E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-26 07:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Felvärde på givare [PT1000 visar för högt värde]  (läst 16418 gånger)
Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« skrivet: 2012-03-30 09:54 »

Jag har en PT1000 universalgivare (200°) som jag har monterat i min kaminsvepning för att mäta lufttemperaturen som går ut i ett fläktsystem. Givaren är kopplad till en högtempmodul tillsammans med två andra PT1000 givare. Problemet är att den visar 5° mer än korrekt värde. Jag har jämfört med en kalibrerad tempmätare.
Är det någon som haft liknande problem. Vad kan felvärdet bero på.

Sunlogger, inköpt för ca en månad sedan.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-03-30 10:34 »

Enda sättet att jämföra givare på ett adekvat sätt är att sätta dem i vattenbad och under ständig omrörning.
Om du har givarna i luft, och kapslade på olika sätt kan skillnaden i visning bli rätt stor utan att någon av givarna visar fel.
Har du dem båda instoppade i isoleringen när du jämför kan det väldigt lätt bli 5 graders skillnad i visning.
Skulle givaren visa fel så kan du reklamera den:
Här hittar du en motståndstabell som du kan använda för att se om den visar rätt värde, eller om det är något fel på modulen.

Kolla även så du inte har glapp på någon plint.
Loggat

Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-03-30 11:06 »

Ok, varför jag reagerade på detta är för att det är en högre temperatur än det rimligtvis kan vara. Nu är jag inte inläst på detta ännu men har förstått att det går att justera givaren i systemet.
Jag har kollat anslutningen till högtempmodulen och kabeln sitter bra.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-03-30 12:56 »

Känner du dig säker på att den visar fel är det bara skicka tillbaks den så kollar jag den, och ersätter den med en ny om den inte visar rätt (om du köpt av mig vill säga)
De skall normalt inte visa mer än ca1 grad fel.
För att avgöra om det är givare eller modul som visar fel kan det vara bra om du kunde ohmmäta den först.
Kolla även så att du inte av misstag justerat den i PC-program eller Webbtjänst...

/Rickard
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-03-30 17:16 »

Det kan vara värt att veta att det mätvärde som visas alltid är lite för högt. Resistansen hos den kabel som används adderas på givarens och ger ett offsetfel som gör att visningen blir lite för hög, men för att komma upp i 5 grader på pt1000 krävs en extremt klen och lång kabel. 10 meter vanlig telefonkabel borde ge ungefär en kvarts grad fel.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-03-30 18:12 »

Jag använder vanlig signalkabel, 4x0,5, och har förlängt kabeln ca 2,5-3 meter. Själva givaren sitter monterad i luft i toppen av tegelsvepningen. 30 cm nedanför sitter en annan PT1000 under isoleringen till rökröret där det ansluter till murstocken. Jag använde alla fyra kablar i signalkabeln för att skarva båda givarna ner till högtempmodulen. För skarvningen använde jag en krympkabelsko där tennet smälter och blir till en lödning.
Har tittat på andra givare och dom stämmer, nästan på pricken.
Jag ska kolla vidare lite. Vill helst slippa klippa ner givaren men blir väl tvungen om jag ska mäta upp den.
Andreas, jag har som avsikt att dra runt en kabelslinga i huset för att ansluta fler givare. Denna slinga kan bli lång, kanske 60 meter. Min tanke var att använda signalkabel 4x0,5 men blir lite fundersam med det du säger om felvisning.
Loggat
Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-04-01 16:19 »

Jag har nu mätt i vatten som Rickard instruerade. Faktum är att det bara är 1,5° fel och det kan jag leva med om det går att justera i visningen. Jag har sett att det går i E-logger, men hur gör jag det i Loggersoft? Men risk för att jag missat det i manualen... Läpparna förseglade
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012-04-01 18:06 »

Öppna verktygsmenyn, klicka på "sensorer", markera den sensor du vill justera
Leta efter fliken "feljustering", justera "Offset" för att ändra visningen.
Loggat

Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-04-01 18:12 »

Jag har letat som gnu, hittar ingen flik med feljustering. Finns det möjligen fler versioner av Loggersoft, jag har version 1.0.0.8?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012-04-01 19:05 »

Nej, du har rätt, det verkar inte som att det har lagts in någon feljustering i LoggerSoft när det gäller högtempmodulens givare.
Jag vet inte om det är en miss, eller om det av någon anledning inte gick att lägga in, den där typen av frågor måste Andreas svara på.

Om du offsetjusterar i webtjänsten så ändras visningen även i LoggerSoft, räcker det för dig?
Loggat

Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-04-01 20:39 »

Ja, jag såg att det hade ändrat sig även där, var lite osäker men då fick jag det bekräftat.
Det räcker för mig. Nemas problemas.
//Hans
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2012-04-02 09:53 »

Andreas, jag har som avsikt att dra runt en kabelslinga i huset för att ansluta fler givare. Denna slinga kan bli lång, kanske 60 meter. Min tanke var att använda signalkabel 4x0,5 men blir lite fundersam med det du säger om felvisning.

Menar du fler givare högtemp pt1000 eller tänker du på "vanliga" temperaturgivare? Kabelresistansen påverkar givarvärdet bara för pt1000 högtempgivarna som är analoga. Mätvärdena för de digitala givarna påverkas inte av kablaget.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2012-04-02 10:52 »

Jag har letat som gnu, hittar ingen flik med feljustering. Finns det möjligen fler versioner av Loggersoft, jag har version 1.0.0.8?

Fliken med feljustering visas bara i LoggerSoft om man inte är uppkopplad mot E-logger.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2012-04-02 14:38 »

Menar du fler givare högtemp pt1000 eller tänker du på "vanliga" temperaturgivare? Kabelresistansen påverkar givarvärdet bara för pt1000 högtempgivarna som är analoga. Mätvärdena för de digitala givarna påverkas inte av kablaget.

Nej, det är 1-wire 3-tråd jag tänker använda ihop med ute/innegivare (Dallas). Funkar det?
Loggat
Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2012-04-02 14:40 »

Fliken med feljustering visas bara i LoggerSoft om man inte är uppkopplad mot E-logger.
Det förklarar ju saken, tackar!
Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!