E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 23:03 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 5
  Skriv ut  
Författare Ämne: Error B1 254  (läst 47685 gånger)
Jonas N
Medlem

Antal inlägg: 1


Visa profil
« skrivet: 2012-04-05 22:40 »

Hej,

Hittar ingen bra förklaring till att jag får error B1 254. Allt fungerade fint, men jag fick detta felmeddelande efter ett par timmar efter nyinstallation. Om jag startar om loggen så kommer felmeddelandet tillbaka efter ett par minuter. Har även provat att koppla bort alla givare men får samma errorkod ändå. Har ni något bra lösning på problemet?

Ha det,
Jonas 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-04-06 08:37 »

Det där är en kod som används för felsökning, den kan komma om loggern stöter på ett otillåtet värde i minnet. Prova nollställ loggern.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
jæger
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-04-19 07:57 »

 Obeslutsam
Hjææææææælp , jeg kan ikke fjerne fejlen ligemeget hvad jeg gør
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-04-19 08:31 »

Du måste radera minnet, det kan vara lite krångligt, men det går.

http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020_111109#Nollst.C3.A4ll_logger_.E2.80.93_radera_alla_inst.C3.A4llningar
Loggat

jæger
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-04-23 19:26 »


 Glad Glad det virker igen  Glad Med glimten i ögat (blinkande) tak tak
Loggat
pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012-09-22 06:32 »

Jag fick detta fel, troligen i natt vid fyratiden, kontakten med loggern bröts då enligt ett larm som jag hade definierat i e-logger och felkoden läser jag på displayen nu på morgonen. Loggern hade stått inkopplad för test i runt 15 timmar sen jag fick den igår, jag har endast två temperaturgivare anslutna för test. Här på forumet finns det en "lösning" som innebär ett antal handgrepp på loggern vilket är oacceptabelt eftersom den kommer att stå i min stuga senare oåtkomlig för handgrepp. Jag ser att den här tråden är rätt gammal men är det här en bugg så måste den förstås rättas.
Loggat
pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012-09-22 06:37 »

Felet återkommer omedelbart efter en vaktmästare.
Loggat
pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012-09-22 06:45 »

Felkod 55 dök för övrigt upp igår när jag höll på att få igång loggern. Den försvann efter återstart.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012-09-22 09:02 »

Felet återkommer omedelbart efter en vaktmästare.

En vaktmästare?
Kontrollera att kablarna är ordentligt anslutna i plinten, om du har klena kablar kan det bli glapp i plinten, även om du dragit åt ordentligt.
Radera sedan minnet på loggern, och om felet återkommer så hör du av dig igen.
Det skall inte komma nåt larm om allt är som det ska, däremot är det inte så ovanligt med larm just när man har programmerat loggern, och jag kan ha missat att radera minnet efter programmering.
Loggat

pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012-09-22 10:01 »

Vaktmästare = Slå av och på kraften, det kommer jag att kunna göra via ett annat system när loggen är placerad i stugan. Men i det här fallet hade det alltså inte hjälpt.

Jag raderade minnet enligt instruktionen, efter några om och men lyckades jag, bl.a. återkom felkod 55 under processen men den försvann efter reset (via knappen). Nu tycks det iallafall vara igång igen. Provkörningen fortsätter.
Loggat
Henrik Börjesson
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-10-20 22:05 »

Hej,
Jag får detta felmeddelande efter ca 1 min.
Kan inte finna en beskrivning över felkoden.
Någon som vet vad felet innebär?
/ Henrik
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2012-10-21 10:28 »

(Klistrade ihop din fråga med befintlig tråd.)

Error B1 254 verkar vara något som ibland under vissa förutsättningar dyker upp när nya loggrar sätts i drift för första gången. Nollställ loggern (se logger2020-manualen) så försvinner det.

Vid nästa uppdatering av loggermjukvaran ska vi förstås försöka komma till bukt med detta.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012-10-21 11:00 »

Jag fick detta fel igen efter att ha kopplat in fyra nya givare. Alla visades till att börja med i e-logger men det dröjde inte många minuter innan det gick fel. Möjligen i samband med att jag konfigurerade givarna för visning på loggen. Jag kollade förbindelsen i plinten och den var OK. Nollställning av minnet löste problemet. Det verkar alltså inte bara hända en gång på nya loggrar eftersom jag har fått det två gånger...

Inkoppling av en fuktmodul gick sen utan problem, jag undvek att konfigurera den i onödan. Det har nu fungerat i ett par veckor.
 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2012-10-21 11:07 »

Tack så mycket, den typen av iakttagelser kan vara till stor hjälp när det gäller att komma till bukt med problem.

Det är alltså inkoppling/konfiguration av nya givare som kan ge Error B1 254, installationen behöver nödvändigtvis inte vara ny. Inkoppling/konfiguration av nya givare sker ju alltid vid ny installation så det är fullt logiskt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
mikael.x.larsson
Medlem

Antal inlägg: 1


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2012-10-24 06:59 »

Efter ett dygn så har min e-logger 2020 slutat att uppdatera. röd lysdiod lyser och error kod B1 254 visas. Har försökt att starta om några gånger men det hjälper inte

Några tips?

mvh Mikael
Loggat
Sidor: [1] 2 3 ... 5
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!