E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-01 12:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger2020 startar ej efter strömavbrott  (läst 12121 gånger)
zigge59
Medlem

Antal inlägg: 19


Visa profil
« skrivet: 2009-06-23 14:37 »

Hej.

Hade under helgen några strömavbrott. När strömmen sedan kommer tillbaka har VP och PC startat om snyggt och prydligt. I PC:n har Loggersoft och Fling startat precis som förväntat. Men Logger2020 står och piper...Va? När jag drar ur och sätter tillbaka elsladden i Logger2020 startar den dock snällt och fint. Detta är ju inte bra.

Min setup är som i tidigare inlägg dock kör jag i en ren Windowsdator igen.

Mvh
Zigge
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009-06-23 17:18 »

Kommer det nån larmtext på displayen?
Har du både Router och PC inkopplad samtidigt?

Hur länge har du väntat innan du startat om logger 2020?
Jag kan inte exakt hur processorn är konfigurerad, men har för mig att den skall starta om sig själv efter en tid om den inte får kontakt med PC:n direkt.

Jag hade själv strömavbrott idag, och loggern har startat om som den skulle.

Kan du återskapa problemet genom att medvetet bryta strömmen till både PC och Logger samtidigt?

Loggat

kullabacken
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009-06-23 17:44 »

Hej.

Hade under helgen några strömavbrott. När strömmen sedan kommer tillbaka har VP och PC startat om snyggt och prydligt. I PC:n har Loggersoft och Fling startat precis som förväntat. Men Logger2020 står och piper...Va? När jag drar ur och sätter tillbaka elsladden i Logger2020 startar den dock snällt och fint. Detta är ju inte bra.

Min setup är som i tidigare inlägg dock kör jag i en ren Windowsdator igen.

Mvh
Zigge

blir samma för mej vid strömavbrott.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009-06-23 21:37 »

Och jag ställer samma frågor till dig.  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

kullabacken
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009-06-24 00:06 »

Kommer det nån larmtext på displayen?
Har du både Router och PC inkopplad samtidigt?

Hur länge har du väntat innan du startat om logger 2020?
Jag kan inte exakt hur processorn är konfigurerad, men har för mig att den skall starta om sig själv efter en tid om den inte får kontakt med PC:n direkt.

Jag hade själv strömavbrott idag, och loggern har startat om som den skulle.

Kan du återskapa problemet genom att medvetet bryta strömmen till både PC och Logger samtidigt?



ja då ska vi se..
ingen larmtext i displayen.
har både router och pc.

jag testade att bryta strömen på loggern och routern. = loggern och routern startarom lungt å fint.
bryter då strömen på logger, router och pc.= pc och router startar om. logger tjuter. väntar 7min sen rycker jag elen till loggern och den startar om.
gjorde detta test två gånger med samma resultat.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009-06-24 04:53 »

Loggern fungerar inte att ha ansluten både till PC och router samtidigt.
Om du inte kör mot router skall nätverkskabeln kopplas ur.
IOM att det inte går använda båda anslutningsalternativen parallellt så tappar du ingen användarbarhet även om du kopplar ur nätverkskabeln.

Rent tekniskt vet jag inte exakt vad som inträffar, det kanske Andreas kan svara på, men jag har också uppmärksammat detta symtom om man har båda kablarna anslutna samtidigt.
Loggat

kullabacken
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009-06-24 08:35 »

Loggern fungerar inte att ha ansluten både till PC och router samtidigt.
Om du inte kör mot router skall nätverkskabeln kopplas ur.
IOM att det inte går använda båda anslutningsalternativen parallellt så tappar du ingen användarbarhet även om du kopplar ur nätverkskabeln.

Rent tekniskt vet jag inte exakt vad som inträffar, det kanske Andreas kan svara på, men jag har också uppmärksammat detta symtom om man har båda kablarna anslutna samtidigt.


ok tack.
om och när kommer man kunna exportera bilder fån e-logger till  egen hemsida?
så man slipper ha en pc på 24/7.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009-06-24 13:43 »

Om bilder kommer att kunna exporteras är jag inte säker på, däremot tror jag nog att Andreas tänkt att man skall kunna länka till bilderna, den typen av frågor svarar Andreas bäst på.
Loggat

zigge59
Medlem

Antal inlägg: 19


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2009-06-24 14:48 »

Min Logger2020 är endast kopplad mot PC:n.

Den piper fortfarande efter 30 minuter.

Detta inträffar endast när jag fejkar ett strömavbrott och drar ur och sätter i förgreningen som både PC och loggern sitter i. Bryter jag däremot bara loggern startar den om snyggt och fint oavsett status på PC:n

Loggat
zigge59
Medlem

Antal inlägg: 19


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2009-07-01 09:40 »

Hej nu hände det igen.

Lite åska igår, ett kort strömavbrott och en pipande logger2020. Ur med elsladden ur loggern och i igen så är den - up and running.
Varför startar den inte korrekt?
Varför piper den?
Varför visar den inget felmeddelande?

Mvh
Zigge
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2009-07-03 12:30 »

Problemet är hårdvarurelaterat, tror det beror på att det går strömmar bakvägen genom RS232-kontakten som gör att processorn i loggern vid tillslag inte startar som den ska (vilket gör att den inte heller kan visa felmedelande).

Men min erfarenhet är att Logger 2020 är svår att starta om när LoggerSoft går, inte när LoggerSoft står stilla så därför är jag lite överraskad att det inte fungerar vid strömavbrott eftersom pc:n med LoggerSoft ju startar upp betydligt långsammare än loggern. Kanske är det så att pc:n vid tillslag gör något ogynnsamt på RS232-porten? Skulle förmodligen gå att lösa externt med ett enpoligt relä på tx-signalen från PC (pinne 3 in loggern) med viss tillslagsfördröjning och kanske möjligtvis också genom att dämpa signalen med en spänningsdelare.

om och när kommer man kunna exportera bilder fån e-logger till  egen hemsida?
så man slipper ha en pc på 24/7.

En större uppdatering är på gång och då kommer detta att ingå, tyvärr kan jag inte ge något datum (prioriteringen är att det ska vara så felfritt som möjligt).
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!