E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 14:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Var "borde" jag sätta givaren för VB  (läst 5303 gånger)
LarsF
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« skrivet: 2012-09-05 08:42 »

Hej!

Jag har nu satt givaren för VB(-f?) innan efter växelventilen - så den bara mäter ut mot radiatorerna och inte in mot VVB. Är det knasigt att göra så? När jag satte dit den tyckte jag det var helt rätt tänkt - m,en nu när man kikat lite på graferna känns det lite bakvänt ... hur har ni gjort?

/Lars
Loggat
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-09-05 20:09 »

Jag har satt både och. Tycker båda är lika intressanta. Men jag uppäckte också att graferna såg lite mysko ut, varmvatten-givaren ökade när den skulle värma radiatorerna (fast inte lika mycket som radiator-givaren). Det visade sig att växelventilen antingen läcker lite vatten till fel utlopp eller så enkelt att rör-godsen värms via växelventilen oavsätt vart den skickar vattnet.
Jag löste det genom att flytta givarna så långt bort från värmepumpen/växelventilen som möjligt.

Vet inte om det var detta du menade.
Hade jag bara haft 1 givare hade jag satt den mot radiatorerna som du då den varierar lite mer (tex på utetemp mm). Varmvattnet ska ju enbart hålla en konstant temp året om. Den håller en mycket jämnare graf och mönstret ser likadant ut sommar som vinter.
Loggat
LarsF
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-09-06 07:23 »

Hallå, och tack för svaret!

Då får den sitta kvar där den är i väntan på att det införskaffas fler sensorer ;-)

/Lars
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!