E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 11:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Elmätare via ström- och spänningsstranformatorer  (läst 10613 gånger)
Assar_w
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« skrivet: 2012-04-27 12:38 »

Hej
Håller på att koppla in en e-logger på jobbets elmätare. Problemet jag har är att elmätaren sitter kopplat via ström och spänningsstranformatorer direkt på en 22 kV matning. Elmätaren ska ge 40000 pulser per kWh och trafo kopplingen ska dela med 3000 eller 4000 jag är inte riktigt säker för tillfället villket av dessa värden som gäller. Problemet är att, är det 3000 så får jag 13.3333 pulser per kWh och man kan bara ange heltal i programmet om omräkningfaktorn är 4000 blir det 10 villket ju funkar, men känslan jag har nu är att jag har för få pulser per kWh för att e-logger ska funka bra.När jag tittar på lysdioden så känns det som ungefär att jag har 1 puls varje 6 sekunder, 60 sekunder 1 kWh alltså så drar vi då ungefär 60 kW villket känns rimligt men loggersfoft säger att strömförbrukningen bara är 5 kW under dessa förhållanden.

Kanske någen vet något mer om vad som händer när man har få pulser per kWh

MVH Assar Westman
« Senast ändrad: 2012-04-27 12:45 av Assar_w » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-04-30 08:39 »

Vad är det för fabrikat och typbeteckning på elmätare respektive mättransformator?

Nackdelen med få pulser per kWh är att upplösningen blir grov, med 10 pulser per kWh är den minsta skillnad i effekt som visas 1/10=100W, samt att reaktionen på förändringar vid låga effekter blir väldigt långsam.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Assar_w
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-04-30 10:33 »

Mätaren heter Kamstrup LZQJ S1B5-00-5MB-D2-040000-M50/Q 3x62/110 V

Spännings trafo: ABB KRES 24A2
Ström trafo ABB KOFA 24 B 1


MVH Assar W.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-05-01 12:01 »

Kamstrup LZQJ, är det något ur den här serien? http://www.kamstrup.dk/1053/Praecisionsmaaler

I så fall, kan inte en sådan elmätare visa momentaneffekt i teckenfönstret? Antar att rätt omvandlingsfaktor för respektive transformator redan är inställt i mätaren.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Assar_w
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-05-01 20:08 »

Mätaren vi har ser ut ungefär så där.
Så i princip ska elmätaren vara konfigurerat av elleverantören? Lurigt, våra elräkningar vi får så har elleverantören med en omräkningsfaktor på 3000.

Så om mätaren var  konfigurerat så skulle LED'en ge rätt antal pulser per kWh alltså 40000 pulser per kWh, även med trafo koppling?

Ska testa vidare har 36 kW element som jag kan slå av och på under kontrollerade former för att se om jag kan se det i loggersoft.

MVH AW



Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-05-02 08:50 »

Ja jag har förstått det så att om rätt omvandlingsfaktor är inlagd i en elmätare som stöder det så visar den rätt förbrukning och indikerar rätt förbrukning på S0 och LED, men jag kan ha fel. Om er elleverantör angett en omräkningsfaktor på 3000 på elräkningen är nog er mätare är av en modell där omvandlingsfaktor inte går att ange. Pulstalet 40000 talar väl egentligen för det när jag tänker efter då det skulle bli väldigt många pulser om mätaren skalade rätt. Mer rimligt för en mätare för högre strömmar är väl snarare 1000 pulser per kWh. Kanske kan ni fråga er elleverantör om de kan erbjuda mätare där S0/LED motsvarar faktisk förbrukning.

Går det inte se momentaneffekt i elmätarens egna teckenfönster (på vissa mätare kan man ändra visningsläge genom att stega på en knapp)? Elementet på 36 kW borde då ge 12W skillnad.

Det låter som ni nyttjar höga effekter, hur stor effekt går det som mest? Logger 2020 mäter maximalt 65 kW.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Assar_w
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-05-02 09:05 »

Hej
Tack för info.
Max medeleffekt är nog max omkring 800 kW. Detta är en forsknings radar station så peak effekter är nog omkring 2 MW (25 % duty cycle) när vi kör fullt plus nån hundra kW för antennen när den rör på sig.

Problemet vi har för tillfället är att vi inte direkt ser någon direkt skillnad på elräkningen de månader när vi kör mycket jämfört när vi kör lite, vi var intresserat av att se hur igentligen förbrukningen våran ser ut i låt säga under 1 timmes perioder, vi behöver  inte bättre upplösning, och det funkar inte att springa ut i trafo rummet och skriva av mätaren hela tiden, så automatisk loggning skulle vara perfekt.

Så i princip ska nog få pulser per kWh funka bara jag får rätt faktor.

MVH AW
Loggat
esr_site
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-05-04 14:07 »

Hej
Tack Andreas för all hjälp. Tror nu att jag har fått till en konfig som fungerar. Vi hade en analog kW mätare som ser ut att ge ungefär samma mätdata som e-logger nu. Eftersom e-logger klarar upp till 65 kW så har jag lagt på en egen faktor på 15 villket skulle ge 15*65=975 kW som maximal effekt som kan läsas av för oss.

MVH AW
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-05-05 13:32 »

Ah du menar alltså att du angett 40000/3000*15 dvs 200 pulser per kWh? Ja då slår du två flugor i en smäll, dels problemet med ojämnt pulsatal och dels taket för maxeffekt. Egentligen skulle omskalningen *15 kunna ske med en beräknad kanal.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
esr_site
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-05-07 16:22 »

Ska testa det med omräknande kanal.
AW
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-05-10 09:00 »

Jag uttryckte mig för luddigt, det var en tanke, det går inte idag men det är något som kanske skulle kunna ordnas.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!