E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 16:58 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fastbränslemätning  (läst 9950 gånger)
pastaman
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« skrivet: 2012-03-21 14:09 »

Hej!
Jag har läst en del gamla trådar där det står att man med hjälp av "Tid till puls-läget" kan man mäta Pelletsförbrukningen på ett enkelt sätt.
 
Jag har på min brännare (Viking BIO) en röd liten diod som lyser med fast sken när skruven går (eller rättare sagt, när brännaren kallar på pellets och aktiverar 220v relät som startar skruven). Hur som helst, dioden lyser när skruven går. Kan jag läsa av dioden med en vanlig fotosensor och ansluta den till plint 9 och 10 samt aktivera "Tid till plus-läget"?

Går skruven 10s registreras 10x10 = 100pulser osv?


Är det så här enkelt i mitt fall eller ska jag köra på "220v relä-lösningen"

Hälsningar
Pastaman
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-03-21 14:37 »

Jag har på min brännare (Viking BIO) en röd liten diod som lyser med fast sken när skruven går... Kan jag läsa av dioden med en vanlig fotosensor och ansluta den till plint 9 och 10 samt aktivera "Tid till plus-läget"?

Ja

Går skruven 10s registreras 10x10 = 100pulser osv?

Ja

Är det så här enkelt i mitt fall

Ja. Tänk vad bra det varit om alla brännare haft en sån diod!

Det du behöver tänka på är att kabeln mellan fotosensorn och loggern är störkänslig och därför bör dras några centimeter ifrån andra kablar och elektronisk utrustning. Om det är knepigt dra kabeln utan att den går nära nån störkälla och du får störningar kan du prova med en skärmad kabel där skärmen lämnas oansluten på sensorsidan och ansluts till jord på loggersidan.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-03-21 14:47 »

Fast kanske svarade jag för snabbt, nu förutsatte jag en "vanlig" lysdiod som lyser med fast sken även för ett snabbt öga. Eventuellt sitter där kanske en 230V-driven diod som blinkar med 50Hz. Då fungerar inte "Tid till puls", men det kan kanske ändå gå om du räknar med 50 pulser per sekund.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pastaman
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-03-21 14:51 »

Härligt! Ja, den där dioden kan visa sig vara en riktig tillgång. Det är en en pytteliten fyrkant, ytlödd direkt på kretskortet...men det kanske inte säger så mycket om vilken typ av diod det är.

Tack för snabbt svar. Har precis lagt en beställning av lite prylar i Energibutiken.

Måste säga att hela idén med Logger 2020 är fantastisk. Är som en skänk från ovan för alla oss teknikintresserade pannrumstomtar Leende (smiley) En helt ny värld öppnar sig. Hoppas ni blir rika på kuppen för det är ni värda!

/Pastaman
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!