E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 07:49 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Solceller och kanalen "hushållsel"  (läst 21651 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2012-09-22 11:11 »

Det finns för närvarande statligt stöd för installation av solceller, en förutsättning för att det skall gå att räkna hem ekonomiskt.

Så om bidraget tas bort så kraschar marknaden?

om staten fortsätter med bidragen.

Ja vad finns det för indikationer där, vad talar för att bidraget kommer att fortsätta inom överskådlig tid?

Som rapporten visar så ökar installerad effekt just nu exponentiellt.

Hur länge kan den ökningen ske exponentiellt innan statens bidragspengar slår i taket?

Hur många fungerande solcellsinstallationer hos privatpersoner kan det finnas totalt idag, är det ens tusen?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2012-09-22 11:48 »

Nja, jag tror nog inte att marknaden kraschar, det finns folk som är beredda att betala dyrt för att generera egen el, så oavsett stöd så kommer nog utbyggnaden att fortsätta.
Jag funderar själv på att investera.
Här finns info om stödet: http://www.energimyndigheten.se/sv/Foretag/Energieffektivisering-i-foretag/Finansiering-och-inkop/Aktuella-bidrag-och-stod/Stod-till-solceller/
Förslag har lagts för att förlänga stödet fram till 2016: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/solenergi/article3540419.ece
Pengarna bör räcka till tusentals anläggningar, så en webbtjänst som är unikt inriktad på loggning av solel tror jag nog är en vettig satsning.
Solenergimarknaden är nu världens snabbast växande industri: http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.988948-fortsatt-stodet-till-solenergin
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2012-09-22 12:47 »


Tack. Jag tittar på de senaste siffrorna med statistik från augusti 2012.

Mellan 2009-07-01 och 2012-08-31 är 1021 ansökningar beviljade och 500 utbetalade, dvs faktiskt slutförda. Av de 1021 är 633 privatpersoner. Det är verkligen inte många. Det är svårt nå ut till en så liten kundgrupp.

Elproduktion är i och för sig mer än solceller. Hur ser marknaden för egen vindkraftproduktion ut? Men antar den är ännu mindre...
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2012-09-24 11:17 »

Jag är själv i solcellsbranschen.
-Marknaden växer, fler och fler förstår vad solceller är för något även om de flesta fortfarande inte vet skillnaden mot solfångare är.
-Priserna går stadigt ner och det lönar sig i mitt tycke redan idag utan bidrag om man får ett bra pris.
-Jag har precis, för några minuter sedan, sålt in den första loggern till en solcellskund!
-Anpassning till solceller i E-logger står högt på min önskelista, både för egen del och för min första loggerkund...


Jag har än så länge enbart loggning av solcellsproduktion och värmepump när det gäller el, men vill snart koppla in "el total" så jag kan få rapporter. Dock verkar min huvudmätare blinka för både produktion och konsumtion. Installatörerna var dock snälla när dom var här och bytte mätare så jag fick några tåtar från S0-utgången att koppla in mig på, men jag har inte hunnit mäta om även denna ger pulser åt båda hållen. Sannolikt måste jag montera en extra mätare som bara mäter köpt el, men frågan är hur man får ihop allt i slutändan när det kan gå både plus och minus.
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2012-09-24 12:25 »

Borde det inte vara så enkelt att du mäter den el som solcellerna genererar, och sedan mäter du den el som huset förbrukar.
Husets totala elförbrukning - producerad el = köpt el
Om värdet för köpt el går under 0 så har man levererat el, och ett räkneverk/en graf/en rapport i e-logger börjar registrera levererad el.
Loggat

Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2012-09-24 19:10 »

Jo det låter ju som den enklaste lösningen eftersom man då har två eller flera mätare som alltid mäter i en strömriktning. Man slipper mäta på servisen där strömmen ändrar riktning hela tiden.

Hur presenterar man detta snyggt i stapeldiagrammen då? Kanske en nedåtgående stapel för solcellerna och en kurva genom alla staplar som visar nettot?
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2012-09-24 21:11 »

Om det går att få till en lösning för detta kan nog bara Andreas svara på, det jag menar är att själva beräkningen inte behöver vara speciellt komplicerad.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2012-09-25 11:10 »

Vad som behövs har nog ChristerH och jag rett ut ganska väl ovan.

Som också framgår ovan tvivlar jag på det affärsmässiga i att ta fram en lösning för detta. Bedömer kundunderlaget som alldeles för litet. Men eventuellt kanske det ändå kan bli något på sikt i samband med annat arbete på rapportfunktionen. Om önskemål kan samordnas och bli bredare och mer generella är det lättare motivera dem.

Först och främst gäller det hitta en elmätare som garanterat bara ger pulser i en riktning, säg som sagt gärna till i den här tråden om någon hittar en: http://e-logger.se/forum/index.php?topic=832.0
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2012-09-25 12:04 »

Önskemålet kan väl sammanfattas i att kunna lägga in en form av elmätning med negativ inverkan. Sen om det är solceller, vindsnurra eller vattenturbin spelar ingen roll.
Det borde inte vara så mycket jobb att få till detta, och ni kommer få ett mervärde i produkten.

Som sagt, marknaden växer så det knakar, och betänk också att de flesta som idag installerar solceller har ett stort intresse av driften och ekonomin. Det är inte att jämföra med värmepumpar som säkerligen säljer ofantligt mycket mer i antal, men där majoriteten knappt vet hur dom funkar, det är bara en pryl som gör huset varmt för dom flesta. Tänkt tex alla som bygger nytt hus där husfirman i princip alltid levererar en VP för att klara energikraven, men kunden vet knappt vad den gör mer än att den ger värme effektivt.

De som vi säljer solceller till är alltid väldigt intresserade, och har ofta specifika önskelmål om vilken inverter det ska vara som är bäst för dem osv. Om vi säger att det finns en logger som presenterar en helhetsbild av energin så skulle nog många bli intresserade, se bara på min kund från här om dagen, det var den första som jag berättade för om loggern, och han nappade direkt på en lösning med elmätare, flödesmätare och hela baletten. Hoppas bara han inte blir sur när han upptäcker att solcellselen inte kommer integreras på ett bra sätt i mätningarna...
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2012-09-25 12:33 »

Då förstår jag att du är på. Men det gäller att passa sig för att lova mer än vad systemet klarar i dagsläget.

Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2012-09-25 13:12 »

Ja absolut, ni får väl se vad ni kan göra (håller tummarna), och jag kan inte heller lova att jag kommer sälja en massa loggers, men jag ville poängtera att även om det inte säljs så många solcellsanläggningar i antal så är majoriteten av kunderna ganska tekniskt insatta och det framgick nog. Och köper man solceller för kanske 100.000 eller 200.000kr så kan det vara kul att lägga några tusenlappar till för att få snygga rapporter om hela husets energianvändning. Typ som att välja till färddator när man köper bil.

Allra mest attraktivt vore om det också fanns en snygg display som visar produktion/konsumtion/netto så att man får en tydlig återkoppling som hela familjen kan följa. En sådan kräver ju dock helt andra resurser att utveckla än att bara modda e-tjänsten. Vill man ha en snygg display så är antagligen det billigaste och effektivaste att göra en app till förslagsvis android så får man klistra upp en billig sådan på väggen, dom kostar ju under tusenlappen numera. En app tillfredställer dessutom icke solcellsägare som vill ha data i sin vanliga mobil (jag är en av dem).  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
valle
Medlem

Antal inlägg: 19


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2012-10-03 02:37 »

Tyvärr är det alltid svårare motivera önskemål som det inte är självklart att många har nytta av. För visst är det väl ändå en försvinnande liten andel av sveriges hushåll som har egen elproduktion?

Lägg till mig på den önskelistan... Verkar som om vi blir fler och fler  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!