E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-26 23:38 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: P3IQ på ABB mätare men ingen reaktion  (läst 19526 gånger)
Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« skrivet: 2012-09-25 21:09 »

Får inte igång mina 3st P3IQ som sitter på mina ABB Odin mätare och funderar på om jag ska koppla in på pulsutgången istället men har inte hittat något bra kopplingsschema på det...gissar att byglingen ska bort och puls- ska till 4 och puls+ ska ligga parallellt på 3?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-09-26 03:20 »

Hej.

Har du kommit ihåg att ange antalet pulser?
Annars kommer de inte igång.

Instruktion:
· Koppla in spänningen till loggern
· Starta LoggerSoft, eller gå till webtjänsten
· Gå till givare/sensorer och välj pulsmodulen (ID slutar på E0)
· Ange det pulstal som pulssensorn skall arbeta med, klicka på spara.
· Testa sedan funktionen
Om det inte fungerar ( t.ex. om du har haft andra moduler inkopplade till Loggern innan du kopplade
in denna modul, eller om du gått från pulstal under 500 pulser till pulstal över 500 pulser) gör som
följer:
· Stäng ned LoggerSoft
· Radera minne på Loggern (se onlinemanual om du inte vet hur)
· Nu skall det stå: ”Tryck knappen” i displayen – gör det
· Starta LoggerSoft (om du kör mot LoggerSoft) eller gå till webtjänsten och ange pulstal.
· Kontrollera funktionen

För att koppla in P3IQ på pulsutgång skall du koppla som du skriver.
« Senast ändrad: 2012-09-26 03:23 av Rickard » Loggat

Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-09-26 08:12 »

Hej

Jag kör mot web tjänsten och har inställt på 1000 pulser......ska prova att koppla om till pulsutgången i kväll......
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-09-26 08:30 »

Har du kollat om den räknar kW om du blinkar med en lampa mot sensorn?
Har du provat att ange 999 pulser, spara, och sedan tillbaks till 1000 pulser (måste göras om du raderat minnet på loggern)
Tycker det låter konstigt om den inte skall reagera på en blinkande diod.
Har ABB-mätaren synligt ljus eller IR, vilken färg?

MVH

Rickard
Loggat

Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-09-26 20:24 »

Bytte till mina nya mätare på en gång....  Leende (smiley) och kopplade pulsutgången på mätaren via P3IQn och nu rockar det Cheesy

Kanon tack för supporten...detta ska bli spännande......

Mvh Robban
Loggat
Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-09-27 09:07 »

Jag får konstiga grafer som jag inte förstår....
Hur lägger jag upp en kopia på grafer här?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012-09-27 09:43 »

Du kan göra grafen publik och länka till grafen, eller till din publika hemsida.
(Installningar/publikt)
Loggat

Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-09-27 10:08 »

Okej...

Provar att göra så här....

http://e-logger.se/index.php?action=graphs
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012-09-27 10:51 »

Nja, det där funkar inte, då kommer vi bara till våra egna sidor med grafer, du måste skapa en publik hemsida via inställningar/publikt och sedan ge oss länken till sidan.
Eller så anger på din "grafsida" att just den grafen skall vara publik, kopierar länken som syns vid grafen, och klistrar in den i inlägget.
Eller så högerklickar du på bilden, sparar den på din hårrdisk, och när du sedan skriver ditt nästa inlägg så klickar du på "Fler alternativ" för att kunna bifoga din sparade bild. typ så här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=faq;sa=show;faqid=3
Loggat

Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-09-27 11:29 »

Nu ska vi se om det funkar bättre....

http://e-logger.se/pub?Ryssbo&p=3
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-09-27 12:17 »

Ja det var mycket 0.00 där i den grafen. Ser ut som effekten är så låg att den inte syns med två decimaler på kW, dvs. under 10W.

Hur många pulser per kWh ger elmätaren och vad har du angett för pulstal?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012-09-27 12:42 »

Det där fenomenet har jag noterat även på temperaturgrafer där temperaturen varierar väldigt lite just efter uppstart av en ny logger.
Alltså en givare inkopplad som ligger i rumstemperatur och visar typ 23°C +- någon tiondels grad.
Först när man värmer eller kyler givaren så den kommer över någon form av gräns så visar skalan på y-axeln rätt värden.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2012-09-27 12:46 »

Jag undrar om du inte blandar ihop detta med någon gammal bugg. Att inget värde visas om effekten är jättelåg under antal visade decimaler är helt logiskt, men det du tar upp nu är inte alls logiskt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2012-09-27 12:53 »

Jag har satt i nya ABB Odin mätare med 100 pulser/kwh och stället in 100 pulser i P3IQn

Till elvärmen kan jag förstå att det inte är något utslag...men jag slog på ett 800W element i går för att se utslaget....till garaget samma sak...men på mätaren för det totala borde siffrorna se ut på ett annat sett....
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2012-09-27 12:54 »

Vad ser du för effekt i loggerns display eller om du tittar på siffrorna under översikt i webbtjänsten?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!