E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 16:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logga pelletsskruv  (läst 20502 gånger)
Pelle Z
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« skrivet: 2012-11-12 09:35 »

Hej forumet! Mitt första inlägg här

Jag har läst några trådar av folk som lyckats logga pelletsförbrukningen via 1-wire nät. Men vad är bästa lösningen? En lysdiod som tänds när skruven går och avläses med en sån där elmätarloggare. Eller ett relä som dras när skruven går. Snurrskiva med magneter vill jag helst inte bygga.

Skruven går c:a 30sek när pannan startar, och matar sedan c:a 2sek med 10sek intervall. Brännaren hår mellan 60-80° hysteres. Kan jag använda någon ingång på 2020:n eller måste jag köpa en expansionsmodul?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-11-12 10:55 »

Hej Pelle!

Snurrande skivor är rackligt så det avråder jag ifrån.

Använd ett relä. Koppla in det parallellt med motorn som driver brännarskruven så det drar då skruven går. Låt utgången av reläet sluta en av loggerns interna pulsingångar mot +12V. (Du behöver alltså ingen expansionsmodul).

I E-logger aktiverar du sen "Tid till puls-läget" så att loggern ger själv 10 pulser per sekund så länge pulsingången är sluten. I Pulser per enhet skriver du sen in antal pulser per kilo. Exempel: skruven körs 5 minuter med tidtagarur och på den tiden matas 1319 gram. 5 minuter är 5*60=300 sekunder och på 300 sekunder går det 300*10=3000 pulser. Pulser per enhet blir då 3000/1,319=2274.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Pelle Z
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-11-12 14:21 »

Okej, det låter mycket bra! Reläet ska alltså dra då skruven går, typ som att bygla mellan plintarna på loggern. (är inte så  hemma på el).
Då borde jag kunna dra den "slutarsignalen" i samma cat5 som till mina tempgivare (som går på gnd, data och 5v) utan att det blir störningar? Finns en massa lediga trådar i kabeln. Redan borrat 2 hål i väggen nämligen.

Loggning är otroligt beroendeframkallande  Glad
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-11-12 16:27 »

Reläet ska alltså dra då skruven går, typ som att bygla mellan plintarna på loggern. (är inte så  hemma på el).

Ja precis. Men om du inte är hemma på el så se till att ta hjälp med att montera reläet, antar att motorn går på 230V .

Då borde jag kunna dra den "slutarsignalen" i samma cat5 som till mina tempgivare (som går på gnd, data och 5v) utan att det blir störningar? Finns en massa lediga trådar i kabeln. Redan borrat 2 hål i väggen nämligen.

Pulsingångarna på loggern som reläet skall anslutas till är störkänsliga, så det är osäkert om det går dra utgången från reläet i samma kabel som tempgivarna. Kanske att det går om du dämpar känsligheten på den pulsingång du använder genom att lägga ett 470-520 ohms motstånd mellan pulsingång (polskruv 8 eller 9) och jord (polskruv 7). Det skadar inte att försöka.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Pelle Z
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-11-12 21:49 »

Ja 230V är inte min starka sida, tar hjälp av en kompis med den biten  Leende (smiley)

Tack för svaren, och en grym produkt! Det är sällan jag köper nya teknikprylar utan att behöva svära och mixtra innan jag fått allt att fungera.
Loggat
Pelle Z
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-11-25 20:41 »

Tror att jag fått till det nu!  Leende (smiley)
Tog en batterielliminator och ett vanligt 12V relä från macken, byggt in tillsammans med en lysdiod i en apparatlåda från Jula. Drog signalen i samma nätverkskabel som tempgivarna.
Tvångskörde skruven under 12minuter vilket gav 4,022 kilo.

Tack vare loggningsdiagrammen har jag upptäckt att något är fel med rördragningen i värmesystemet. Tempen ut till radiatorerna dippar ner till 25'C innan brännaren startar Ledsen Enligt förståsigpåare ska det sitta en "oshuntad" slinga till elementet i garaget, med grova rör. Gissar att det blir rundgång på vattnet. Returen till shunten verkar alltid hålla 25-30'C. Ska montera en rörgivare där framöver.

Edit: Har googlat lite om relän och sett varningar för strömspikar (uppåt 1kV) från spolen i 12V relän. Är detta något som kan skada min logger? Minns sedan bilstereotiden att Dr Backe skissat på en krets för tt lösa såna problem.
« Senast ändrad: 2012-11-25 23:10 av Pelle Z » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-11-27 08:28 »

Spolen är kopplad till batterielliminatorn, så det är den som i så fall blir skadad av strömspikar, inte loggern som ju är kopplad på reläets utgång som är galvaniskt frånskild spolen. Vissa dc-reläer har inbyggd skyddsdiod, men har det inte det så lägg gärna en diod parallellt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Patrik
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013-12-25 13:35 »

Nu har jag äntligen fått igång min pelletsloggning! Funkar lysande.

Dock saknar jag en funktion för att kunna se beräknad mängd som är kvar i förrådet. Funktionen får gärna uppskatta ett datum när de är dags att fylla. Ett larm när det börjar bli tomt vore briljant!

Självklart behövs då även någon sorts inmatning när man fyllt på. Är detta något man kan vänta sig att se i framtiden?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2013-12-30 10:29 »

Roligt höra att det fungerar bra.

Vet inte, i dagsläget är ni inte så många som loggar pellets/fastbränsle, men blir ni fler så kanske. Eller om det går att komma på fler tillämpningar för samma typ av grundfunktionalitet (påfyllningsbar nerräknare). Det är som med alla andra önskemål, det krävs att det är något relativt många vill ha för att det skalll gå att motivera att lägga ner den tid som krävs att ta fram en ny funktion.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2014-01-02 19:01 »

Hej, intressant ide att logga skruven. Jag tror vi är flera som har intresse för detta och Laddomatstyrning,  Leende (smiley)

MVH Lars
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2014-01-03 09:09 »

Bara för att förtydliga, att logga pelletsförbrukning+ev. elpatron går jättebra redan idag, man ser sin förbrukning både i kilo och kWh i rapportfunktionen. Det som inte finns är nedräknare från "påfylld nivå" och larm vid "pelletsnivå låg". Men det är precis som jag precis skrev i annan tråd, ordna fram tillräckligt många intresserade så går det mesta att lösa.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2014-01-07 16:54 »

jag har en http://www.ifm.com/products/s/ds/O1D103.htm
i mitt förråd men då måste du komplitera men en omvandlare från 4-20 mA>0-5v som loggern klarar av
funkar perfekt så får man larm när det är dax och fylla/skotta i förrådet
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Patrik
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2014-01-07 17:11 »

Ser ju ut att funka galant!

Dock verkar det som att avståndsmätaren ligger en bra bit högre prismässigt än jag är beredd att lägga ner på funktionen Leende (smiley)
Loggat
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2014-01-07 20:48 »

Bara för att förtydliga, att logga pelletsförbrukning+ev. elpatron går jättebra redan idag, man ser sin förbrukning både i kilo och kWh i rapportfunktionen. Det som inte finns är nedräknare från "påfylld nivå" och larm vid "pelletsnivå låg". Men det är precis som jag precis skrev i annan tråd, ordna fram tillräckligt många intresserade så går det mesta att lösa.

Kanske en dum fråga men går det inte med en beräknande kanal som subtraherar från ett givet fast värde. Går det inte att fejka en kanal som sätts som "Fullt"? Låter som en enkel fix. :-)

Lars
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2014-01-10 14:03 »

Det finns inga dumma frågor! Men det finns tyvärr ingen räkneverksfunktion för beräknade kanaler, och inte heller stöder beräknade kanaler larm.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!