E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 16:38 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vattenfalls solel elmätare blinkar fel  (läst 14582 gånger)
Oddman
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« skrivet: 2012-09-16 14:03 »

Hej alla

Jag vill göra alla med solceller (solel) och Vattenfall som nätleverantör uppmärksamma på att elmätaren blinkar även på el som går ut i vattenfalls nät.

Jag märkte att när mitt hus använde lite ström så följde kurverna (Solel och vad huset använde) varandra.
Jag provade en solig dag att stänga av inkomande ström i huset i en halv timme.
Och till min förvåning så visade loggern att huset hade använt exakt så mycke el som solcellerna producerade.
Jag har påtalat/felanmält till Vattenfall som menar att det inte går att ändra.

OBS El mätaren räknar RÄTT, problemet är att blinkdioden blinkar även när strömen går ut på nätet.

För att få loggern att räkna rätt kommer jag att få installera en extra elmätare efter Vattenfalls mätare.

Om någon mer än jag har/får detta problem så skulle det vara bra om ni felanmäller det.

/Odd
Loggat
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-09-16 14:38 »

Det beror nog mer på vilken typ av elmätare du har.
Har du en som endast visar "+" eller "-" så lär dioden blinka oavsett vilket håll strömmen går.
Elleverantören håller reda på detta så dina fakturor blir rätt ändå.
Föutsätter naturligtvis att du har anmält dig som mikroproducent till nätägaren.

I ditt fall skulle jag rekommendera att du köper en egen elmätare från detta forum så kan du mäta exakt hur mycket ström
du matar ut i nätet externt.

Hälsn.
Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Oddman
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-09-16 15:21 »

Hej Morby

Vilken el mätare klarar att mäta det som går ut till vattenfalls nät.
och hur skulle en sådan kopplas?

/Odd
Loggat
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-09-16 23:34 »

Hej Morby

Vilken el mätare klarar att mäta det som går ut till vattenfalls nät.
och hur skulle en sådan kopplas?

/Odd


Jag tänkte på en Siemens Landis & Gyr som du kan köpa här. Sen tänkte jag du kunde koppla in den mellan
växelriktaren och elcentralen. Utgår från att du har en säkringsgrupp emellan också.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Oddman
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-09-18 19:38 »

Jag har redan en elmätare i mellan växelriktan och elcentralen.
På den kan man bara se hur mycket el som produceras totalt.
Man kan allså inte se hur mycket av min solel som går ut i vattenfalls nät.

Se www.e-logger.se/pub?oddman

Om du ser på hem sidan på årsräknaren på inköpt el så visar den ca 90kw förmycke.
Den räknaren loggar Vattenfalls mätare.

Har någon har någon annan ide så är jag intreserad.

/Odd
Loggat
Oddman
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-09-18 19:53 »

Hej

Jag hoppar in med en liten fråga eftersom jag också har problem med att logga solel
Jag har redan skrivit lite om det, Se http://e-logger.se/forum/index.php?topic=832.0

Andreas du skriver om en elmätare som kan mäta utgående el till leverantörens nät.
vet du vilken och hur den kan kopplas in?

/Odd
Loggat
ChristerH
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-09-18 20:43 »

Odd, jag tror det är en vanlig Landis&Gyr som kopplas "baklänges" på inkommande kabel. Den mäter tydligen bara ström åt ett håll vad jag förstår, så vänder man på in- och utgångar så mäter den utgående.

http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/17-3-fas-elmatare-siemens-landis-gyr-zmd120mer53.html
Loggat

Hus i Göteborg, 180 kvm i 1,5 plan byggt år 2000. Värmepump Nibe 750. Vattenburen golvvärme.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-09-19 12:47 »

[Flyttade ovanstående 2 inlägg från annan tråd så att allt i ämnet blir samlat.]

Andreas du skriver om en elmätare som kan mäta utgående el till leverantörens nät. vet du vilken och hur den kan kopplas in?

Nej, det vet jag tyvärr inte, det är ju ChristerH som är inne på elproduktion. Jag trodde att han visste. Leende (smiley)

Odd, jag tror det är en vanlig Landis&Gyr som kopplas "baklänges" på inkommande kabel.

Jag provkörde precis en Siemens/Landis + Gyr ZMD120Mer53. Förutsatt att jag nu kopplade rätt så:

¤ Staplarna i effektindikatorn indikerar effekt (0,1/0,3/1/3/10 kW) oavsett om mätaren är kopplad fram- eller baklänges.
¤ Pulsdioden blinkar oavsett om mätaren är kopplad fram- eller baklänges.
¤ S0/pulsutgången ger inte pulser när mätaren körs baklänges. Med ett undantag, just när jag slår av och på min last så verkar där ibland ändå komma en puls. Upplösningen på pulsutgången är 500 pulser per kWh så det blir 1/500 kWh fel vilket inte är så mycket, men riktigt bra är det ju inte.
¤ Räkneverket vet jag inte, har inte kört den baklänges tillräckligt länge, men förmodligen rör det sig inte.

Så alltså, ZMD120Mer53 kan kanske fungera om s0/pulsutgången används.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-09-25 11:46 »

Jag har en elmätare, DIN 4 moduler, som bara mäter i en riktning. Går strömmen åt fel håll indikerar den detta i displayen. Kan ta reda på modellen när jag är hemma...
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012-09-25 11:53 »

De flesta elmätarna mäter bara i en riktning, problemet är att diod och pulsutgång tenderar att fortsätta indikera elförbrukning även när strömmen går bakvägen.
Kan du kolla upp diod/pulsutgång också vore det därför bra.
Loggat

Jack
Medlem

Antal inlägg: 19


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-10-21 12:38 »

Jag har en elmätare, EDMI MK10 den blinkar vid inkommande men inte vid utgående...
Loggat

Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2012-10-21 21:07 »

Jag menade att den även bara pulsar i en riktning.
Den heter Eltako DSZ12DE
Den är alltså kompakt, pulsar i en riktning och ger 1000 pulser/kWh. Mycket nöjd...
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012-10-24 07:51 »

Jag håller på med en upphandling av elmätare som skall kunna fungera på detta sätt, och vara billigare än Eltakon.
Det kan dröja någon vecka innan de finns på lager.
Loggat

ChristerH
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2012-11-25 23:47 »

Hej, hur har det gått med upphandlingen, vad blev det för modell?

Har hittat en person som jag tror byggt en Arduino-lösning på problemet. Är inte så bra på tyska så någon annan kanske kan förklara vad det är han gör...
http://sebastians-blog.wangnick.de/index.php?/archives/2-Solaranlage-und-Eigenstromverbrauch.html

Christer
Loggat

Hus i Göteborg, 180 kvm i 1,5 plan byggt år 2000. Värmepump Nibe 750. Vattenburen golvvärme.
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012-11-26 08:15 »

Modellerna offentliggörs när de börjar säljas, det har (som vanligt) visat sig ta längre tid än beräknat att göra denna typ av upphandling, och få prylarna levererade - så det är oklart när jag har elmätarna till salu.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!