E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 12:02 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vilken givare ska jag ha för att mäta temperaturen på vinden?  (läst 4926 gånger)
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« skrivet: 2012-10-07 21:25 »

Nu har jag tre olika Dallas 1-wire PRO rumsgivare som jag kopplat i serie och mäter husets alla tre våningar. Jag vill nu även mäta temperaturen på min isolerade sidovind och sätta ett larm i E-logger ifall temperaturen går under 0 grader. Enklast vore ju att koppla på ytterligare en Dallas 1-wire PRO rumsgivare i serie och mäta temperaturen. Är en Dallas 1-wire PRO rumsgivare den bästa givaren för att mäta temperaturen på vinden eller rekommenderar ni någon annan lösning?

Jag har redan en Fukt och temperaturgivare HTIQ. Kan man koppla dessa i serie?
Loggat
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-10-07 22:39 »

Att mäta tempen på vinden kan du göra med en vanlig 1-wire temperaturgivare (3-tråd) för 119 kr.
Sådan har jag på min vind som fungerar utmärkt. Skillnaden med rumsgivaren är väl bara skälva kapslingen som
är en vit plastlåda.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012-10-08 13:51 »

Precis, det går bra med en 119-kronorsgivare, men om du skall ansluta den till din temp/fuktgivare så skall du lägga ihop grön och brun ledare, och koppla dessa två till GND på temp/fukt-modulen, och den vita ledaren från tempgivaren skall anslutas till data-plinten på temp/fukt-modulen.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!