E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-29 18:24 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Helt misslyckad konstruktion...  (läst 18021 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2012-09-09 17:05 »

Leende (smiley) Tyvärr har jag inget facit. Men det vore roligt om det gick att komma fram till en bra lösning.

Mjo emballagechips borde kunna fungera, fast de brukar vara väldigt oregelbundna och ge mycket tomrum, tänkte på något mer finkorningt som fyller ut bättre, men det kanske inte gör så stor stor skillnad.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2012-09-10 19:48 »

egentligen kunde den kanske vara tom med tanke på att givarna ligger i metallkapslar utanför tuben, och den lilla luft som blir i bakkant ställer nog inte till mätningen så illa.

Dessutom så är det ju tänkt att den skall vara helt tät, så Vermikulit borde ändå funka för även om det suger åt sig fukt så skall det ju inte vara någon fukt däri. Men då krävs också att den verkligen blir tät. Annars kanske man kan smälta vax för att hälla i den, men jag har inte kollat hur vax leder värme.

Menmen, kul att gnugga hjärncellerna i vilket fall Leende (smiley)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2012-09-11 16:46 »

Ja frågan är om temperaturskillnaderna mellan topp och botten av röret kan ge luftrörelser i röret som kan påverka mätningen (givarna/marken kring röret)?

En annan fråga är kanske om givarna egentligen bör sticka utanför röret, mark brukar röra på sig när den fryser och kanske att givarna då kan slitas loss?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Fabbe
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2012-11-27 13:29 »

Hur gick det med projektet då?? Fick du några bra mätv¨rden??

//Fabbe
Loggat
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2012-11-28 05:25 »

Jag kapade isär röret, tog tillvara givarna och kastade resten. Jag har inte gjort något för att ens påbörja detta igen.

Jag har förvisso inte släppt att göra en sådan här grej, men tiden har inte riktigt funnits  Leende (smiley)
Loggat
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!