E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-02 08:00 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: värmemätare  (läst 10698 gånger)
kullabacken
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil Hemsida
« skrivet: 2009-07-08 15:38 »

önskemål att ansluta värmemästare. tex:Actaris CF ECHO II
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009-07-09 06:52 »

Den skall gå att ansluta precis som en elmätare, via pulsutgången.
Ett pulsutgångskort krävs naturligvis.
Loggat

kullabacken
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009-07-09 12:29 »

Den skall gå att ansluta precis som en elmätare, via pulsutgången.
Ett pulsutgångskort krävs naturligvis.

problemet är väl då att det finns ju bara möjlighet att ansluta 2st elmätare. och de har jag ju redan.. hur löser man det? 
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009-07-09 16:19 »

Under hösten kommer det enligt planerna expansionsmoduler, bl.a. för att lösa den flaskhalsen.
Loggat

gunnar_holm
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2009-07-17 10:44 »

Jag har också en Actaris CF ECHO II. Nackdelen med pulsutgången på den är att den bara ger en puls/kWh.
Det är lite för dåligt om man vill få ut realtids COP etc. däremot duger det naturligtvis för producerad ackumulerad energi.
På pulsutgångskortet finns även en M-BUS anslutning, jag har inte lyckats reda ut vilken information man skulle kunna få ut via denna.
(På displayen på mätaren finns möjlighet att visa momentan effekt).
Om det blir möjligt att logga mätaren i realtid så ökar ju möjligheten att trimma sin anläggning avsevärt !

Mvh,
Gunnar
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009-07-17 11:22 »

Jag har varit i kontakt med Actaris och framfört synpunkter på pulstalet, och vill att de om möjligt delger mig en lösning på detta om det finns en lösning, eller att de midifierar en version som passar bättre för loggning.
Väntar på besked, om nåt kommer, annars får jag förska hitta någon annan givartyp som fungerar bättre för loggning.

/Rickard
Loggat

gunnar_holm
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2009-07-17 23:03 »

Tackar Rickard !
Det vore ju fint om de kunde delge någon hemlig kod så att man får 1000 eller så pulser per kWh !
När jag tittar på min display så verkar den ganska fladdrig (t.e.x. 1800-2100w), det kan naturligtvis bero på att uteffekten från pumpen fladdrar, men det verkar väl mera troligt att mätaren fladdrar, kanske på grund av brus eller turbulent strömning. När kompressorn inte gått på ett tag är avläsningarna på displayen mera stabila 45-55w (stämmer bra med c-pumpens förbrukning). Jag är inte riktigt säker på att min installation av den varma sidans givare är helt optimal, den sitter på "fel gren" i ett t-stycke som redan fanns i min Comfortzone, jag har för avsikt att flytta den givaren till ett bättre ställe efter sommaren.
Hur som helst så verkar det ackumulerade värdet (kWh) rätt pålitligt.
/Gunnar
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!