bättre med välcentrerad diod, vilket kräver återkoppling vid installationen.

Tack för synpunkt "saknade första grov förklaring på de olika typerna av givarna", det kanske är något som kan förtydligas någonstans.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Erik
Medlem

Antal inlägg: 2



Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-11-20 22:01 »

Tack för alla svar!

Visade sig att jag hade gjort flera fel.
- Inte fyllt i "imp/kWh"
- kryssat i "Tid-till-Puls"
- Riktat sensorn mot fel diod.. (visad sig att rätt diod var en "osynlig" IR diod ..)

Efteråt ser jag att detta finns dokumenterat på olika ställen, och erkänner att man läser lite hastigt i snabbguiden.

Skulle kanske själv ändra ordning på dokumentet..  t.ex. flytta "borra/klipp"(monteringstips?) + PC-anslutning sist och utöka info om att ansluta resp. sensor.  Gärna en hel sida om resp. sensor.
Tog ett tag att lista ut om det var en pulsmätare eller elmätare jag hade fått med i paketet.

Nu ska jag släcka alla ljus i huset..  inser att man kommer bli nojjig över att inse hur mycket el man slösar!   Leende (smiley)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-11-21 18:34 »

Bra det löste sig till sist. Och tack för synpunkterna på dokumentationen!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Fabbe
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2012-12-01 23:17 »

Problemet som jag ser det är att infon finns på för många ställen, håller just nu på att installera min första logger 2020 och det är lite pussligt att få ihop all info.. (vpforum, e-logger.se och logger2020.se.) Försök själv att googla på ESIQ... Nä..länka från webshoppen och e-logger till logger2020.se (även i svar på direkta frågor, tänk på oss som googlar oss fram) och lägg till info där ang tvåtrådskoppling av dallas 1-wire och lägg till ESIQ på det utmärkta kopplingsschemat (som löser det mesta).
 //Fabbe

Ps.. till saken hör ju att jag lyckats tappa bort dokumetationen som hörde till startpaketet hehe.. Ds
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012-12-01 23:30 »

Här finns snabbstartsguiderna:
www.logger2020.se/images/Logger_2020_121105.pdf
www.logger2020.se/images/SunLogger_121105.pdf
« Senast ändrad: 2012-12-01 23:34 av Rickard » Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!