E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 22:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Byte av router  (läst 15347 gånger)
LST
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« skrivet: 2012-10-22 21:56 »

Vad ska man tänka på vid byte av trådlös router? Fungerar det med att enbart ansluta den trådlösa accesspunkten till "nya" nätverket?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-10-23 09:13 »

Det bör inte vara märkvärdigare än så. Vad du alltid behöver göra efter alla förändringar i nätverket är att trycka resetknappen på Logger 2020 så att den testar förbindelsen på nytt (test av förbindelsen sker varje gång Logger 2020 startas om).
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012-10-24 07:58 »

Om du krypterar nätverket så måste du se till att accesspunkten har samma inställningar och lösenord som nätverket i nya Routern.
Det kan vara enklast att först sätta upp nya nätverket, och sedan göra en reset/återställning på accesspunkten, ansluta den till en PC - och skapa en ny anslutning genom att följa accesspunktens installationsanvisning.

Kanske funkar det utan ingrepp om du krypterar på exakt samma sätt, och med samma lösenord, men det ser du ju rätt fort om det fungerar eller ej.
Loggat

pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014-07-27 17:05 »

En lite relaterad fråga: Det har hänt ett par gånger att internetförbindelsen via ADSL har gått ner. Därför har jag numera även ett mobilt abonnemang som backup. Om jag flyttar över ethernet-kabeln till den routerns så verkar det också behövas en reset för att det ska gå igång. Nu sist väntade jag i en dryg timme men loggningen kom inte igång förrän efter reset. Skulle det komma igång om jag väntade ännu längre?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-07-27 23:23 »

Nu har jag semester och kan inte kolla upp detta säkert. Men tror att det är så att om loggern tilldelas en och samma statistika ipadress i bägge routrar (kan inte beskriva i detalj hur man gör eftersom tillvägagångssättet skiljer sig beroende på vilken router det gäller, men man ställer alltså in så att en och samma macadress alltid får en viss ipadress) så behöver den inte startas om vid routeromkoppling.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ronny Liljeholm
Medlem

Antal inlägg: 18


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2017-01-23 20:37 »

En gammal tråd men mitt problem har att göra med byte av router som är rubriken här. Jag har skaffat apples router Time Capsule och via lan har jag en av mina logger 2020 ansluten. Uppkopplingen verkar fungera och den har fått en IP-adress tilldelad (10.0.1.3). Jag kan dock inte se något när jag loggar in. Samtliga värden är borta fr.o.m. när jag kopplade in den på nya routern. Har jag missat något som skulle gjorts i samband med bytet? Länk till loggern, HÄR.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2017-01-24 05:14 »

Vilken mjukvara har du i loggern? (Står år/dag när den startas upp)
Har du valt driftläge "e-logger" i loggern?
Ställer den klockan om du startar om loggern (matning on/off)

Om den står i läge e-logger, men inte ställer klockan efter en omstart så kommer den inte i kontakt med internet.
Det beror antagligen på att du har så gammal mjukvara att loggern kräver portöppning i routern, eller att din router inte släpper in loggern av någon anledning.

På mitt gamla Tele 2 mobila bredband var jag tvungen att ansluta loggern innan jag anslöt betalterminalen, annars vägrade routern släppa in loggern, kanske kan vara nåt liknande för dig.
Provat starta om routern med bara loggern inkopplad initialt?
Loggat

Ronny Liljeholm
Medlem

Antal inlägg: 18


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2017-01-24 12:39 »

Tack för förslagen. Ska testa när jag kommer hem ikväll.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2017-01-25 07:38 »

Om du av någon anledning raderat minnet på loggern för du inte glömma att lägga den i läge e-logger igen...
Loggat

Ronny Liljeholm
Medlem

Antal inlägg: 18


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2017-01-30 20:24 »

Ursäkta sent svar men jag har inte testat förslagen förrän ikväll. Mjukvaran var från november 2011 och när jag gjorde den strömlös för att kolla om den kopplade upp sig mot nätet igen så fungerade plötsligt allt. Borde så klart testat att dra ur strömsladden innan jag skrev min fråga här. Jag hade redan innan kollat att den var uppkopplad och hade en ip-adress tilldelad men av någon anledning fick jag aldrig några mätvärden registrerade. Direkt efter att jag startade upp den började mätvärdena dyka upp och efter en minut var återställningen klar. Jag har dock tappat allt mellan den 10/1 fram till den 23/1. De senaste 8 dygnen fanns lagrade så det verkar vara vad som ryms i minnet vid ett avbrott.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!