E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-29 18:18 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nödström  (läst 6694 gånger)
Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« skrivet: 2012-08-07 17:47 »

Någon som kör ett nödströmssystem kopplat till Logger? Är lite fundersam på inkopplingen då man kör styrning på solfångarpump.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-08-07 18:34 »

Kan du förklara lite bättre vad du är fundersam över?
Loggat

Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-08-07 21:01 »

Det jag undrar över är var inkopplingen sker. Jag avser att driva logger samt solpumpen och som det är nu sitter kopplingen i en under central i pannrummet. Jag har haft systemet på en separat säkring för att enkelt kunna stänga av och göra justeringar. Min fundering är om jag via en kopplingsdosa dels kan driva logger (via strömadaptern) och pumpen som är kopplad via reläet.
Förklarar jag så det blir förståeligt?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-08-07 23:21 »

Loggern går ju i "säkerhetsläge" enligt din prioritering om den tappar matningen, så i princip behöver du ju inte mata loggern när det är strömlöst, det enda du egentligen vinner på det är att du inte tappar data under den tid det är strömlöst.
Du menar alltså att du skall driva cirkpump och Logger med en UPS?
Eller med batteridrift och omformare?
Automatisk eller manuell omkoppling?

Jag vet inte riktigt hur omkopplingen sker från nät till batteridrift, men om matningen hela tiden sker via UPS:en så torde det inte vara några problem att mata Loggern den vägen, Loggern drar inte mer än max 3 W.
Loggat

Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-08-08 09:40 »

Tanken är ett automatiskt system som drivs med batteri och omformare. Anledningen är att jag vill ha cirkulation även om strömmen är bruten och slippa för höga temperaturer. Systemet ska klara kokning via expansionskärlet, men jag vill helst undvika det eftersom det påverkar vätskan. Kan jag driva loggern så har jag ju kvar temperaturmätningen vilket innebär att jag inte behöver köra pumpen i onödan. Kopplar jag bara in nödström mot pumpen så går den igång vid strömlöshet vilket kan vara negativt vid lägre temperaturer.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012-08-08 10:35 »

Jag kan inte se att det skulle vara några problem att koppla som du beskriver, Loggern kommer ju att tappa kontakt med webbtjänsten/datorn, men funktionsmässigt borde det inte bli några problem.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!