E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 01:18 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fungerar logger2020 med värmemätare  (läst 11470 gånger)
gunnar_holm
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« skrivet: 2009-04-12 18:30 »

Hej !
Rickard har ju en värmemätare i webshoppen http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=25&products_id=47
som kan kombineras med ett pulsutgångskort http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=25&products_id=48
Kan man ansluta denna kombination som om det vore en elmätare med pulsutgång och på det viset logga effekten från VP ?

Mvh,
Gunnar
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009-04-13 07:31 »

Ja, det borde fungera, men jag har själv inte testat. (har ingen mätare uppkopplad)
Loggat

Abis
Medlem

Antal inlägg: 23


Ukuleletok


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-05-04 19:25 »

Hej! Jag är ny medlem sedan igår. Råkade se detta ämne. Att "lura" loggern lite och använda värmemätaren som "elmätare nr 2" är precis vad jag är frestad att göra. Det måste ju bara vara att ange ett lämpligt värde på antal pulser per kWh.
Jag har ännu inte skaffat några mätgrejor mer än en energimätare direkt före värmepumpen (en NIBE F1145-10). Men, det ska bli spännande att sy ihop ett mätsystem för att optimera värmeanläggningen.
Loggat

Nibe F1145-10, solvärme, vedpanna, shuntpaket ECS-40 efter 1m3 acktank. För 2 villor på västkusten.
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010-05-05 06:49 »

Det fungerar, enda problemet är att det är dålig upplösning på pulsutgången, bara en puls/kWh, vilket gör att grafen blir rätt hackig, och momentanvärdet visar inte alltid exakt rätt - över tid skall det dock visa rätt.
Loggat

Abis
Medlem

Antal inlägg: 23


Ukuleletok


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-05-05 23:59 »

För mig är det OK om det visar rätt över tid, men då skulle jag nog vilja kunna se ackumulerade värden per dygn för energimätarna. Alltså ett tal i siffror hur mycket el- och värmeenergi som tickat fram under varje dygn, och inte som grafer. Själv kallar jag detta för data i rapportform. Finns denna möjlighet i mjukvaran? Tyvärr har jag ännu inte fått äran att bekanta mig med E-logger/LoggerSoft, men det är dit jag siktar...
Loggat

Nibe F1145-10, solvärme, vedpanna, shuntpaket ECS-40 efter 1m3 acktank. För 2 villor på västkusten.
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010-05-06 06:57 »

Vi har ännu inte lagt till den funktionen, och jag tror knappast att det kommer i närtid.
I graferna kan man välja att visa enbart en elmätare eller en värmemätare, och då ser man i "aktivitetsfältet" längst ned i grafen, min, max och medelvärde.
Väljer man att visa grafen för 24 timmar kan man alltså själv rätt enkelt räkna ut dygnsvärdet. (Medelvärde X 24)
En av anledningarna till att vi valt att inte lägga in den funktionen är att bara ett litet stopp på loggningen, t.ex. vid in/urkoppling, uppgradering eller annat kommer ett "mätfel" att uppstå i förhållande till den mätare som loggas, och vi anser att det skulle störa bilden av loggerns funktion och kanske leda till kritik för felvisning, trots att det inte alls behöver bero på just detta.
Att logga en el eller värmemätare skall huvudsaklige nses som ett komplement till direktavläsning av dessa mätartyper.
Att själv läsa av elmätare och värmemätare för att få ett adekvat värde för förbrukningen över tid kommer alltid att ge det mest (enda) rättvisande resultatet.

Rent spontant anser jag att om man skall införa denna typ av visning, så skall det göras i webtjänsten då den i normalfallet skall ha en betydligt större "uptid" än vad en loggningsdator har, som alla vet kräver en dator som regel omstart någon gång då och då, och dessa omstarter kommer utan undantag att generera "missvisning" mellan loggerns värde för förbrukning, och el/värmemätarnas värde för detsamma.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!