E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 12:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fel vid 0W belastning  (läst 5175 gånger)
Andreas Ekbom
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« skrivet: 2012-02-28 13:56 »

Hej,

Jag är inte helt säker på om detta är ett fel eller inte, men så här är det.

Jag loggar min 1-fas luftvärmepump med en logger2020 och Landis&Gyr 3-fas elmätare från Energibutiken. Det verkar fungera väl, men när jag stänger av pumpen (på fjärrkontrollen) så ligger elförbrukningen fortfarande runt 85-90W, detta är väl troligen trågvärmare och kompressorvärmare, så långt allt väl. Dock när jag bryter strömmen till värmepumpen mha allpolig brytare (som sitter efter elmätaren) så fortsätter logger2020 att rapportera exakt den senaste elförbrukningen (85-90W) konstant.

Enligt mig beror detta antingen på att elmätaren själv förbrukar 85-90W och dessutom mäter sin egen förbrukning, osannorlikt att den skulle förbruka så mycket.
Det andra alternativet (vilket jag håller för troligt) är att logger2020 fortsätter rapportera samma förbrukning som sist när den inte får in några fler blink?
Är inte detta i så fall en bug och borde det inte gå att göra något åt detta?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-02-28 17:48 »

Vad har du för pulsantal inställt? Det finns ett problem med 10000 pulser och 0W. I sådana fall, ange 9999 eller använd pulsutgången som har lägre pulsantal.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas Ekbom
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-02-29 09:53 »

Ja, det stämmer, 10000 pulser. Jag ändrade precis till 9999, får väl leva med en tiondels promilles felvisning. Leende (smiley)

Det borde väl gå att fixa, eller?
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!