E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 08:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: HTMIQ  (läst 15282 gånger)
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« skrivet: 2012-05-22 18:18 »

Hej alla
Min HTMIQ mäter helt plötsligt fel den är inkopplad (i solfångare+ acc tank topp /botten)
acc topp visar rätt men i solf och acc tank botten 30° för mycket ocg med jämna mellan rum så får jag givarfel på alla givare på modulen (HTMIQ) då så får jag starta om loggern så försvinner givarfelet men den mäter endå fel.... Va? Va?
Jag har kollat givarna + alla plintar allt är ok
Vad göra?Va?
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-05-22 20:31 »

Vad är det för version på mjukvaran i din Logger 2020?

Använder du LoggerSoft eller E-logger?

Nästa gång felet inträffar, titta på statusdioden på högtempmodulen, hur blinkar den (med vilken färg och hur många gånger)?

Posta gärna en graf som visar hur det ser ut när det är 30° för mycket.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-05-23 17:53 »

Versionen på loggern är den senaste 120427 men det var samma fel före uppgraderingen
sedan använder jag e-logger, idag så har den funkat utan fellarm efter en omstart igår kväll men när den blinkade rött så var det enl. följande  1 röd  nästa 2 röd sedan 3 röd för att sedan börja om med 1 röd osv.
Jag gjorde en offset på -15 igår men man ser klart att något är fel när acc tank botten är mycket varmare än va solf laddar.
Jag tycker att signalen från högtempgivarna är väldigt brusig se den mittre bilden och tittar man sedan på den understa bilden så ser man att det hände någonting med alla högtemp givarna i Lördags


« Senast ändrad: 2012-05-23 18:19 av Anders.E » Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-05-24 07:12 »

Kan du ha ändrat något i samband med att det blev fel, exempelvis kopplat i/ur något till systemet eller gjort någon inställning?

Har du tillgång till en multimeter? I så fall, anteckna vilka gradtal de tre högtempgivarna visar på ett papper och koppla sen direkt loss dem och mät resistansen på dem en och en, vad får du för temperatur respektive resistansvärden?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012-05-24 07:20 »

Bifogar motståndstabell för PT1000-givare.
Loggat

Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-05-24 09:47 »

Men jag använder PT100 och jag har kollat givarna å dessa är ok
samt att jag tror inte alla 3 skulle gå sönder samtidigt
om du tittar på den undre trenden så hände det något i Lördags
nivåerna på alla 3 högtempgivarna steg upp x antal °
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-05-24 10:06 »

Du svarade aldrig på frågan: Kan du ha ändrat något i samband med att det blev fel, exempelvis kopplat i/ur något till systemet, dragit om nån kabel, eller gjort någon inställning?

Men jag använder PT100 och jag har kollat givarna å dessa är ok
samt att jag tror inte alla 3 skulle gå sönder samtidigt

Tror inte alla givare gått sönder, men den mätning jag efterfrågar kan hjälpa oss att reda ut vad som är fel. Så om du har möjlighet, anteckna vilka gradtal de tre högtempgivarna visar på ett papper och koppla sen direkt loss dem och mät resistansen på dem en och en, vad får du för temperatur respektive resistansvärden?

om du tittar på den undre trenden så hände det något i Lördags
nivåerna på alla 3 högtempgivarna steg upp x antal °

Även "från solfångare" verkar ha gått upp i lördags, det är väl inte en högtempgivare?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-05-24 14:44 »

Hej
nej jag har inte ändrat något jag ska göra mätningen du efterfrågar temp/resistans
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-05-25 09:12 »

Här kommer mina värden
temp i AAC top 38° resistans från givaren 119,1 ohm (tabell 119,01=49°)
temp AAV botten 87,7 resistans från givaren 116 ohm (tabell 116,31=42°)
temp isolf  77,2 resistans från givaren  128,6 ohm (tabell 128,6=74°)
 
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-05-25 10:59 »

Tack. Dessa värden är då exklusive offsetjustering så du inte missat den?.

Det kan ha blivit fel i definitionerna i loggern. Om du nollställer Logger 2020 utan att koppla upp mot E-logger och tillfälligt kör mot LoggerSoft kvarstår skillnaden?

Vad får du för spänning om du mäter mellan plint 1 och 3 på högtempmodulen?

Apropå du tyckte signalen ser brusig ut så är jag osäker på om det är normalt eller ej, det kan bero på att du använder pt100, de ger sämre upplösning än pt1000 (och påverkas även mer av kabellängder).
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-05-25 12:15 »

Jag har 10,8v  Va?
Mäter jag direkt på trafon så är det 12,2v
Skapligt spänningsfall
Pratade med Rickard i morse han skulle skicka ett nytt HTMIQ kort med uppgraderad programvara
En sak till vid omstart av loggern så står det (Kalib 54) i displayen...
« Senast ändrad: 2012-05-25 12:32 av Anders.E » Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2012-05-25 13:46 »

10.8V är fullt normalt.

Vad programvaruuppdateringen möjligtvis kan hjälpa mot är att du får givarfel på alla givare på modulen. Däremot är det ingen skillnad i hur mätvärden hanteras.  Så det borde inte hjälpa mot felvisningen, såvida felet inte sitter i själva hårdvaran vilket är osannolikt, men det är förstås bra om det går utesluta.

Om du vill får du gärna prova göra som jag sa, dvs nollställa Logger 2020 utan att koppla upp mot E-logger och tillfälligt köra mot LoggerSoft och se om skillnaden kvarstår. Gör den inte det kanske problemet går att lösa snabbare.

Får du "Kalib 54" varje gång du startar om loggern?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2012-05-25 21:48 »

Menar du en reset eller rensa minnet Va?
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2012-05-26 07:41 »

Nej jag får inte "Kalib 54" vid varje omstart Va?
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2012-05-26 08:40 »

Nu kör jag endast mot loggersoft jag resetade loggern genom att hålla in enterknappen och slå till spänningen Rullande ögon (ironi)
tyvärr så kvarstår felet med felvisningen
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!