E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-16 09:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: P3IQ på ABB mätare men ingen reaktion  (läst 19090 gånger)
Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2012-09-27 13:18 »

På dom tre är det 0.00 i värde...
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2012-09-27 13:19 »

Jag undrar om du inte blandar ihop detta med någon gammal bugg. Att inget värde visas om effekten är jättelåg under antal visade decimaler är helt logiskt, men det du tar upp nu är inte alls logiskt.

Det må vara ologiskt, men jag har sett det med egna ögon när jag hjälpte en kund igång med loggern, på hans publika graf var det just vad som visades.
Nu tror jag inte att det visade 0.00 utan 23°C hela vägen, trots att temperaturen varierade i grafen.

Jag har satt i nya ABB Odin mätare med 100 pulser/kwh och stället in 100 pulser i P3IQn

Till elvärmen kan jag förstå att det inte är något utslag...men jag slog på ett 800W element i går för att se utslaget....till garaget samma sak...men på mätaren för det totala borde siffrorna se ut på ett annat sett....

100 pulser är egentligen ett område som är förbehållet snurrskiveelmätare, och det aktiverar den röda lysdioden på modulens undersida.
Nu vet jag inte om pulsingången alls läses av i detta läge (har aldrig provat det), men det kan vara det som spökar.
Andreas?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2012-09-27 13:34 »

På dom tre är det 0.00 i värde...

Det stämmer ju bra med grafen.

Exakt vilket typnummer har din ABB Odin? Enligt det här dokumentet "Odin Meter Elmätare från ABB Teknisk dokumentation" finns två varianter:

¤ OD4165 direktkopplad 3-fas mätare upp till och med 65 A
 led 100 imp/kWh, pulsutgång 100 imp/kWh

¤ OD4110 transformatoransluten 3-fas mätare = 1 imp/kWh
 led 1000 imp/kWh, pulsutgång 1 imp/kWh
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2012-09-27 13:36 »

Det må vara ologiskt, men jag har sett det med egna ögon när jag hjälpte en kund igång med loggern, på hans publika graf var det just vad som visades.
Nu tror jag inte att det visade 0.00 utan 23°C hela vägen, trots att temperaturen varierade i grafen.

Som sagt, det tror jag är något helt annat och något som berodde på en gammal bugg.

100 pulser är egentligen ett område som är förbehållet snurrskiveelmätare, och det aktiverar den röda lysdioden på modulens undersida.
Nu vet jag inte om pulsingången alls läses av i detta läge (har aldrig provat det), men det kan vara det som spökar.
Andreas?

Det gäller bara diodavläsning (polskruv 3 och 4 på P3IQ byglade), inte då pulsutgången används.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2012-09-27 13:43 »

¤ OD4165 direktkopplad 3-fas mätare upp till och med 65 A
 led 100 imp/kWh, pulsutgång 100 imp/kWh är det som jag har....har kopplat med tråd mellan pulsutgången på mätarna till P3IQn med tvåtråd enl Rickards schema.....
Loggat
Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2012-09-27 13:45 »

Har också provat att ändra antal puls på P3IQn fram och tillbaka men är nu inställt på 100 igen...
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2012-09-27 13:54 »

Får du utslag om du kortsluter med en bit kabel mellan skruvskallarna på plint 3 - 4, alltså, om du upprepade gånger kortsluter mellan plint 3 och 4, visar det något i display eller grafer då?
Om inte måste vi kolla så du kopplat rätt, en/flera bilder på inkopplingen kanske skulle gå åstadkomma?
Loggat

Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2012-09-27 14:02 »

Provar i kväll om jag hinner....
Loggat
Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2012-09-27 20:30 »

Hmm...stängde av Loggern några min och efter det hoppade iaf det igång.....Total elen verkar stämma....men Elvärme och Garaget blir jag inte klok på...har provat att sätta på ett element i några min för att se vad/vilken som reagerar......
Loggat
Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2012-09-28 09:30 »

Total el och garaget verkar funka.....men elvärmen blir jag inte klok på....nu ser det ut så här trots att jag satte på ett element några minuter vid 8 tiden...

   http://e-logger.se/pub?Ryssbo
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2012-09-28 09:36 »

Felkoppling/glappkontakt är de vanligaste felorsakerna, har du provat kortsluta upprepade gånger mellan plint 3 och 4 för att se om modulen registrerar pulserna? (Den gröna dioden skall blinka när du kortsluter)
Loggat

Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2012-09-28 10:53 »

Kollat alla kopplingar men inget som ser ut att var fel/glapp...men det lyser rött på P3IQn...på den sida som ska sitta in mot mätaren....
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2012-09-28 11:45 »

Koppla loss kablarna till elmätaren.
Ange sedan att modulen skall arbeta med 99 pulser, SPARA
Ange sedan att modulen skall arbeta med 100 pulser, SPARA

Prova sedan kortsluta ingång 3-4 för att se om modulen registrerar pulserna.
Anslut kabel modul - elmätaren igen.
Loggat

Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2012-09-28 14:51 »

Nu verkar det funka  Leende (smiley)

Ska test köra i helgen.....

Tack för hjälpen
Loggat
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!