E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-30 12:33 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Loggersoft funkar ibland - ibland inte??  (läst 7687 gånger)
inggu
Medlem

Antal inlägg: 1


Visa profil
« skrivet: 2012-04-11 13:02 »

Har en en Logger kopplad till Web-tjänsten och där fungerar det "nästan" alltid! I höstas installerade jag även Loggersoft som i senaste ver. jobbar även det via nätverk och inte com-port. Att ta mot data till Loggersoft fungerar bara ibland? Någonting gör att rätt vad det är hittar inte Loggersoft någon Logger i nätverket trots att wetjänsten fungerar? Några dagar senare kan den åter fungera. Jag har en ny HP-dator med Windows 7 och Telias senaste trådlösa modem.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-04-11 13:20 »

Jag har också noterat det där när jag vid något tillfälle kört LoggerSoft men trodde att det var något tillfälligt med min dator eller mitt nätverk.
Felet visade sig som att loggern inte dyker upp i listan över tillgängliga loggrar.
För mig fungerade det att installera om LoggerSoft så kom det igång igen, men så skall det ju naturligtvis inte vara, utan det är något vi måste titta vidare på.

Är det fler som sett detta hända, eller kan prova köra LoggerSoft parallellt med webtjänsten för att se om det händer för fler.

Rapportera gärna in vilket operativsystem och vilken router ni kör med oavsett om det fungerar bra eller ej.

Jag kör Win7 64 bit och har en D-link DIR-635 router.
Loggat

Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012-04-12 15:17 »

Har du fast eller dynamisk IP för Logger 2020 i din Router?
Loggat

Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-04-17 13:00 »

Nu har jag kört LoggerSoft några dagar, och det hänger sig ibland, och ibland är det problem för LoggerSoft att hitta Loggern i nätverket.

Problemen med att hitta loggern i nätverket upplever jag har upphört efter att jag gav Loggern en fast IP-adress i routern, vilket egentligen inte skall behövas.
Kan du prova ge din Logger en fast IP-adress i din router också?

Att programmet hängt sig berodde på (jag har också rätt ny dator så jag har inte gjort alla inställningar klara) att energisparinställningarna stängde av hårddiskarna efter en halvtimmes inaktivitet.

Kan du ge Loggern en fast IP, och kontrollera så att dina energisparinställningar är satta till "alltid på" för allt utom bildskärmen.
Meddela sedan om det blev någon skillnad.
Loggat

Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012-04-27 07:39 »

Nu har jag kört lite mer, och provat olika infallsvinklar, men det vill sig ändå inte riktigt.
Loggern har gått i upp till 36 timmar utan avbrott, men så plötsligt "tappas" loggern bort och programmet slutar fungera.

Grundförutsättningarna för att det skall fungera är alltså som följer:

Alla energisparinställningar (utom släckning av bildskärm) skall vara avstängda.
Eventuellt antivirusprogram skall ställas in för att scanna hårddiskarna med låg prioritet (möjliggör att LoggerSoft hinner skriva data till hårddiskarna)

För att vi nu skall kunna bena ut detta problem ordentligt behöver jag hjälp från andra användare.
Under den tid jag haft problem med LoggerSoft har jag kört med trådlös accesspunkt som koppling mellan logger och router.
Jag kör med win7 64 bitar, och LoggerSoft 1.0.0.8

Har nu kopplat loggern med kabel direkt till routern, och det har fungerat i ca 24 timmar.
Återkommer med fler uppdateringar löpande.

Kan inte ni andra som loggar mot er PC rapportera hur det fungerar, och om ni kör med kabel mellan logger och router, eller om ni kör med trådlös accesspunkt.
Vill främst ha rapporter från andra som kör med Win7 då jag misstänker att det har med detta att göra, men alla får naturligvis gärna rapportera in hur det fungerar.
Även ni som läser detta och normalt bara kör mot webbtjänsten får gärna prova logga med LoggerSoft för att se hur det fungerar.
Loggat

svartöra
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-04-28 23:53 »

Ja, det är väl inte så intressant ur felsökningssynpunkt, men jag kör loggersoft på en laptop med XP. Loggern är ansluten med kabel till min router, men pc-n är trådlöst ansluten. Detta har fungerat i princip klockrent sedan i vintras när jag installerade grejorna. De enda driftstörningarna jag märkt är:
- ibland (någon gång i veckan) tappar loggersoft kontakten med loggern, men hittar den efter någon minut eller så. Det tror jag beror på det trådlösa nätet. Det är inte värre än att jag får stänga varningsfönstret.
- ett åskväder häromdagen dödade router och telefon (ovanligt här i krokarna, bor i SV Göteborg) och då krävdes en omstart av loggern.

Så vad gäller stabiliteten i kopplingen har jag inte något negativt att säga. (Däremot har jag lite synpunkter på loggersoft, men det kan få bli en annan tråd någon gång.)
Loggat
karlmb
Medlem

Antal inlägg: 26


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2013-03-27 09:04 »

Gammal tråd men..
Kör med trådlös accesspunkt TP-link TL-WA701ND och mardrömsroutern Thomson  TG585 v7.
När väl loggern hittats av loggersoft (vilket var lite problem troligen pga att Thomson routern inte släpper igenom Broadcast från loggersoft när den söker efter anslutna loggrar) via en annan LAN-router, så har det hela fungerat bra varje gång jag startat loggersoft i Win7.
Har loggat av och till under ca 4 timmar varje gång utan problem.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!