E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-02 11:37 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Snabbanslutningar.  (läst 6513 gånger)
Paul
Medlem

Antal inlägg: 1


Visa profil
« skrivet: 2009-04-28 20:15 »

Jag förstår att man försöker göra en så prisvärd produkt som möjligt, jag tycker ni lyckas bra.
Mitt förslag är att göra "kopplingsplintar" med RJ11 uttag och komplettera givarsortimentet med RJ11 anslutna givare.
Detta skulle göra det enklare för servicetekniker och "gör det självare" som inte vill skruva i plintar och riskera att "knipa" av ledningar.
Det finns olika typer av "hubbar" för ändamålet, både passiva och spänningsmatade enheter för att minska spänningsfall.
Se exempel på: http://www.hobby-boards.com
Där finns också exempel på I/O kort. Leende (smiley)
/Paul
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009-04-29 06:30 »

I nuvarande låda är det inte möjligt att rymma (fler än en) RJ11-kontakt.
De flesta av kunderna köper 5-15 givare vilket skulle innebära rätt många förgreningar eller hubbar vilket blir dyrt.
Det mest lämpliga vore väl i så fall om man gjorde en extern kabelansluten hub, det finns dock fler anledningar än den ekonomiska som gör att jag valt att inte använda mig av kontakter.
Främst rör det kabeldragningen, det är mer eller mindre omöjligt att dra en (och definitivt flera) RJ11 kontakter i t.ex. ett kabelrör, och för de som borrar genom väggar för att dra fram kabel behövs ju väldigt små hål om man kör med helt kontaktlösa givare.
Varje kontakt är dessutom en betydande felkälla i ett system som detta, ytterligare en tungt vägande anledning.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2009-04-29 08:17 »

Inte för att jag vill sia om det finns marknad för det, men en variant skulle kanske kunna vara att erbjuda i loggerns skruvplint färdigfastskruvade kabelstumpar med honkontakter och dito fastlödd hankontakt på givarkablagen för den som absolut inte vill meka själv?

(Gäller det servicetekniker är kanske inte modularkontakter den mest hållbara kontakt man kan tänka sig.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!