E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 22:38 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Lägger till 1-wiregivare, all visning försvinner.  (läst 13834 gånger)
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« skrivet: 2012-08-23 18:24 »

Igår skulle jag påbörja utbyggnaden av mitt system med ytterligare några tempgivare, den första jag skulle koppla in placerade jag i ett dykrör in i en gjuten betongplatta.

När jag sedan kollade på e-logger så hade samtliga tempgivare "försvunnit", startade jag om med den senast tillagda bortkopplad så var allt som det skulle, men så fort jag återinkopplade den så försvann allt. När jag uppdaterar givarlistan hittar loggern endast elmätarsignalen.

Jag funderade på om det kunde stå vatten i dykröret,  och på så vis stört ut givaren, så idag bytte jag ut givaren mot en ny och anslöt utan att ha den på plats i plattan.  Felet blir precis detsamma som igår, loggern hittar ingen givare och blinkar rött.

Jag har kontrollerat säkert 30 ggr nu att jag verkligen kopplat in alla ben parallellt mot de övriga givarna.

Vad orsakar det här? Va?
« Senast ändrad: 2012-08-23 18:27 av Jocke » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-08-23 19:17 »

Vilka givare har du, köpt från mig eller gjort själv?
Loggat

Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-08-23 19:19 »

Jag har några från dig, men dessa har jag kommit över på annat vis Generad, men jag kopplade in ett tiotal av dessa för något år sedan helt utan komplikationer. Jag tror inte det är något skräp...
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-08-23 19:23 »

Nja, det var itne så jag menade, men det är ganska lätt att blanda ihop GND och +5V.
Du kan tillfälligt testa att kasta om de två tåtarna för att se om det fungerar då, det värsta som kan hända är att givaren går sönder, men det brukar inte hända.
OM det är felkopplat så händer precis det du beskriver.

Annars kan det bero på strukturen på ditt nätverk.

Om du har tillgång till ett 100 ohms motstånd kan du prova sätta det i serie med dataplinten på loggern.
Alltså: Dataplint - 100 ohms motstånd - nätverk
Loggat

Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-08-23 19:34 »

Jag tyckte mest det var genant att jag inte köpt dem av dig Generad

Jag har testat att kasta om ytterbenen, men det blir samma sak.

Jag skall löda ihop ännu en givare och prova att koppla in den på et helt annat ställe i systemet.

Om ett motstånd kan lösa problemet så kan jag naturligtvis köpa ett, kan det kosta en krona kanske? Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
MickeN
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-08-23 19:38 »

Jag har inte hunnit komma igång själv med loggning men visst måste det vara en 18S20-givare mot Logger 2020?
Vad händer om man man kopplar in en 18B20?

Känns som dessa är lite vanligare nu ifall men kollar runt lite.
Loggat
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-08-23 19:41 »

Är frågan allmän eller till mig?

Mina givare är alla av samma sort, och jag har redan ett tiotal av dessa anslutna utan problem. Leende (smiley)
Loggat
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-08-23 19:43 »

Jag räknade efter nu, jag hade förutom Rickards givare inte mindre än 15 stycken av denna sort inkopplade, och har inte misslyckats med någon...
Loggat
MickeN
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-08-23 20:09 »

Är frågan allmän eller till mig?

Mina givare är alla av samma sort, och jag har redan ett tiotal av dessa anslutna utan problem. Leende (smiley)

Jag bara frågade lite samtidigt som jag kanske skulle få dig reagera till lite  Med glimten i ögat (blinkande)
Sett de lite dyrare som säljs till logger 2020 står att det är 18S20 (beställt själv 8st för rörmontage) men undrade vad som händer om man kopplar in 18B20 och om det kan sänka systemet.
Loggat
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-08-23 20:40 »

Det blev samma sak med en tredje givare på annat ställe, men nu är det många givare som inte hittas ens efter urkoppling av den sist inkopplade. Jag får grotta i detta en annan dag, nu är jag för trött för att ha tålamod...
Loggat
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-08-23 20:48 »

Hmm. Nu har samtliga givare hoppat igång. Skall jag månne låta de nyinkopplade sitta i ett tag innan jag dömer bort funktionen?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2012-08-24 09:23 »

Det blev samma sak med en tredje givare på annat ställe, men nu är det många givare som inte hittas ens efter urkoppling av den sist inkopplade. Jag får grotta i detta en annan dag, nu är jag för trött för att ha tålamod...

Kör du givarna tretrådsläge, dvs på ingång ett med +5V matning? Logger 2020 innehåller ett överströmsskydd. Ifall någon givare är felvänd eller om det är kortis i nån kabel så löser överströmsskyddet ut och bryter +5V och sen kan det nog ta en liten stund innan skyddet går tillbaka och släpper igenom +5V igen. Dvs. på ingång ett kan det nog ta en liten stund innan övriga givare fungerar igen efter en felinkoppling.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2012-08-24 09:23 »

Jag har inte hunnit komma igång själv med loggning men visst måste det vara en 18S20-givare mot Logger 2020?
Vad händer om man man kopplar in en 18B20?

Logger 2020 fungerar lika bra med 18B20 och 18S20.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2012-08-24 20:00 »

Japp, tretråd.

Jag skall testa lite till, det borde fungera..,.
Loggat
MickeN
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2012-08-24 21:00 »

Logger 2020 fungerar lika bra med 18B20 och 18S20.

Aha, bra veta.
Just nu sitter jag och testar för fullt med det som kom på posten idag.
Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!