E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-27 18:13 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Error 82  (läst 7554 gånger)
Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« skrivet: 2012-03-07 17:47 »

Min logger lyser plötsligt rött och säger:
Error 82
12080435

Har inte petat på systemet...

Vad betyder felet? Hittar inget i manualen.
Ska jag starta om den eller knappa nåt på den?
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-03-07 18:01 »

Vad har du anslutet till din logger, kör du mot loggersoft eller mot e-logger.

Ni får gärna fylla i er signatur med vad er anläggning innehåller, det hjälper oss att ge mer adekvata svar.
Loggat

Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-03-07 19:19 »

Ok ska uppdatera signaturen.

Kör mot e-logger och har anslutet:
2st temp/fukt
1st elmätarsensor
6st Dallas tempsensorer
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-03-07 23:17 »

OK, tack för den infon.
Andreas får nog svara på vad det felmeddelandet kan bero på.
Oftast är det någon form av glappkontakt, och om du startar om den fungerar det troligen.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-03-08 08:30 »

Är du säker på att det var "Error 82"? Någon sådan felkod hittar jag inte. "Error A2" och "Error B2" finns, de kan uppstå av att klockan går fel eller felaktig minnesavläsning. Troliga orsaker är spik på elnätet, risigt nätagg eller glapp i nätkabeln.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-03-08 11:21 »

Hmm jadu, jag kan ju ha sett fel, och nu har jag startat om den så jag vet inte, men B och 8 skiljer väl endast två pixlar så om ni har någon sådan felkod så var det kanske ett B.

Det funkar iaf efter en omstart, men inget loggades under tiden den var i detta läge.
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-03-08 16:27 »

Nej när loggern stöter på den typen av kritiskt fel kan den tyvärr inte logga. Det skall egentligen aldrig inträffa, och mig veterligt är du den första som fått det.

Syns det något speciellt i kurvorna alldeles precis innan det inträffade om du zoomar in max på en 15-minutersgraf?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-03-08 19:21 »

Ja det finns en liten "fyrkantsdip" innan. Det ser ut som att dipen går från 20.5C till 16.5C under ca 15s, sedan är den tillbaka på 20.5C i 15s innan den dör, ungefär. Det är på givaren för innetemp/innefukt, och innefukt visar stabilt värde.

Försökte bifoga grafen men det verkar vara fullt på servern. Bilden är bara på 75kB...
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-03-09 10:30 »

Har utökat filutrymmet. Att mätvärden också är felaktiga tyder på mer allmänt korrupt data. Som sagt mest troligt något spänningsrelaterat. Du vet inte med dig att det förekommit störningar på elnätet? Om inte skulle jag föreslå att du provar byta nätagg om loggern beter sig opålitligt igen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!