E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 23:01 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: HTMIQ  (läst 15026 gånger)
Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« skrivet: 2012-06-26 12:30 »

Jag har nu 2st högtempsmoduler kopplade till min sunlogger. Den senaste som ska vara involverad i solfångarstyrningen larmar för givarfel på alla positioner efter ca 1 tim i drift. Jag har provat 2st olika PT1000 universalgivare (200°) med samma resultat. När jag satte motstånd på alla utgångarna fungerade det utan att larma.

Jag får alltså riktiga värden under den tid som det fungerar med givaren kopplad.

Frågan är om en givare från den andra HTMIQ kan få denna modul att larma? Jag har nämligen haft larm någon gång från en likadan givare på HTMIQ nr:1.

Jag har gjort senaste uppdateringen, kollat kabeln som givaren är förlängd med osv.

Tacksam för lite assistans.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-06-26 12:45 »

Det vanligaste felet är glapp på plintarna.
Den där typen av plintar har lite svårt att klämma fast kablar/motstånd helt optimalt, så för att vara säker på att det blir bra kontakt är det en fördel om man dubbelviker eller förtennar kabel/motståndsledaren innan man sätter in dem i plintarna.

Motstånden som medföljer skall vara 470 ohm, men om de skulle avvika så pass mycket att de ligger i närheten av eller lägre än 450 ohm så kan det bli liknande problem.
Har du tillgång till motstånd så kan du prova koppla in 500 ohms motstånd istället för de två som medföljde.
Eller ansluta mindre motstånd i serie så att du får så nära 500 ohm som möjligt.
Loggat

Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-06-26 15:07 »

Jag har noterat det i forumet tidigare och har lagt ner mycket tid på att få kontakt Leende (smiley)
Senaste lösningen blev att löda fast trådarna i en stiftkabelsko som jag sedan drar fast i förskruvningen. Sitter som berget....

Gällande motstånden, Expansionen larmade ju inte när jag hade motstånd kopplade på alla 3 utgångarna. Menar du att det trots detta kan vara fel på ett sådant?

Frågan var också om en felaktig givare, dålig kontakt eller dyl. kan skapa felmeddelande på alla givare i en annan HTMIQ?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-06-26 17:33 »

Så vitt jag vet skall inte ett fel i en högtempmodul kunna fortplanta sig till en annan.

När du får givarfel på alla positioner, exakt hur blinkar dioden på högtempmodulen då?

Vilket datum ungefär köpte du högtempmodulen i fråga?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-06-26 21:56 »

Den blinkar med 2 långsamma blinkningar, därefter 3st snabba (tror jag) 7ggr i följd, därefter 2st långsamma igen, osv.
Denna HTMIQ är inköpt 2012-04-22, beställning #001321
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-06-27 12:48 »

Frågan är vilken dag den skickades och om du då fick senaste mjukvaran i modulen, det gjordes en programändring 120426 som kanske kan hjälpa mot ditt problem.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-06-27 18:08 »

Kollade orderhistoriken. Den är skickad 22/4
Loggat
Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-06-27 18:29 »

Fel av mig. Den var faktiskt skickad 24/4. Däremot kan jag inget om programvaruversionen....
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012-06-29 07:11 »

Om du kan avvara dina moduler, skicka gärna upp dem till mig för uppgradering så kanske problemen löser sig.
Skicka till:
WebIQ AB
Rickard Marklund
Skidvägen 13
94493 Hemmingsamark.

Bifoga en lapp med returadress, och anledningen till returen.
Normalt uppgraderar jag samma dag och returnerar varorna dagen efter.
Loggat

Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-06-29 09:12 »

En av dom kan jag definitivt avvara eftersom den inte verkar fungera alls.... Ledsen
Den är också extra viktig eftersom den ska vara delaktig i styrningen av solfångarna.
Jag skickar upp båda för uppdatering så får vi hoppas att det hjälper för då blir jag.... Glad igen....
Loggat
Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-07-06 19:38 »

Nu går åtminstone den ena som tåget. Funkar perfekt. Tack för snabb service med uppdateringen och tack för plåstret Med glimten i ögat (blinkande)
Den andra verkar ha lite fuffens för sig eller kanske rättare sagt, givarna. Jag får larm om att givare 8 och 9 har felaktiga mätvärden. Däremot larmar inte HTMIQ utan blinkar fortfarande grönt. Larmen (i loggersoft) kommer i skov, fyra stycken vid 13.40 tiden, 4st vid 15-tiden och nu några vid 19-tiden. Larmen i rutan som kommer upp består i en 4-siffrig kod, ex: 8100, 8110, 8104, 8102 m.m.
E-logger visar allt normalt.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012-07-14 09:51 »

Ber om ursäkt för att jag inte sett ditt inlägg tidigare så här i semestertider.
Hur har det gått sedan du skrev detta, fortsätter det att larma i loggersoft?
Kanske Andreas kan säga vad larmkoderna står för?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2012-07-15 11:07 »

Exakt hur lyder texten i felmeddelandena du får i LoggerSoft?

Vilken av modulerna är det som ger problemet, är det samma som du hade problem med förut dvs. den du använder till din solfångarstyrning?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2012-07-31 18:17 »

Hej, jag har själv varit på semester i ett par veckor så det är helt ok. Solfångarstyrningen har skött sig felfritt under dessa veckor. Jag har följt systemet via E-logger och det har varit klockrent. Startade loggersoft nu och återkommer om hur felmeddelanden ser ut så fort det dyker upp.
Loggat
Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2012-08-01 09:10 »

Fått ett felmeddelande under natten:
2012-08-01 02:20 Felaktigt mätvärde 8265 från givare 9

För att vara  säker på vilken givare det gäller i Loggersoft, räknar jag uppifrån och ner på listan? Benäms den med samma siffra i Logger?
I E-logger är det ju andra siffror för givarna.
Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!