E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-29 13:18 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Helt misslyckad konstruktion...  (läst 18015 gånger)
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« skrivet: 2012-09-03 18:26 »

I morses fick jag för mig att jag skulle tillverka ett rör med 10 stycken tempgivare, med 10 centimeters mellanrum. Detta rör skulle vara vattentätt och tänkt att grävas ned. Nu skulle jag kunna se jordtemperatur samt tjäldjup.

Den första givaren skulle då vara på 10 cm djup, och sedan skulle det öka med 10cm i steg ned till 1 meter. Så långt allt väl, jag hade allt som behövdes och satte runt åttatiden i morses igång att löda en fläta. Jag avskyr pilljobb och fick verkligen vara koncentrerad hela tiden. Jag hann lyssna på 4st sommarpratare på Poden innan lödningen var färdig.

Sedan hade jag bråttom att trä i hela flätan med givare, och ännu mer bråttom att fylla röret med fogskum för att slippa vänta mer än nödvändigt innan jag kunde montera de mässsingstomhylsor jag tänkt ha som givarfickor.

När det väl torkat så limmade/tätade jag hylsorna samt anslutningskabeln. Jag limmade även på gavlar på röret och nu var det klart.


Jag tog mig inte ens tid att äta något i min iver att bli färdig, för om jag gjort det och varit mer metodisk över lag kunde jag kanske kopplat in givarflätan INNAN jag för evigt fixerade den med klet och allsköns gegga.


Eftersom jag hade bråttom så glömde jag också att anteckna vilka färger på kablar jag lödde på respektive ben på givare, det är något jag alltid varit väldigt noga med att göra. Men nu föll det helt bort.  Så när jag för ett tag sedan skulle koppla in denna jordtempsstav så fick jag gissa vilken färg jag använt var. Det var lögn i H****e, jag kastade om ordning ett antal gånger utan framgång. Och för varje försök var jag tvungen att springa in och starta om loggern för att mötas av beskedet "0 Connected sensors"

Jag glömde av vilka kombinationer jag testat, så jag började nu om från början, och antecknade nu varje provad kombination. I den dosan jag kopplar är det också riktigt trångt och jävligt, jag hade hela tiden lust att bara ta släggan och krossa alltihop, när jag fick in ena tåten åkte en annan ut , och höll jag i både åkte en tredje ut osv. Detta frestade mina nerver avsevärt.

Nu har jag testat alla kombinationer, och ingen fungerar. Är det inte så att jag själv dabbat mig under lödningen, så kan mycket väl fogskummet ha vresat sönder någonting.

Nu är jag trött och bitter, samt avskyr allt vad givare heter.

Är det någon som vill köpa ett dyrt mjärdflöte?

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-09-04 07:11 »

Aj vad tråkigt, bygget såg ju annars så bra ut. Ja med 10 givare är det förstås mycket som kan gå fel, räcker att en är felaktig eller sitter fel för att sänka alltihopa.

Har du alla tre tåtar från givarna utdragna eller bara två? Ifall det är tre, har du provat köra dem i tvåtrådsläge, dvs anluta både +5 och gnd från givarna till gnd och data från givarna till loggeringång två?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-09-04 11:05 »

Det är nog lätt att vara efterklok;

Själv hade jag nog börjat med att löda ihop hela "slingan" på skrivbordet och testa dom live tillsammans med loggern för att få fram vilken givare är vilken.
Sedan skulle jag nog använda ett tunnare VP-rör med mindre fogmassa för att få en snabbare respons på temp växlingar.

Men tanken att mäta tjäldjup m.m. via denna lösningär ju faktiskt smart !

Men du, ta nåt lugnande medel innan du påbörjar nästa projekt  Glad

Hälsn.
Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-09-04 14:01 »

Tack för input.

Om jag testar i tvåtrådsläge innan jag sågar upp röret och fiskar ut komponenterna, finns det då någon risk att fördärva loggern iom att jag inte vet vilka färger på trådarna som går till benen på givarna? Vågar jag testa mig fram?


Jo jag tänkte först använda ett VP-rör, men ångrade mig när jag plockade fram delarna. Detta röret tror jag är ca 70mm invändigt och underlättade betydligt när jag trädde i givarflätan. Röret i sig har ingen egentlig funktion för själva anrättningen annat än att hålla givarna fixerade samt att kapsla in alla sladdar.

Jag tror inte att det syns på bilderna, men jag har alltså dragit ut samtliga givare så att de ligger en centimeter utanför röret, därefter har jag trätt över gevärshylsor av mässing som passar utvändigt över givarna, samt invändigt i de hål där givarna dragits ut.  först när skummet i röret härdat trädde jag över hylsorna och limmade/tätade dem med Tec7.

Jag tror ingen värme kommer att ledas mellan de olika givarna på detta sätt, givaren är helt innesluten i mässing som i sin tur har direkt anliggning mot det jordlager jag vill mäta. Och baksidorna av hylsorna är direkt plomberade av fogskum.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-09-04 15:54 »

Om jag testar i tvåtrådsläge innan jag sågar upp röret och fiskar ut komponenterna, finns det då någon risk att fördärva loggern iom att jag inte vet vilka färger på trådarna som går till benen på givarna? Vågar jag testa mig fram?

Det skall loggern tåla, drivningen är strömbegränsad. Men ju kortare du har givarna inkopplade i okänt läge, desto bättre, framför allt för givarnas del. Om strömbegräsningen löser ut kan det ta ett par minuter innan den återställs och loggern fungerar som vanligt igen. Så försök testa snabbt och vänta gärna ett par minuter mellan varje test.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-09-04 16:24 »

Ok, då tar jag in röret och testar direkt i loggern kort och snabbt. Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-09-06 18:39 »



Har du alla tre tåtar från givarna utdragna eller bara två? Ifall det är tre, har du provat köra dem i tvåtrådsläge, dvs anluta både +5 och gnd från givarna till gnd och data från givarna till loggeringång två?

Skall alla anslutningar vara i loggeringång två? dvs +5 & gnd i plint 5 och datan till plint 6?

Jag har testat de möjliga kombinationerna så nu, men inga givare hittades. Då blir det till att kapa upp tuben.

Edit: Jag kapade upp den nu, och det var helt kletigt i den efter ohärdat fogskum. Nu är det primära att försöka rädda givarna, men det går knappt ta i grejerna nu...
« Senast ändrad: 2012-09-06 19:15 av Jocke » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-09-07 08:51 »

Skall alla anslutningar vara i loggeringång två? dvs +5 & gnd i plint 5 och datan till plint 6?

Ja precis, i tvåtrådsläge ansluts gnd och +5V från givaren till polskruv 5 på loggern och data från givaren till polskruv 6 på loggern. Har du nån lös givare liggandes? Testa i så fall att köra den i tvåtrådsläge så att du är helt säker på att loggeringång 2 fungerar som den skall.

Edit: Jag kapade upp den nu, och det var helt kletigt i den efter ohärdat fogskum. Nu är det primära att försöka rädda givarna, men det går knappt ta i grejerna nu...

Nu när du säger det så, fogskum härdar nog väldigt långsamt i ett plaströr... Jag vet inte om det finns något lösningsmedel för fuktigt fogskum men det är nog enklast låta det torka några timmar och sen karva bort det med en kniv.

Hur har du isolerat benen på givarna/lödningarna? Kan det fuktiga fogskummet ha kommit i kontakt med något? Vet inte i vilken utsträckning fuktigt fogskum kan vara ledande.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-09-07 12:17 »

Jag tror aceton löser skum fint, men jag gjorde som du skrev. De fick lufttorka, så nu kan jag rensa bort allt mekaniskt.

Jag körde med krympslang och el-tejp. Men det kan mycket väl ha blivit krypströmmar i allt detta klet.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-09-07 17:43 »

Fogskum kanske ändå inte är optimalt för denna typ av konstruktion, har du funderat på något alternativ?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-09-07 18:41 »

Ja faktiskt. om det är så att jag gör om det hela så kommer jag att fylla tuben med vermiculit innan jag limmar ihop den. (Jag tror det stavas så, det är en sorts kiselflingor som man brukar använda att fylla kringutrymmet i skorstenar efter montering av insatsrör. Jag har några säckar sådant så det blir billigt och bra  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2012-09-07 19:21 »

Har själv vermikulit i skorstenen, men vet egentligen inte så mycket om det mer än att det skräpar ganska bra när man river ut det  Leende (smiley), när jag kollar i wikipeidia http://sv.wikipedia.org/wiki/Vermikulit så står "Värmebehandlad vermikulit är poröst och fuktighetsbevarande och används bland annat vid växtförökning och i terrarium.", fuktighetsbevarande låter som det skall suga åt sig och avge fukt. Va?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2012-09-07 19:25 »

Ouch, då får det bli plan B istället...

...vad är plan B? Cheesy
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2012-09-08 10:09 »

Kanske något slags cellplast/frigolit? Finns det något lämpligt sånt i kulform som är lätt få tag i?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2012-09-08 12:32 »

på något sätt känns det som om du har en bra lösning färdig, men vill ge mig en hint att upptäcka det själv Med glimten i ögat (blinkande)

Ja, emballagechips är enkelt att få tag på.
Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!