E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 17:56 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 2020 - Problem med elmätaravläsning  (läst 135522 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #90 skrivet: 2011-02-23 17:37 »

Hur tar du ut värdena från mätarna du kopplat till de interna elmätaringångarna på Logger 2020, är det diodavläsning eller S0 pulsutgång?

Har du kört elmätartestet? http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020#Elm.C3.A4tartest
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #91 skrivet: 2011-02-23 18:36 »

Hej Igen,
Det är två separata el mätare kopplade på S0/puls och till loggers 7,8 och 9 dom funkade till för en vecka sen. Senadan hade jag problem med en tredje elmätare inkopplad med p3iq och jag raderade minnet i logger vilket stod att man ev behövde efter funkar inte de två elmäatrna som är kopplade med S0, rapporten funkar inte heller längre.
Tobbe123
Loggat
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #92 skrivet: 2011-02-23 19:03 »

Hej,
Nu hade jag snurrat till det väldigt.... gällande puls koppling S0 alla givare har jord brun så jag hade kopplat vit till  plint 8 och brun till plint 7 men va f..... den måste ju ha 12 volt med..... I mitt fall skulle brun sitta på plint 10 och inte plint 7. Jag är ledsen att jag fått er att lägga ned jobb å tid på detta ... sorry.

MVH
Tobbe123

Hoppas rapporten börjar funka nu med ( den kan väl inte ha med detta att göra)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #93 skrivet: 2011-02-24 08:23 »

Det behöver du inte vara ledsen över, meningen är ju att vi ska hjälp användare till rätta.

När det gäller problem med elmätaravläsning gäller alltid först av allt se till att det grundläggande fungerar, det vill säga att loggerns interna elmätaringång, eller externa pulsmodul om man har sån, får in pulser från elmätaren. Och det gör man alltså då genom att köra elmätartestet för de interna ingångarna eller genom att kontrollera att statusdioden på externa pulsmoduler blinkar grönt.

Jodå det kan nog bli problem med rapporten om det är något fel längre ner i kedjan. Ser den ut att fungera nu?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #94 skrivet: 2011-02-24 19:06 »

Hej,
Nu funkar rapporterna med, fast jag tror att det var IE 9 som blockerade graferna.
Nu skall vi se om jag duger till att fixa en beräknad kanal för COP

Jag gissar att jag återkommer fast i en annan tråd Glad
Tack för all hjälp så här långt
Tobbe123
Loggat
mattias_jo1
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #95 skrivet: 2012-05-20 13:24 »

Har problem att den visar 0 W i displayen.

När man startar om den så visar den en kort tid.

"0 conn. sensors"

Har en kaplslad foto. och mäter på befintlig elmätare.
1000puls/KWh
ADDAX

Någon som vet problemet. Den har + från givaren till 10 på loggern och - till 9. Den nya med skruv plintar.
 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #96 skrivet: 2012-05-20 17:40 »

Gjort elmätartestet? Provat blinka på fotosensorn med en ficklampa?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
mattias_jo1
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #97 skrivet: 2012-05-20 20:38 »

Hej,
Gjorde precis testet. Inp.1 hände inget. men vid inp.2 så pep det vid varje blink.

//Mattias
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #98 skrivet: 2012-05-21 08:12 »

Då är alltså allt som det skall? Om inte: Ställt in pulstal för elmätare (enligt anvisningarna i avsnittet Kom-igång i manualen)?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
mattias_jo1
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #99 skrivet: 2012-05-21 09:42 »

Tjena, är inte hemma på några dagar nu, men upptäckte att jag lagt in pulserna på 1 istf 2. Så nu får jag in värden. Värdena som står igraferna är det i kWh eller hur skall jag tolka dem. Står kanske någonstans i manualen?

mvh//Mattias
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #100 skrivet: 2012-05-21 10:38 »

I vanliga grafer visas momentaneffekt i kW, i stapeldiagrammen i rapporterna kWh.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lennart49e
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #101 skrivet: 2012-11-22 21:51 »

Hej
Har precis kommit igång med min Logger, men har problem med värden från elmätaren. Den ger mycket taggiga kurvor med en förbrukning varierande från 0,67 till 57kW
Elmätaren är inkopplad med en diod på pulsingången plint 8. Har med elmätartest och även sett på själva elmätaren att det kommer en puls c:a var 3:e sek. Ingången är inställd på 1000 pulser / kW. När jag tittar på El värden i Loggern och i LoggerSoft uppdateras dessa värden varje sek. Det visade värdet sjunker för varje sekund. Efter 2 – 3 uppdateringar blir värdet återigen högt eller mycket högt för att återigen minska till ett värde som lägst c:a 0,7kW, vilket borde vara i närheten av förbrukningen.
Om jag tar bort dioden från elmätaren sjunker värdet ständigt.
Det verkar som att ett nytt värde beräknas varje sekund baserat på tiden från senaste puls.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #102 skrivet: 2012-11-22 21:54 »

Vilken elmätartyp har du?
Är du säker på att du satt sensorn på dioden som indikerar elförbrukning? (Det brukar stå typ: 1000 imp/kwh vid dioden)
Har du angett värdet på rätt elmätaringång, E1?
Har du skärmat dioden/mätaren så den inte reagerar på lysrör/lågenergilampor i närheten (de blinkar med 50 Hz)
Loggat

Lennart49e
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #103 skrivet: 2012-11-22 22:08 »

Sensorn sitter på den dioden på mätaren som blinkar c:a var 3:e sek. Det står 1000imp/kW på mätaren. Elmätaren sitter i ett mörkt skåp utomhus.
1000 är satt på givare 1 av typ energi.
/Lennart
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #104 skrivet: 2012-11-23 07:32 »

Fabrikat och typbeteckning på elmätaren?

Säker på att det är rätt diod du läser av? Stämmer diodens blinkfrekvens ca. var 3:e sekund (1,2 kW) med vad förbrukningen borde vara? Ändras blinkfrekvensen om du slår igång någon större förbrukare (exempelvis spis/mikro/hårtork)?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!