E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-26 01:50 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Solceller och kanalen "hushållsel"  (läst 21680 gånger)
ChristerH
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« skrivet: 2012-09-13 15:38 »

Hej,

Jag har just fått igång mina solceller. I e-Logger så kan man ju få fram hushållsel genom att subtrahera el total med övriga underordnade mätare. Jag har 3 st sådana plus mätare för solcellerna. Nu finns det ju "bara" plats för 3 i -Logger och det innebär att jag inte kan subtrahera den egenproducerade elen. Det betyder att hushållsel kommer att visa negativa siffror i grafer och rapporter. Kan man önska sig ytterligare ett par fält för fler mätare eller finns det något annat sätt att göra detta på?

mvh

Christer
Loggat

Hus i Göteborg, 180 kvm i 1,5 plan byggt år 2000. Värmepump Nibe 750. Vattenburen golvvärme.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-09-14 09:58 »

De vanliga graferna begränsas av att det får plats max 4 kanaler i den beräknade kanalen för hushållsel. Visst skulle det kanske gå att öka upp med någon kanal. Fast är det inte rapporten som är mest intressant?

Rapporten utgår inte från den beräknade kanalen för hushållsel utan från vilken kanaltyp som är vald för respektive kanal under "kanaler".
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ChristerH
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-09-14 18:37 »

Jo rapporterna är ju kanske mer intressanta. Och dessutom är det mer komplicerat eftersom solcellerna när de försörjer mina förbrukare till 100% matar ut resterande effekt till det allmänna nätet. Den effekt som går ut måste ju dras av från solcellmätaren för att det skall bli helt rätt när man mäter mina egna förbrukare.

Om solcell-installation skall stödjas fullt ut i e-Logger så att alla grafer och rapporter blir rätt så verkar det krävas en hel del förändringar i programvaran, exempelvis

Ny kanaltyp - Elproducent
Hantering av Utgående effekt som lämnas till elnätet så att denna kan dras av på lämpliga ställen
Fler poster i den meny vi pratade om nedan
etc

Men åter till vad som kan göras nu, skall jag definiera solcellmätaren som en "elförbrukare"-kanal för att få med den i rapporterna?

mvh
Loggat

Hus i Göteborg, 180 kvm i 1,5 plan byggt år 2000. Värmepump Nibe 750. Vattenburen golvvärme.
ChristerH
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-09-14 19:56 »

En snabblösning skulle kunna vara om man kunde använda beräknade kanaler som ingångsvärde för beräknad kanal. Då kan man bygga en "hierarki" med förberedande beräkningar som såhär:

Kanal 1: P solcell minus P utgående till elnät (= P Solcell förbrukad)
Kanal 2: Elförbrukare 1 + elförbrukare 2 + elförbrukare 3
Kanal Hushållsel = P total - kanal 1 -kanal 2

De "enda" 2 ändringarna är att tillåta kanal som invärde till kanal, samt en ny kanal där man kan utföra addition av kanaler. Men det kanske inte är så enkelt som det låter misstänker jag...

mvh

Christer
Loggat

Hus i Göteborg, 180 kvm i 1,5 plan byggt år 2000. Värmepump Nibe 750. Vattenburen golvvärme.
ChristerH
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-09-15 10:48 »

Den sista formeln skall nog vara

Kanal Hushållsel = P total + kanal 1 -kanal 2
Loggat

Hus i Göteborg, 180 kvm i 1,5 plan byggt år 2000. Värmepump Nibe 750. Vattenburen golvvärme.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-09-18 11:41 »

Få se nu om jag förstår dig rätt, du har alltså sex elmätare totalt enligt följande?
¤ En "vanlig" elmätare som mäter förbrukad el från din elleverantör
¤ En elmätare som mäter den el solcellen ger
¤ En elmätare som mäter den el som skickas ut på elnätet
¤ Tre ytterligare elmätare på olika förbrukare typ värme


Om solcell-installation skall stödjas fullt ut i e-Logger så att alla grafer och rapporter blir rätt så verkar det krävas en hel del förändringar i programvaran, exempelvis

Ny kanaltyp - Elproducent

Skulle inte behövas två kanaler, "elprod total" och "elprod utgående elnät"?


Men åter till vad som kan göras nu, skall jag definiera solcellmätaren som en "elförbrukare"-kanal för att få med den i rapporterna?

Blir inte det fel tecken?


En snabblösning skulle kunna vara om man kunde använda beräknade kanaler som ingångsvärde för beräknad kanal. Då kan man bygga en "hierarki" med förberedande beräkningar som såhär:

Det vore väl inte omöjligt, men som sagt, beräknade kanaler ligger inte till grund för rapporten.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ChristerH
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-09-18 13:09 »

Det blir lite fragmenterat det här men skall försöka vara tydlig...

Det stämmer med antal elmätare förutom att jag inte köpt mätaren för utgående el ännu. Men den behövs ju för att man skall få totalbilden klar för sig. De tre förbrukningsmätarna är värme, garage och pool.

Jo det har du rätt i, två nya kanaltyper behövs för att supporta solcell-installation: Solelprod total och Solelprod utgående nät.
Dessutom behövs väl möjlighet att kombinera flera beräknade kanaler (både addition och subtraktion ev. valbart) samt då också (helst) fler mätare, ex:
Hushållsel=El tot-Förbr1-Förbr2-Förbr3+SolelprodTot-SolelprodUt          (6 mätare totalt i mitt installationsexempel)

(Hoppas jag tänkte rätt med tecknen där...)

mvh
Loggat

Hus i Göteborg, 180 kvm i 1,5 plan byggt år 2000. Värmepump Nibe 750. Vattenburen golvvärme.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-09-19 12:39 »

Flyttade fråga om elmätare för att mäta utgående el till leverantörens nät hit: http://e-logger.se/forum/index.php?topic=832.0
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-09-19 13:33 »

Jo det har du rätt i, två nya kanaltyper behövs för att supporta solcell-installation: Solelprod total och Solelprod utgående nät.

Har du kollat om mätaren från din elleverantör blinkar även vid utgående el till nätet (apropå det Odd skriver om i länken i föregeående inlägg)?

Antar man måste ta hänsyn till huvudelmätare som antingen blinkar och inte blinkar vid utgående el. I det första fallet krävs ytterligare inställning i rapporten för att för att räkna el total som noll om elprod utgående inte är noll, annars blir det fel.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ChristerH
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-09-19 15:15 »

Bra fråga, det måste jag kolla upp. Återkommer!
« Senast ändrad: 2012-09-19 15:55 av ChristerH » Loggat

Hus i Göteborg, 180 kvm i 1,5 plan byggt år 2000. Värmepump Nibe 750. Vattenburen golvvärme.
ChristerH
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-09-20 13:29 »

Jag har nu kontrollerat, och det fungerar på samma sätt hos mig. Energibolagets mätare blinkar även vid utgående el. Det betyder att jag måste hitta en lösning för detta. Sannolikt blir det två separata mätare som kompletterar energibolagets, en för inkommande och en för utgående. Helst skulle dessa vara av "blink"-typ eftersom S0-avläsning ger lägre upplösning. Efter vad jag förstår från din test så fungerar dock inte Landis&Gyr på det viset. Jag får se vad jag kan hitta på marknaden.

Du får hemskt gärna fortsätta undersöka om solcell-stöd i e-Logger skulle kunna implementeras med rimlig arbetsinsats. Det står helt klart överst på min önskelista!

Tack för en mycket användbar och kostnadseffektiv produkt!
Loggat

Hus i Göteborg, 180 kvm i 1,5 plan byggt år 2000. Värmepump Nibe 750. Vattenburen golvvärme.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2012-09-21 11:25 »

Tack för berömmet!

Jag får se vad jag kan hitta på marknaden.

Säg gärna till i den andra tråden här http://e-logger.se/forum/index.php?topic=832.0 om du hittar något!

Du får hemskt gärna fortsätta undersöka om solcell-stöd i e-Logger skulle kunna implementeras med rimlig arbetsinsats. Det står helt klart överst på min önskelista!

Tyvärr är det alltid svårare motivera önskemål som det inte är självklart att många har nytta av. För visst är det väl ändå en försvinnande liten andel av sveriges hushåll som har egen elproduktion?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ChristerH
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2012-09-22 00:33 »

Se bifogad bild, vi är nog några stycken ändå. Det finns för närvarande statligt stöd för installation av solceller, en förutsättning för att det skall gå att räkna hem ekonomiskt. Som rapporten visar så ökar installerad effekt just nu exponentiellt. e-Logger skulle sannolikt bli den enda produkten som stödjer både vattenpaneler och solceller :-) Bilden är från denna rapport: http://iea-pvps.org/index.php?id=93&eID=dam_frontend_push&docID=1210
mvh
Loggat

Hus i Göteborg, 180 kvm i 1,5 plan byggt år 2000. Värmepump Nibe 750. Vattenburen golvvärme.
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2012-09-22 10:07 »

Det är samma här för mig.
Har en pall med solceller och växelriktare som väntar på montering på taket så jag är en som också är intresserad av detta.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012-09-22 10:32 »

Mmm, det där är nog något som kommer att bli stort framöver, speciellt om staten fortsätter med bidragen.
Loggat

Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!