E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-30 09:33 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skärmad kabel till elmätare  (läst 5733 gånger)
linkan222
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« skrivet: 2012-04-25 18:38 »

Har en liten fundering angående kabeldragning. Har förberett för kommande bergvärmepump i garaget. Tillsammans med kulverten drog jag två tomslangar.
En slang är tänkt att användas för en 3-faskabel till reservkraft från elverket. Den andra skulle då behöva rymma TP-kabel för datatrafik, kabel till tempgivarna på BV-pumpen samt kabel från elmätarsensorn.

Jag har två trummor med en tunn kabel med en väldigt tät och fintrådig skärm. Skulle det fungera att dra den tillsammans med 1-wire kablaget? Hur kopplar man bäst? Kabeln har bara en ledare, ska man dra två stycken eller räcker det med en och bara köra jord på skärmen. Var ska man jorda på loggern, 1-wire sidan?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-04-25 21:45 »

Det finns ingen riktig jord på loggern, och om du jordar ena ändan av skärmen någonstans så får du inte ansluta skärmen i loggern, det kan förorsaka stora jordströmmar som kan knäcka loggern.
Om du vill använda den skärmade kabeln så skulle jag rekommendera att du drar två stycken, och tvinnar ihop skärmarna i båda ändarna.
Anslut inte skärmen någonstans, utan koppla bara in de två ledarna på plint 10 och 8 (alt 9) på loggern, och på elmätarsensorn (eller elmätarens pulsutgång om du har tillgång till den)
Loggat

linkan222
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-04-27 19:33 »

Då drar jag två kablar och tvinnar skärmarna. Kan ju börja med att dra igång tempslingan först och ser att den lirar innan jag ansluter elmätaren.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!