E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 21:39 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 6 7 [8]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 2020 - Problem med elmätaravläsning  (läst 135562 gånger)
Lennart49e
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #105 skrivet: 2012-11-23 18:01 »

Hej
Nu fungerar det. Det visade sig att det trots allt var sensorn som inte var riktigt centrerad över elmätarens lysdiod.
Innan justeringen kom det c:a 140 pulser/min och efter c:a 11. Detta orsakades antagligen av att en puls från lysdioden tolkades som en svärm på 10-15 pulser av sensorn, vilket också resulterade till ett högt effektuttag i samband med dessa pulser. Effekten sjönk därefter under de 3-6 sekunder det tog tills nästa svärm av pulser kom.

Mätaren är märkt    Landis Gyr,  Metrima,  MILAB LG-20

Skönt att det fungerar
Lennart
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #106 skrivet: 2012-11-25 09:43 »

Tack för att du berättade hur det låg till, om någon annan får samma problem är det bra att veta att noggrann centrering av sensorn kan göra skillnad.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Nisse1001
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #107 skrivet: 2020-01-16 12:46 »

Hej
Har liknande problem med min elmätar avläsning men via en P3IQ modul. Eftersom jag har redan har mer än 2 elmätare så skulle jag kompletera med en P3IQ modul som skulle visa laddningsförbrukning av min elbil. Först gick det inte alls men efter att raderad minnet och laddat in min konf på nytt så verkar den fungera men den visar fel. Jag får 2,5 kw istället för 6,5 kw som min förbrukning är på. Elmätaren är en ABB C11 med 1000 p/kw och således är givareingången inställd för detta.
Tittar man på ledblink från min elmätare och lysdioden på P3IQ se verkar de inte synkroniserade heller. Vad kan felet vara? Tycker jag provat allt och har inga fler ideer för felsökning

Mvh
Christian Sörensen
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #108 skrivet: 2020-01-17 08:04 »

Jag har pratat med kunden och har inga fler idéer, har du något att komma med Andreas?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #109 skrivet: 2020-01-17 08:31 »

Hej
Har liknande problem med min elmätar avläsning men via en P3IQ modul. Eftersom jag har redan har mer än 2 elmätare så skulle jag kompletera med en P3IQ modul som skulle visa laddningsförbrukning av min elbil. Först gick det inte alls men efter att raderad minnet och laddat in min konf på nytt så verkar den fungera men den visar fel. Jag får 2,5 kw istället för 6,5 kw som min förbrukning är på. Elmätaren är en ABB C11 med 1000 p/kw och således är givareingången inställd för detta.
Tittar man på ledblink från min elmätare och lysdioden på P3IQ se verkar de inte synkroniserade heller. Vad kan felet vara? Tycker jag provat allt och har inga fler ideer för felsökning

Mvh
Christian Sörensen

Hej!

Läser du av förbrukningen via blinkande diod eller via S0-utgång?

Är modulen byglad som den skall?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Nisse1001
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #110 skrivet: 2020-01-21 18:42 »

Efter ett antal omstarter så verkar det faktiskt som det fungerar som det skall. Läser blinkningar via led tillfredställande och nu i takt nu när jag byglat 3-4. (troligtvis var det felet) Har inte provat att testa med S0 men vi kör på det här tills vidare. Det tråkiga är att när jag höll på med det felsökande fram och tillbaka här så råkade jag tyvärr kortsluta min existerande P3IQ Ledsen  och kopplar jag in den så hittas den inta av min logger längre tyvärr. Finns det något att göra eller är det kört? Tips är väl att ha en bygel där vid leverans för att undvika liknade problem. Dessutom så saknades plintmärkning 1,2,3,4 på min P3IQ. Ganska lätt att man kopplar in från fel håll då.

Tack annars för en bra produkt
Med vänlig hälsning,
Christian Sörensen
christian.sorensen@telia.com
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #111 skrivet: 2020-01-22 14:13 »

OM du tänkt köpa en ny istället för den som verkar gått sönder kan du få en rabattkod på 50%, e-posta i så fall till mig så svarar jag med en kod till dig.
Har sett till att märka upp alla plintar på de moduler som finns i lager nu, det var en miss av oss.
Loggat

Sidor: 1 ... 6 7 [8]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!