E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 11:39 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Minska känslighet på EL ingång  (läst 11917 gånger)
Mygg@n
Medlem

Antal inlägg: 20


Visa profil
« skrivet: 2009-04-07 20:51 »

Har nu loggat elmätaren till min värmepump några dagar och jag får störningar/pikar på elmätaringången när min vattenpump startar, t.ex tar jag en dusch så ser det ut som i slutet av diagrammet. (Det är en 1Kw 3faspump med tryckbrytare)

Det är en separat elmätare enbart till värmepumpen och den är kopplad från S0 utgången med 8 meter tvåledare till Logger 2020.

Kan det hjälpa om jag drar en skärmad tvåledare och jordar skärmen?
Eller kan jag med hjälp av motstånd/kondingar minska känsligheten?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009-04-08 05:50 »

En skärmad kabel borde hjälpa, men prova gärna med ett motstånd på ingången först, det kan fungera.
Loggat

Mygg@n
Medlem

Antal inlägg: 20


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2009-04-08 19:46 »

Nu har jag provat lite, satte först ett motstånd på 1,2Kohm mellan e2 och jord utan märkbar skillnad, bytte då till 470 ohm och då kanske det blev lite färre störningar, sen satte jag S0 matningen till +5v istället för +12v och då blev det mindre störningar.

Vet ej hur lågt motstånd jag kan prova med så jag inte belastar S0 utgången för hårt (Enermet SY120E).

Ska prova att även sätta ett motstånd mellan ingången och S0 utgången.

Jag har ett oscilloscop stående i förrådet, ska se om jag orkar rota fram det under påskhelgen.

Återkommer
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2009-04-08 20:19 »

Hur har du dragit kabeln från loggern till elmätaren om den plockar upp störningar från vattenpumpen? Va?

Känsligheten beror på att ingången är högohmig, vad du kan prova med är en spänningsföljare.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Mygg@n
Medlem

Antal inlägg: 20


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2009-04-08 21:07 »

Hur har du dragit kabeln från loggern till elmätaren om den plockar upp störningar från vattenpumpen? Va?

Kabeln går längs med en elledning 3meter och vattenpumpen genererar tydligen mkt störningar när tryckbrytaren slår av/på det är 3fas så jag får väl störningarna på alla faserna. (Tryckbrytaren och pumpen är nya)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2009-04-09 07:31 »

Har du kollat om det verkligen är elledningen som ger störningar genom att tillfälligt dra elmätaravläsningskabeln en bit ifrån?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Mygg@n
Medlem

Antal inlägg: 20


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2009-04-13 16:58 »

Nu har jag testat lite mer, drog en kabel på golvet helt skild från elledningar och störningarna försvann men jag vill inte ha kabeln ligga där så jag kopplade in orginalkabeln igen.

Efter vad jag har läst så är maxbelastning på S0 utgången från elmätaren enl DIN 27mA men det rekommenderas 20mA så jag bytte motståndet till 220ohm och när jag kör på 5volt ger det en belastning på 23mA och nu verkar störningarna/pikarna försvunnit.
(Ska man köra på 12volt är det 470ohm eller högre som gäller)

Bifogar en bild på Logger 2020 och en förbrukningskurva där v-pumpen startat ett antal ggr utan störning
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2009-04-14 07:34 »

Ah nu när jag ser bilden förstår jag hur du menade, bra jobbat! Och tack för att du provade med annan kabel och bekräftade att det verkligen var närheten till elkabeln som störde.

Enda minuset är väl att det egentligen inte är optimalt att belasta +5V ytterligare (även om det förstås är marginellt eftersom det bara sker under själva pulsen).
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009-04-14 09:52 »

Andreas, visst stämmer det att det vore bättre om han satte in ett 470 ohms motstånd och körde med 12 V matning.
(Ju mer man belastar 5-volten desto varmare blir spänningsregulatorn, bättre då att belasta 12 V som inte regleras lika "hårt")
Loggat

Mygg@n
Medlem

Antal inlägg: 20


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2009-04-14 12:53 »

En bild säger mer än 1000 ord eller hur det nu är Med glimten i ögat (blinkande)

Nackdelen är spikarna/störningarna får bara 470ohm till minus vid 12volt istället för 220ohm men jag ska prova lite mer till helgen.

Ungefär vid vilken spänning går brytpunkten när logger 2020 räknar det som en puls?
Skulle ju kunna köra en extern regulator på t.ex. 3volt och då kan jag belasta S0 med 150ohm (20mA) vilket gör att störningarna får ännu mer motstånd till minus.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2009-04-15 09:53 »

Rickard: Ja precis. Vid 12V lastas bara nätadaptern, använder man 5V tas det från den spänningsregulator som tenderar att bli lite varm. Men som jag skrev så är skillnaden i det här fallet marginell eftersom det bara går ström när elmätaren ger puls och det är en liten del av tiden, snittströmmen blir liten.

Och egentligen borde inte något extra motstånd alls behövas, det vore intressant att få utvärderat en skärmad tvåledare till elmätaren med skärmen ansluten till jord på loggersidan. (Själv hinner jag tyvärr inte labba med sånt, jag lägger min tid på systemutveckling.)

Myggan: Ja och framförallt är risken att missuppfatta en bild betydligt mindre för den som likt jag läser lite för snabbt ibland. Med glimten i ögat (blinkande)

Ang. din fråga vill jag minnas att omslagströskeln ligger på nånstans 0,2-0,3V. Varför så känslig? Jo ingången är en kompromiss för att fungera både med pulsutgång och fototransistor.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!