E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-27 10:35 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Loggersoft kraschar  (läst 20910 gånger)
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« skrivet: 2009-05-28 01:00 »

Hej,

Vill rapportera in ett fel jag råkat ut för några gånger.
Helt plötsligt avslutas Loggersoft, och ett felmeddelande visas. Missade att kopiera felmeddelandet, men i loggboken hittar jag infon som visas i de 2 bifogade filerna.

Info om mjukvara samt hårdvara:
Loggersoft=1.0.0.4
Logger2020=090212
Dator=IBM T23, PIII 1,13 GHz, 512 MB ramminne, Windows XP SP2
11 tempgivare samt en elmätare loggas

/Micke
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009-05-28 05:44 »

Mitt program kraschade tidigare när jag körde antivirusscanning, mitt i natten.
Efter att ha ställt ned prioriteten på virusscanningen så är det stabilt, kan det vara så att det är någon annan process som tar för mycket kraft från processor/minne som gör att LoggerSoft inte hinner utföra sina uppgifter inom "utsatt tid"?
Loggat

Peggan
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2009-05-28 19:24 »

Fasen, har samma problem!


Info om mjukvara samt hårdvara:
Loggersoft=1.0.0.4
Logger2020=090212
Dator:
Operating System: Windows 2000 Professional (5.0, Build 2195) Service Pack 4
           Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: VIA Technologies, Inc.
       System Model: VT8365
               BIOS: Default System BIOS
          Processor: AMD Duron(tm) processor, ~950MHz
             Memory: 504MB RAM
          Page File: 325MB used, 517MB available

11 tempgivare samt en elmätare loggas

Virussökning schemalagd till att gå i morgon 01:00 men ls krachade 4:19 i morse, det hade då gått i 2 dagar, innan dess så kraschade det 3 ggr samma dygn  Va?
« Senast ändrad: 2009-05-28 21:23 av Peggan » Loggat

Loggar en värmepumpsanläggning Evi-heat Split sun 10kw med 10 m2 plansolfångare.
Thomas
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009-05-28 21:02 »

Tjaba!

Samma här också, virusskyddet inaktiverad. Ibland så har det krachat precis när man startar programmet och ibland efter en vecka. Dator IBM X40 1,4 GHz 1,0 GB ramminne,
10 tempgivare samt en elmätare loggas

/Thomas
Loggat

Nibe VVM300 Nibe Fighter 2025-6
Logger 2020 med 14 tempgivare, Elmätare på VP o Total
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2009-05-28 23:04 »

 Chockad Antivirusprogram...vad är det?  Med glimten i ögat (blinkande)

Mitt är avinstallerat sedan drygt en månad.
Måste väl erkänna att i mitt fall körs "WinVNC" samt "Fling" förutom alla standardprocesser för Windows XP.
WinVNC använder jag för att slippa gå ner i pannrummet till Loggningsdatorn.

Sparar mätdata var 10:e sekund. Bilder sparas varje minut. Det är 20 st bilder. Total storlek på alla bilder är 272 kB.
"Flingar" alla bilder till en webserver en gång i minuten.

/Micke
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009-05-29 08:04 »

Skulle tro att det är den stora mängden bilder som spökar till det.
Det finns en bugg i LoggerSoft som gör att det kraschar om det inte hinner utföra alla uppgifter det föresatt sig inom en viss tid, men vi har ännu inte lyckats hitta själva problemet.
Tills vidare är det alltså bara att försöka mildra belastningen på processor/minne så mycket som möjligt, *.png-bilder istället för JPG t.ex.
Denna bugg är i mitt tycke en av de mer allvarliga, och jag hoppas att Andreas kan hitta orsaken, och åtgärda det, så småningom.
Loggat

Peggan
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2009-05-29 17:22 »

Jag anväder inte fling då det ej går installera från cd:n får felmeddelande... Jag laddar ej heller upp några bilder utan använder bara e-logger.
Loggat

Loggar en värmepumpsanläggning Evi-heat Split sun 10kw med 10 m2 plansolfångare.
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009-05-29 19:11 »

Jag anväder inte fling då det ej går installera från cd:n får felmeddelande... Jag laddar ej heller upp några bilder utan använder bara e-logger.

Fling är ett gratisprogram du kan ladda ned från nätet.
Kraschar loggerSoft för dig också?

Viktigt att tänka på också när man kör loggning mot PC:n, aktivera inte energisparfunktioner utöver skärmsläckare, om hårddiskarna går ned, eller datorn försätts i viloläge så stannar LoggerSoft.

/Rickard

Loggat

Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2009-10-19 00:29 »

Tror att jag ser ett mönster i dessa krascher jag haft.
Om man går in (som jag) och korrigerar för felvisning på tempgivarna kraschar till slut Loggersoft efter tag (i till 3 veckor). Har man gjort några ändringar och startar om Loggersoft verkar det fungera bättre. Allra helst skulle jag vilja säga att man även bör starta om Loggningsdatorn också.
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009-10-19 06:24 »

En omstart av loggersoft efter ändringar är aldrig fel, det har även jag noterat.
Att starta om datorn då och då kan även det vara en fördel, men där tror jag inte att det är LoggerSoft som är boven, utan Windows.
Jag har under årens lopp kört ett antal olika mjukvaror på windowsplattformar, där önskemålet varit att det skulle rulla på - men windows har en nära på osviklig förmåga att krascha efter en tid, nästan oavsett vad man har igång...

På terräng/skidspåret här i byn kör vi en gammal dator med winNT och LoggerSoft, den brukar krascha 1-2 ggr/säsong, och om det beror på loggersoft eller windows kan jag inte svara på.
Loggat

PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2010-01-07 11:02 »

Kört LoggerSoft i kombinationen mot e-logger.se nu i ett kort tag.

Har upptäckt samma sak att LoggerSoft kraschar då och då.Ledsen
Då upphör all datainsamlande tyvärr - både i e-logger.se och logg-PC:en.

Använder denna metod i väntan på en publik funktion direkt från e-logger.se tjänsten.
(Finns bekanta som är intresserade och har även lagt ut för att "ragga" fler eventuella köpare.Cool)

Är denna bugg något som fortfarande är aktuellt/jobbas med?
Andra som även de har detta problem?

Har kört AVG - men stängt av schema körningen.
Samt ändrat från jpg till pgn som det stod tips om.

Ser ingen fel i logg dock.
Programmet bara "dött" när vi bortresta två gånger, samt i morse stod felruta att programmet stängts ner p.g.a. fel...
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010-01-07 11:24 »

Jag har haft rätt stora problem med min PC, och ringde därför Microsoftsupporten.
Med hjälp från dem kom vi fram till att en hel del av mina probelm grundade sig i AVG:s funktion "Watchdog".
Jag kör nu utan denna funktion aktiverad och datorn fungerar mycket bättre, kanske nåt du kan prova.
Jag kör dock fortfarande schemalagda scanningar, men har angett låg prioritet.

/Rickard
Loggat

PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2010-01-07 15:29 »

Har granskat processen i aktivitetshanteraren men ser ej att den drar mycket kraft, men det kanske är på längre sikt.
Läste även om watchdog:en på http://forums.tweakguides.com/showthread.php?p=84601 inlägg #4 tar upp detta.

Kör 9.0.725 free edition och hittar inte riktigt vart man stänger av AVG Watchdog Servicen i programmet?
Slår du bara av processen?

Har ej haft avbrott idag och låter den stå och gå...
Kör fling på fyra olika bilder (png), grupper med klock diagram 1-4-12-24 timmars.
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2010-01-08 08:06 »

Är denna bugg något som fortfarande är aktuellt/jobbas med?

De fel som omnämns i tråden kända problem är aktuella. Där finns två punkter som handlar om att LoggerSoft kan krascha.

Dessvärre är denna typ av fel inte tvärlätta att lösa. Lite grovt kan man säga att ju snabbare det går att få ett fel att yttra sig, desto enklare blir det att åtgärda det. Detta eftersom man ofta måste prova sig med olika testkoder och lösningar fram när man åtgärdar fel. Tar det då veckor mellan gångerna felet dyker upp måste man vänta veckor på resultatet av testkörningrna. Så om du eller någon annan hittar betingelser under vilka LoggerSoft  kraschar väldigt fort så blir saker och ting betydligt lättare.

Sen är det förstås också en fråga om prioriteringar, vittnar många om allvarliga problem blir förstås prioriteten hög, men i det här fallet är det inte speciellt många som verkar ha (bestående) problem, åtminstone inte av denna tråd att döma..?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2010-01-11 19:11 »

Ger upp kombinationen då jag får drift stopp lite då och då, men tyvärr ej kan se något mönster eller fel orsaker.Ledsen
Det är oerhört svårt att se vad det beror på precis som Andreas säger.

Kör e-logger tjänsten och avvaktar tills funktionen publik - länkmöjlighet kommer i tjänsten istället.Cool
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!