E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 01:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Blanda 3-wire tempgivare och P3IQ på samma port?  (läst 8451 gånger)
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« skrivet: 2012-08-16 22:43 »

Hej

Har nu i dagarna dragit kabel i huset och inser att jag gjort ett misstag. Jag ska koppla in 8 tempgivare samt 2 flödesmätare via varsin P3IQ. Jag trodde att P3IQn gick att koppla in precis som om det vore en tempgivare. Nu ser jag att tempgivarna (3-wire) ska sitta på plint 1-3 (5V) och P3IQ ska sitta på plint 4-6 (12V). Men jag har bara dragit EN kabel.
Nu kommer frågan, kan man låta tempgivarna sitta på 12V-porten, eller låta P3IQn sitta på 5V-porten?

Eller är det bara att dra en extra kabel?

/Klas

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-08-17 07:02 »

Du kan ansluta alla givarna på ingång 2.
Anslut P3IQ enligt instruktionen, 12V, GND, Data

Anslut tempgivarna som följer:

GND OCH +5V-ledarna ansluts (båda två) på Plint 5 (GND) på logger 2020, Dataledaren ansluts på plint 6 (data) på logger 2020.
På detta sätt kopplas tempgivarna in i "parasite power"-läge på samma ingång som pulsmodulerna.

OBS. Du kan alltså inte lägga 12 V på tempgivarna, utan kopplar både +5V och GND-ledarna på tempgivarna till GND-plinten på Logger 2020.

Från manualen:
"Inkoppling av temperaturgivare och moduler
Sensoringång ett används för temperaturgivare av typen Dallas onewire i tretrådsläge (jord, +5V, data = tre trådar). Sensoringång två används för temperaturgivare av typen Dallas onewire i tvåtrådsläge (jord, data och spänning i samma tråd = två trådar) samt expansionsmoduler (jord, data +12V). Dallastemperaturgivare och moduler kan blandas och anslutas var som helst på samma kabelsinga kopplade till sensoringång två, detta gör det enkelt att ansluta fler mätobjekt i takt med att behov uppstår.
Undvik att bygga in kablage och skarvar alltför svåråtkomligt, blir det fel - på grund av exempelvis glappkontakt, fukt, åsknedslag eller dylikt - är det en stor fördel att kunna koppla i och ur bara delar av nätet för att felsöka.
Planerar man för ett större nät med många temperaturgivare och moduler bör strävan vara att låta de bägge sensoringångarna dela på bördan av temperaturgivare och moduler. Eftersom expansionsmoduler bara kan anslutas på sensoringång två innebär det att man bör försöka lägga så många temperaturgivare som möjligt på sensoringång ett.
Faktorer som påverkar givarnätets funktion:
Antal givare/moduler, fler betyder känsligare nät
Längden på kablaget, längre betyder känsligare nät
Antalet skarvar, fler betyder känsligare nät, lödningar är bättre än skruvplintar, skruvplintar är bättre än kontakter
Var förgreningarna sitter, undvik förgreningar som delar sig i flera exakt lika långa kablar
Typ av kabel, lägre resistans och kapacitans är bättre, partvinnat (data & jord i samma par) är bättre än icke-partvinnat, tätare tvinning är bättre än gles tvinning
Impedansanpassning av kablaget, ett motstånd på 70-100 ohm mellan dataingången på loggern och givarnätet kan ibland göra skillnad. Motståndet ansluts enligt följande: Koppla loss den kabel som sitter ansluten till data (polskruv 2 för givaringång 1 eller polskruv 6 för givaringång 2). Anslut den nyss lossade kabeln till ena änden av motståndet. Skruva fast andra änden av motståndet i polskruven."


Se även denna bild för en schematisk syn över hur givare och moduler kan kopplas in:
« Senast ändrad: 2012-08-17 07:11 av Rickard » Loggat

KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-08-17 07:53 »

Tack för über-snabbt svar!
Jag hade läst manualen, men visste inte att man kunde göra om en 3-wire så lätt till en 2-wire  Leende (smiley)

Finns det några nackdelar med att ha det på detta sätt? Tänkte på det där med känsligt nät. Jag kommer i slutet ha ca 15 tempgivare i så fall på samma gemensamma kabel som är upp till 30 meter. Är det risk för problem så kanske det är bättre att redan nu fördela över de både portarna. Vad jag förstod så försvinner loggdatat om man i efteråt flyttar en givare från ena porten till den andra.






Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-08-17 08:05 »

Du kan ju testkoppla först, innan du färdigställer installationen?
Funkar det bra så funkar det som regel bra över tid också.
Loggat

KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-08-17 08:34 »

Jag får göra det. Jag har inte köpt in de givare som ska sitta längst ut på slingen (FTX-agg med vattenbatteri på vinden). Men jag har en givare jag tillfälligt kan sätta längst ut bara för testet.

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012-08-17 08:45 »

Det är först när alla givare sitter där som du vet om det fungerar, men min bedömning är att det inte borde vara några problem.
Å andra sidan är det ju inte någon nackdel att ha separata kablar för ingång 1 och 2 heller, det ger dig större kapacitet att successivt bygga ut nätverket.
Loggat

KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-08-17 10:08 »

Jag drar en extra kabel. Lika bra att göra det rätt från början. Man brukar ångra sig av lata workarounds  Glad
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-08-18 14:39 »

Vad jag förstod så försvinner loggdatat om man i efteråt flyttar en givare från ena porten till den andra.

Det behöver du inte oroa dig över, loggdata försvinner inte av att givare flyttas om.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!