E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-28 16:27 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Interna minnet i Logger2020  (läst 8762 gånger)
BB
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« skrivet: 2009-05-18 22:45 »

Har kopplat logger 2020 mot webbtjänsten E-logger! Efter första natten med internetuppkopplingen nere så märkte jag att all data hade lagrats i det interna minnet! Nästa natt fungerade det på samma vis all data var lagrad i det interna minnet fast att internetuppkopplingen var nere under natten! Men tredje gången så lagrades inte data under natten med internetuppkopplingen nere! Kan det bero på att minnet blir fullt och i så fall hur nollställer man det interna minnet?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2009-05-19 13:19 »

Du är delvis på rätt spår, efter viss tids loggning blir loggningsminnet fullt varefter det automatiskt raderas för att nya mätvärden skall få plats. Problemet vid det tredje tillfället var att loggern själv hann radera minnet innan internetuppkopplingen kom igång igen, tyvärr inget man kan göra något åt.

Detta går delvis att förbättra genom en bättre minneshanteringsalgoritm, det finns också i planerna, men det är inte högprioriterat i dagsläget.

Vad är det för slags uppkoppling du har som är så ovanligt opålitlig?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
BB
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2009-05-19 19:13 »

Det är inte fel på uppkopplingen utan det är sambon som ibland stänger av modemet nattetid! Så det är iget större problem det går att undvika om man vill! Men jag började fundera hur mycket data som kan lagras innan minnet raderas? I manualen står det att den klarar kortare bortfall av uppkopplingen men två nätter är inte så kort tid!
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2009-05-22 13:22 »

Det är medvetet luddigt formulerat eftersom det som sagt egentligen inte är helt klart och dessutom varierar från fall till fall, vid många givare och tätt lagringsintervall blir det ganska kort, vid få givare och glest lagringsintervall betydligt längre...

Bättre svar kan jag tyvärr inte ge i dagsläget.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sophiehill
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-11-16 20:58 »

God afton. Funderar lite kring det här med buffring. Någon slags buffring sker ju uppenbarligen. Leende (smiley) Min internetkoppling har fallit bort ett antal timmar vid flera tillfällen. I webtjänsten blir det då blankt på data. När uppkopplingen kommer tillbaka så ser man bokstavligt hur webtjänsten jobbar "ikapp" de förlorade värdena och tillslut saknar graferna hål helt och hållet.

Min slutsats är då att Loggern samlat på sig data och spolar sedan bufferten till webtjänsten när internetförbindelsen är tillbaka.

Är detta korrekt uppfattat? Var går tidsgränsen för buffertens kapacitet om man har, säg 15, loggade kanaler?
Loggat
henrikg
Medlem

Antal inlägg: 27

Knappast ett geni ;)


Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010-11-16 22:47 »

Hej,

Jag har varit utan internetuppkoppling i 36 timmar och buffringen klarade mina 10 kanaler.
Loggat

EcoEL1550 och EcoAir107, Logger2020 med 10 givare, http://www.e-logger.se/pub?fridlevstad&p=1
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2010-11-17 08:47 »

Klistrade ihop detta med ett gammalt ämne, se ovan.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sophiehill
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2010-11-17 21:13 »

Aah, se där, missade den tråden.
Så den blåser minnet fullständigt när det blir fullt? Då fattar jag hur det hänger ihop, jag var också konfunderad över varför det verkar funka klockrent ibland och ibland inte alls.

Tankarna kring förbättrad minnes-algoritm, går de i riktningen gradvis uttunning av upplösningen?
Det vore ju väldigt tjusigt. Leende (smiley) Borde inte vara så trickigt heller? Varje gång det blir fullt, kör en loop över varje dataserie och släng vartannat värde.. fast sen måste ju samplingstakten sänkas successivt också kanske, så att den motsvarar upplösningen efter senaste rensning.. hmm kanske inte helt trivialt
« Senast ändrad: 2010-11-17 22:04 av Sophiehill » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2010-11-18 09:03 »

Kan tyvärr inte ge mig in i den typen av resonemang utan att antingen ge något som kan tolkas som ett löfte eller att komma med ganska ingående förklaringar, säger därför varken bu eller bä. Leende (smiley)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!