E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 22:30 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Reparerat en kabel, logger tror att det är en ny givare.  (läst 10737 gånger)
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« skrivet: 2012-08-30 12:11 »

När jag idag lade till några givare i mitt system så råkade jag rycka av en av tåtarna till en av de befintliga givarna. Jag bytte då ut den lilla kabelstump till en ny lika lång bit, men det måste ha skiljt i längd ändå, för nu tror systemet att det är en ny givare den hittat.

Jag har sökt i forumet efter detta men hittar inget, jag vill ju inte tappa de data denna givare samlat in hitintills, och jag vill att den "nya" skall ersätta den "gamla".
Jag  tänkte då döpa om den "nya" till det "gamla" namnet, men det går inte.

Vad göra, är det helt kört?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-08-30 12:17 »

Givar-id ändras inte för att du byter kabel, den är alltid samma oavsett var i nätverket du placerar den. (inbränd i ett fast minne i själva givaren)
Kanske har loggern inte alls hittat givaren, och du tror att någon av de nya givarna är den gamla, typ.
Annars har jag svårt att förklara vad som kan ha hänt.
Att den inte hittar givaren kan bero på dålig kontakt eller felkoppling, eller att en lödning lossat på själva sensorn.
Loggat

Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-08-30 12:23 »

Det var snabbt svarat.

Jo Logger tror att givaren är ny, när jag uppdaterar givarlistan så står det att "Verk_fin" inte hittas (mitt namn på kanalen), och trycker jag på lägg till givare på "kanaler" så hittades den här "nya" som jag döpte till "konstig", sedan gick jag ut i verkstaden och blåste en stund på denna givare med värmepistol för att med säkerhet kunna fastställa att den nya är den samma som den gamla, och så var det.
« Senast ändrad: 2012-08-30 12:28 av Jocke » Loggat
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-08-30 12:34 »

Den "nya" givaren fick nr 14 vilket jag skulle kunna tänka mig att den "gamla" hade.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012-08-30 12:48 »

Om du radera minnet efter att du kopplat in de nya givarna, och sedan laddat ned inställningarna från webbtjänsten (med kabelfel på den gamla givaren) så kan det bli fel.
När du sedan byter kabeln och startar om loggern så hittas en ny givare.
Om detta är fallet, radera minnet igen, och ladda sedan ned inställningarna från webbtjänsten på nytt.

Vid denna typ av fel är det viktigt att du beskriver precis allt som du gjort, annars blir det svårt för oss att hjälpa till.

Har du inte raderat minnet skall det i princip vara omöjligt för loggern att tappa namnet på en givare som varit ansluten.

Loggat

Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-08-30 13:47 »

OK, jag skall försöka beskriva i detalj vad jag gjort:

Jag har en hemmaverkstad där jag loggar lite olika temperaturer, bland annat en som jag kallar "Verk-fin", Det är rumstempen i en del av verkstaden, det var ungefär ett år sedan jag kopplade in den och den har funkat hela tiden.

Nu idag så hängde jag upp en LLVP på ytterväggen och satte innedelen i detta utrymme jag kallar just Verk_fin. "dallasgivaren i detta rum sitter i en kapslad dosa och det var i denna dosa jag skulle koppla in sladden från de två Dallasgivare jag i förväg monterat i utedelen.

Nu kanske jag bar mig dumt åt, men jag slog aldrig av loggern innan jag anslöt de tre tåtarna från utedelen.

När jag sedan gick in drog jag ur sladden ur Loggern räknade till tio och satte i den igen. Sedan gick jag till min dator och tittade, då fanns samtliga givare inklusive de två nya jag anslutit. Dock hittades inte verk-fin.

Jag gick tillbaka till verkstaden och konstaterade att en av de små korta kablar jag lött direkt på Dallasgivaren gått av. Jag klippte till en ny i samma längd och återinkopplade denna givare.

Igen gick jag in drog ur spänningsladden i Loggern, satte tillbaka den och kollade på datorn.

PÅ sidan "Uppdatera givare" hittades inte Verk-fin hur många ggr jag än försökte, så jag gick till sidan "Kanaler" och sökte efter nya. Nu hittades en kanal som jag misstänkte kunde vara just min Verk-fin-givare, så jag döpte den till "konstig" och gick sedan ut och blåste en stund med värmepistol på den givare jag alltid kallat Verk-fin.

På datorn registrerades genast motsvarande tempökning på den nya kanalen "konstig"

Så är det även nu, kanalen "Verk-fin" hittas inte, men kanalen "konstig" registrerar temperaturen i min verkstad.

Allt jag vill är att "konstig" skall heta "Verk-fin" istället, och detta utan att tappa de data som "Verk-fin" samlat in under det gångna året.

Det känns som om jag har för mycket att förlora på att experimentera mig fram...
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012-08-30 13:56 »

Har du kollat på loggerdisplayen vad den heter där?

Det kan ju vara något som hänt i webbtjänsten också, eftersom du anslöt givarna utan att göra loggern spänningslös, men det vet i så fall Andreas, så du får vänta på ett svar från honom.
Och du är riktigt riktigt säker på att du satte tillbaka samma givare igen, så det inte blev en annan av misstag?

Det skall vara riskfritt att radera minnet, ange det nya ID:t i webbtjänsten, för att sedan skicka över kanaldefinitionerna, och då bör du få tillbaka namnet och all historik, förutsatt att det är samma sensor som monterats.
Det skulle jag ha gjort.
Loggat

Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-08-30 14:01 »

Jag vet inte vad någon givare heter i loggerdisplayen Chockad

Ja det är med all säkerhet samma givare, jag lagade den på plats i kopplingsdosan utan att koppla från de övriga två tåtarna.

Jag har inga problem att vänta på Andreas, han brukar ha bra svar på det mesta, men jag skall försöka göra som du säger med att uppdatera ändå, men skall jag ha kvar min nyskapade kanal "konstig" i så fall, annars får ju inte loggern en chans att själv försöka komma på vad det är för någon givare?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012-08-30 14:10 »

Nja, vet inte vad som är bäst när det gäller att radera kanaler eller ej i denna situation, kanske bäst du väntar på Andreas ändå.
Loggat

Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-08-30 14:19 »

Jag har redan raderat min "nya" kanal, det är datan från den gamla jag inte vill riskera. Är jag utan kurva för ett dygn så är inte det hela världen.
Loggat
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-08-30 14:24 »

Hmmm, det var ju det ja.

Jag kan inte skicka någon kanaldefenition från min dator. Förra gången fick Andreas fixa det. Jag saknar den möjligheten av någon anledning...


...kanske läge för rabatt på abonnemanget =)=)=)


Edit: Nu är tydligen e-logger igång igen efter min radering. Det är samma som innan, kanalen "Verk-fin" hittas inte.
« Senast ändrad: 2012-08-30 14:25 av Jocke » Loggat
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2012-08-30 14:36 »

Jag uppdaterade till senaste programvaran när jag ändå höll på. Fortfarande samma problem...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2012-08-30 16:58 »

Det här låter verkligen jättekonstigt, precis som Rickard säger är id inbränt i själva givaren och det kan bara inte ändras. Det du beskriver låter exakt som att du råkat byta själva givaren men inte kommer ihåg det. Leende (smiley)

I vilket fall är detta enkelt lösa: Gå in under "kanaler". Klicka "ändra" för den kanal för vilken givaren inte hittas. Välj den nya givaren. Klicka "ändra" för att slutföra. Nu hamnar data från den nya givaren i din gamla kanal.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2012-08-30 17:35 »

Jag svär, det är samma givare.

Nåväl, vi har världens åskväder här nu så jag har modem och logger urdragna. Dock fann jag nu när jag gick in via android-hotspot att jag helt plötsligt kunde ändra under kanaler. Det gick inte förut, det måste berott på att jag hade namngett den "nya" givaren redan. Nu när jag anslöt så är det efter att jag tagit bort den "nya" ur listan, då fanns den helt plötsligt att välja under "ändra"-

Ganska logiskt när man tänker efter Leende (smiley)
Loggat
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2012-08-30 19:36 »

Det fungerade, jag har all lagrad data kvar, tack Andreas du är en klippa Glad

Jag försökte faktisk att ändra själv tidigare, men det faktum att jag redan döpt den nya kanalen omöjliggjorde det. Det var skillnad när jag tagit bort den.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!