E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 13:31 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 5
  Skriv ut  
Författare Ämne: Error B1 254  (läst 46488 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2012-10-24 07:24 »

Se ovan.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Henrik Börjesson
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2012-10-28 19:09 »

Min kom tillbaka igen efter en reset och omstart med ny identitet. Har du provat det?
/ Henrik
Loggat
Henrik Börjesson
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2012-11-23 15:54 »

Hej,
Inatt stannade min logger och rapporterade felkoden enligt ovan. Det gick inte att få igång den igen med mindre än att jag fick göra en reset. Riktigt irriterande Arg
Är det andligt med detta buggande?
Anläggningen ar fungerat felfritt ca 1 månad.
/ Henrik Leende (smiley)
Loggat
wgren
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2012-11-27 16:04 »

Har hittills inte lyckats hålla igång systemet ett helt dygn p.g.a. "Error B1 254"
Det krävs återkommande nollställningar av minnet.....
SKA DET VARA SÅ??
 Arg  Arg  Arg
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2012-11-27 20:57 »

Nej, givetvis skall det inte vara så, det är något som kommer att åtgärdas, verkar som det blivit mer frekvent på sistone. Beklagar trasslet.

Så vitt jag vet och som framgår ovan är det inget som inträffar vid normal drift utan alltid efter inkoppling/konfiguration av nya givare. Har du fått felet utan att ha gjort någon ändring efter nollställning?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
wgren
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2012-11-28 09:37 »

Nu har systemet överlevt sin första natt.
 Leende (smiley)
Jo, jag har gjort ändringar efter de tidigare nollställningarna.
Dock ej efter sista nollställningen och nu fungerar det....
Leende (smiley)

/Wille
« Senast ändrad: 2012-11-28 14:42 av wgren » Loggat
Henrik Börjesson
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2012-11-29 22:01 »

I mitt fall har det varit vid mormal drift och ej i anslutning till förändringar./ Henrik
Loggat
Andreas Ekbom
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2012-12-03 14:14 »

Hittade denna tråden då jag också fick felmeddelandet igår. I mitt fall var det i samband med att jag kopplade in en ny givare. Kopplade in den nya givare och allt verkade fungera, ca 3h senare så slutade loggern uppdatera och lyste rött och detta felmeddelande stod i displayen.

Lösningen ovan verkar ha fungerat för mig också, åtminstone än så länge.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2012-12-04 10:02 »

Tack för rapporten. Jo det mesta pekar på att felet kommer (en viss tid) efter förändring (inkoppling av givare/inställning), men inte om loggern nollställts utan förändring.

Har lagt upp loggermjukvara 121203 för att vi skall kunna få ut mer information om felet. Denna version visar mer information i teckenfönstret samt stannar i ett läge där det eventuellt går få ut mer information via servern.

Får du "Error B1" med loggermjukvara 121203 så
1) Skriv ner exakt vad som visas i teckenfönstret och posta här i tråden.
2) Rör inte loggern tills du fått meddelande om att felet hunnit granskas. (Det kan dock ta något dygn, vill du inte vänta den tiden så kan du förstås nollställa loggern för att komma förbi felet.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Arnold H
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2012-12-09 16:28 »


Fick Error B1 254 igår. Inte rört något på vare sig på givare eller konfigurering på logger 2020, däremot lagt till 2 kanaler i E-logger för givare som tidigare inte lagrades.
Slå strömmen av och på - Felet återkom
Reset - Felet återkom
Uppgradering till mjukvara 121203 - Felfri drift i 24 h så långt
Loggat
Mårten Wikner
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2012-12-10 22:48 »

FYI så är här en till med samma

Hur uppgraderar man mjukvara om det inte finns "uppdatering" i konto-inställningarna? Jag har 120530
« Senast ändrad: 2012-12-10 22:55 av Mårten Wikner » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2012-12-11 09:45 »

Inte rört något på vare sig på givare eller konfigurering på logger 2020, däremot lagt till 2 kanaler i E-logger för givare som tidigare inte lagrades.

Tack! Den den typen av observationer är till stor nytta när det gäller att komma till rätta med felet - dvs exakt vad du gjorde närmast innan felet kom.

Minns du om du gjorde något mer än att lägga till kanaler, ändrade du även något i ingångsinställningarna, exempelvis gjorde inställning för pulstal elmätare eller ändrade visning av givarnamn i teckenfönstret på Logger 2020?

Slå strömmen av och på - Felet återkom

Ja det försvinner inte genom att slå av och på strömmen.

Reset - Felet återkom

Vad menar du med reset? Om du menar att trycka in resetknappen så är det ingen skillnad mot att slå av och på strömmen, och det försvinner som sagt inte felet av.

Om du däremot menar nollställning av loggern - radering av minnet - så borde felet ha försvunnit.

Uppgradering till mjukvara 121203 - Felfri drift i 24 h så långt

Mjukvara 121203 innehåller inga åtgärder för att lösa själva felet, enda skillnaden är att 121203 gör det möjligt att få ut mer information när felet inträffar. Information som förhoppningsvis kan hjälpa till att lösa felet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #27 skrivet: 2012-12-11 09:47 »

FYI så är här en till med samma

Minns du exakt vad du gjorde innan felet kom? (Se gärna ovan.)

Hur uppgraderar man mjukvara om det inte finns "uppdatering" i konto-inställningarna? Jag har 120530

Har du en solfångarlogger? För den finns ingen felsökningsmjukvara, däremot kommer givetvis en uppdatering när felet åtgärdats.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Mårten Wikner
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2012-12-21 22:39 »

FYI så efter omstart/nollställning så har inte felet återkommit på en vecka
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #29 skrivet: 2012-12-27 09:45 »

Det är helt i linje med vad som skrivits ovan. Teorin är att felet inträffar (en viss tid) efter förändring (inkoppling av givare/inställning), men inte om ingen förändring gjort sedan loggern nollställts.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 [2] 3 4 5
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!