E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 21:15 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: tempgivare funkar inte  (läst 13596 gånger)
RiSe
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« skrivet: 2012-11-06 15:17 »

Har just kopplat upp min Logger 2020 kit samt hemmagjorda tempgivare byggda på DS18B20+ (från m.nu). Elmätaren fungerar och utetemp-givaren fungerar (mer eller mindre). Jag kopplar in tempgivarna med RJ12 kontakter i RJ12 plintar.

Vad som händer är att jag bara kan ha en hembyggd givare inkopplad (vid sidan av utetemp och elmätare). Så fort jag kopplar in fler tempgivare visar de antingen 0.0 eller 127.68.

Har en slinga utan grenar som är ca 40 meter lång. Utetempgivaren hänger som en 10m lång gren. Har olika längd på givarna (0,5 till 2,5m).

Något tips om vad som felar? Är DS18B20+ inte rätt för Logger 2020 ??

Har startat om och nollställt flera gånger. Kopplat in och ur givarare för att se om det hjälper men icke, så fort det är fler än en så blir det pannkaka.

Tacksam för hjälp. // MVH Richard
 
Loggat
RiSe
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-11-06 17:24 »

Provade koppla nätet med 2 tråd (data + 5/gnd), då dyker alla tempgivare upp men visar -0,0 (elmätaren går som den ska).
Loggat
RiSe
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-11-06 17:37 »

Uppdaterade till företag std då jag trodde jag inte hade stöd för tillräckligt många givare. Samma fel, vet iofs inte om jag måste nollställa Loggern vid ab. ändring??
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-11-06 18:44 »

Nej loggern behöver inte nollställas vid abonnemangsändring och det spelar ingen roll vilket abonnemang du har, loggern skall visa rätt värden ändå.

Jag kopplar in tempgivarna med RJ12 kontakter i RJ12 plintar.

Jag brukar rekommendera folk att i största möjliga mån undvika kontakter och istället löda eller använda skruvplintar. Kontakter glappar och oxiderar och ger mer problem.

Vad som händer är att jag bara kan ha en hembyggd givare inkopplad (vid sidan av utetemp och elmätare). Så fort jag kopplar in fler tempgivare visar de antingen 0.0 eller 127.68.

Det måste vara fel på någon av givarna. Har du metodiskt provat koppla i varje givare en och en?  Bara givare 1. Bara givare 2. Bara givare 3. Osv.

Är DS18B20+ inte rätt för Logger 2020 ??

Jodå det skall fungera.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
RiSe
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-11-07 12:16 »

Tack för de svaren.

Nu tog jag bort Rj12 kontakterna och Rj12-plintarna. Lödde alla skarvar och alla givare.

Men samma fel, kan bara ha en hembyggd givare inkopplad (vid sidan av ute, inne och el som medföljde kit'et).

Så här står det på tempgivaren,

Dallas
DS1820
1101C4
+891AK

Är det rätt modell som ska funka. Måste vara nåt fel på givarna att de inte lirar tillsammans??

Trodde detta skulle ta mig 5 timmar, nu 3 dagar. Hade aldrig börjat om jag vetat detta...... Hungrig nu får se om kaffe å macka hjälper ..
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-11-07 12:22 »

Dallas
DS1820
1101C4
+891AK

Är det rätt modell som ska funka. Måste vara nåt fel på givarna att de inte lirar tillsammans??.

Det låter rätt.

Har du metodiskt provat koppla i varje givare en och en?  Bara givare 1. Bara givare 2. Bara givare 3. Osv. Dvs. bara en enda givare i taget?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
RiSe
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-11-07 14:38 »

Jo jag har kopplat in tempgivarna en och en.

Just nu får jag det att fungera om jag bara har Inne, Ute och Berg Fram (hembyggd) samt elmätare. Försöker jag koppla in ytterligare tempgivare (har provat 5 olika) så ballar det ur. Inne sitter på 50cm sladd direkt i loggern (1,2 & 3) ute och Berg Fram sitter på stammen ca 10m från loggern.

Provade även följande,

1. Det ovan fungerande nätet med Inne, Ute, Berg Fram (på 3 tråd) kopplar jag så att Inne sitter direkt på loggarn med 50cm sladd (3-tråd) och stammen kopplar jag på 2-tråd ("Ute" och "Berg Fram" blir 2-tråd). Då slutar Ute och "Berg Fram" fungera, visar -0,0.

2. jag låter ovan fungerande nät sitta på 3-tråd (ute, inne och berg fram). Sen kopplar jag in en tempgivare på 2-tråd (5 & 6) direkt på loggern med ca 50 cm sladd. När en (1) ny tempgivare kopplas in visar "Berg Fram" 80 C (ca 30 över rätt värde). Den nya temp givaren på 2 tråd visar rätt. Kopplar sen in ytterligare en (totalt 2) tempgivare på 2-tråd (ca 1m sladd). Båda nya tempgivarna visar rätt men "Berg Fram" fortsätter ligga 30 C över rätt värde.

Silversmeden som ligger 1 år före mig på detta säger att varje givare måste sitta på "egen" plats på stammen och att man inte får ha flera givare på samma punkt på stammen ?? Stämmer detta ? Rj12 plinten blir ju "samma" punkt. Ute och Berg Fram sitter nu nära nog på samma punkt men med olika långa sladdar (ute ca 3 meter, berg fram ca 1 meter).

Trött ......

« Senast ändrad: 2012-11-07 15:50 av RiSe » Loggat
RiSe
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-11-07 14:38 »

Glömde - tack för hjälpen !!
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-11-07 14:52 »

Jo jag har kopplat in tempgivarna en och en.

Och när du bara har varje givare inkopplad en och en till loggern så fungerar alla dina givare?

Silversmeden som ligger 1 år före mig på detta säger att varje givare måste sitta på "egen" plats på stammen och att man inte får ha flera givare på samma punkt på stammen ?? Stämmer detta ?

Flera givare kan anslutas i samma punkt men man ska undvika att kablarna efter förgreningen är lika långa. Men brukar inte vara så kritiskt i mindre nät.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
RiSe
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-11-07 17:43 »

Nytt försök - kopplade in givarna en och en. Satte klisterlapp på varje och märkte med dels namnet loggern gav den (typ T06) samt skrev "OK" när de fungerade.

Nu sitter där 6 hembyggda givare, Inne, Ute samt elmätare. Samtliga fungerade en_och_en.

Alla givare registreras av loggern klockrent (dyker upp med T06, T07 osv) men nu visar alla hembyggda 127.68 C samt utegivaren visar -0.0.

Endast innetemp (som sitter direkt på loggern med 50cm sladd) samt elmätaren fungerar. Alla andra givare åt skogen....

Hur var det där med 70-100 ohms motstånd ?? måste ju rimligen vara nåt tjorv med "signaleringen"?? om ID går fram borde väl mätvärdet oxså göra det.

Använder EKKX 2x2x0.5. Klammrar med rapid 8mm klammer. Passerar tvärs över en del 240/400V ledningar.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-11-08 08:17 »

Och när du testade givarna en och en så såg du att det kom mätvärden från dem också, inte bara att de hittades igen?

I så fall, gå inte händelserna i förväg genom att koppla in alla på en gång utan lägg till en i taget. Börja med en enda givare, koppla sedan in ytterligare en givare för totalt två. Sen ytterligare en för totalt tre. osv.

Det är något som är konstigt här, hade det varit 200 meter kabel hade det varit mer begripligt, men inte med 40 meter kabel.

Sitter givarna i tretrådsläge? I så fall, har du möjlighet att mäta upp att det ligger +5V mellan polskruv 1 och 3 på loggern? Du kan också prova att istället koppla givarna på polskruv 2, 11 och 13.

Notera också att loggern behöver nollställas ifall du flyttat givare mellan port 1 och 2.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
RiSe
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2012-11-08 09:02 »

Det kom mätvärden kring 15 C vilket det är i rummet där de ligger.

Har nollställt flera gånger. Lägger till en och en och trycker sedan "uppdatera givare" via Iphonen och då ser jag att det blir fel när jag har fler än 1 hembyggd.

Ska mäta resp koppla på 2,11 och 13.

Tack för hjälpen.
Loggat
RiSe
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2012-11-08 10:12 »

Mätte och det är 4,9 V både på 1-3 och 11-13.

Kopplade ur så bara Berg F, Inne, ute och El är inkopplat. Då lirar det och värdena är bra. Så fort jag kopplar in Berg R (en givare till) så slutar Ute (blir -0.0) och Berg F (127.68) och Berg R (127.68), endast Inne fungerar då.

Provade även koppla in en tempgivare jag fick av Silversmeden (oxså hembyggd 1820 men annan batch). Fungerar inte heller, den lägger sig oxså på 127.68.

Jag behöver prova med en annan Logger 2020. Om det funkar med en ny så är det klart vad som felar, om samma problem så vete fn...
Loggat
RiSe
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2012-11-08 10:44 »

Nu blev det en genombrott !!!

Nätet var från början från loggern och 40 meter "bort". Nu provade jag först koppla bort hela nätet och ringlade kabel på golvet till mittenplinten (RJ12). Satte 4 givare i plinten och alla fungerade. Kopplade då in resten av nätet så det blir "höger" och "vänster" från mittenplinten (eller ett "T" om man så vill).

Nu fungerar alla givarna när nätet är byggt som ett "T" iställer för en slinga bort från Loggern.

Vete fn hur det kan komma sig men det fungerar i alla fall.
Loggat
RiSe
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2012-11-08 16:50 »

Nu vet jag varför det inte funka........ jag hade kopplat fel  Gråtande Första RJ12 plinten hade omkastade kablar. Iom att den satt i annat rum och inte hade några givare så brydde jag mig inte om den. Sen när det felet avhjälpts visade det sig att det var kabelbrott på en ledning pga alla omkopplingar under felsökning.

Nu funkar det! Tack för hjälpen och ursäkta "röran"...
Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!