E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 13:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 8
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 2020 - Problem med elmätaravläsning  (läst 135462 gånger)
Nokke
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« skrivet: 2009-02-22 13:26 »

Antal pulser per kWh är fel i Loggersoft. Min räknar rätt om jag ställer den på ETT!!



Nokke
Loggat
kullabacken
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009-02-22 14:43 »

Antal pulser per kWh är fel i Loggersoft. Min räknar rätt om jag ställer den på ETT!!



Nokke

hej jag har inte det problemet.        för mej stämmer de.
Loggat
Nokke
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2009-02-22 16:48 »

Ja, nu märkte jag ett problem; När jag återställer Loggern och tittar på kW så börjar det väldigt högt, för att sedan gå ner till noll, så något är fel....
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2009-02-22 18:11 »

Jag behöver mer information för att kunna hjälpa till.
1) Vilken mjukvaruversion har du i loggern (visas vid uppstart)?
2) Vad är det för fabrikat och typbeteckning på den elmätare du försöker läsa av?
3) Är elmätaren inkopplad via pulsutgången eller läser du av den med fototransistor?
4) Hur många pulser per kWh står det på elmätaren att den skall ge enligt den metod du valt?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Nokke
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2009-02-22 20:28 »

1. 090212
2. Holmstrup??
3. Fototransistor
4. 1000
Loggat
kullabacken
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009-02-22 20:49 »

1. 090212
2. Holmstrup??
3. Fototransistor
4. 1000

ja jag vet inte,  men kan  det va så att fototransistorn   inte sitter riktigt rätt!?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2009-02-23 08:09 »

Kullabacken: Ja så kan det vara.

Nokke: Försök kolla upp exakt fabrikat och typbeteckning på elmätaren, ju bättre information du ger desto snabbare kommer det att gå att lösa ditt problem.

5) Vad är det elmätaren mäter, hushållsel eller något annat? Om du uppskattar, vilken förbrukning borde loggern visa? (Är det väldigt låg förbrukning tar det med din elmätarupplösning länge innan dioden blinkar och loggern visar något värde.)

Avläsning med fototransistor kan ibland vara knepig, vissa elmätare kan ha rejält svaga dioder.

6) Hur lång kabel har du mellan elmätaren och fototransistorn?
7) Sitter dioden på elmätaren riktad rakt framåt eller snett? Har du riktat fototransistorn lika rakt/snett?
8) Är fototransistorn du använder genomskinlig eller svart?
9) Vad lyser dioden på elmätaren med för slags ljus, synligt eller osynligt? Om synligt, vilken färg?
10) Om synligt, har du kört elmätartestet, hur går det? Piper och blinkar det i takt med dioden? Om inte, prova blinka på fototransistorn med en vanlig ficklampa, händer inget då, prova flytta fototransistorn till den andra elmätaringången på loggern. Ger ficklampan utslag försök rikta in fototransistorn bättre.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Nokke
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2009-02-23 15:07 »

Problemet löst! Tack allihop.. Det var en kombination av en kallödning och dåligt inriktad sensor...
Loggat
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2009-02-28 09:56 »

Jag får inte el mätaren att fungera.

Jag har anslutit kablar från elmätarens SO till plats 8 och 10 på logger 2020.
Ibland visar den 18w? men mest visar den 0w

El VVB som jag vill mäta är på 3kw.

När jag kör el mätar test så blinkar bara dioden i loggern.Inget ljud hörs.
Ingen skillnad om jag skiftar plats på kablarna.

Någon som har någon ide vad det kan vara jag har gjort fel
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009-03-01 16:56 »

Vilken elmätare har du?
Har du ställt in hur många pulser/kW som elmätaren har på utgången?
Rätt polaritet?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2009-03-02 17:05 »

Fungerar ljudet i loggern, om du trycker reset hör du ett pip-pip-ljud då?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pricken
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2009-03-02 21:18 »

Jag fick inte medlevererad fototransistor att fungera först, trots som jag tycker korrekt montering, tittandes rakt in i blinkande dioden, med en slangstump runt om så att den var totalt avskiljd från omkringliggande ljus, det visade sig att jag var tvungen att korta ned avståndet mellan fototransistorn och lysdioden till endast 0mm, dvs direkt anliggning.

Nåja, det var inte till hjälp för dig. Det kan ju faktiskt vara så tokigt att S0 är defekt, det har hänt tidigare. Du har inte tillgång till en annan mätare med S0 du kan prova med?
Loggat
MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2009-03-03 07:45 »

Tycker inte att det duger med bara en fototransistor. Bäst är att stoppa den i en liten plastlåda som man fyller med smältlim.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2009-03-03 08:56 »

En lådmonterad elmätargivare är på gång.

Jag får inte el mätaren att fungera.

Jag fick inte medlevererad fototransistor att fungera först, trots som jag tycker korrekt montering

Det vore bra om ni ville berätta exakt vilka elmätare är det ni har, dvs. vad är det för fabrikat och typbeteckning?

Tyvärr är kvaliteten på dioden på vissa mätare ojämn. Jag har själv en Enermet SY120E med svag och gulorange diod som är väldigt knepig att läsa av. Sen har jag två andra likadana som är betydligt lättare. Men överlag är just Enermet SY120E svårare än andra mätare.

I vissa riktigt extrema fall, om mätarens diod är alldeles ovanligt svag samt att mätaren sitter på ett ställe dit det når dagsljus, kan man behöva maska av hela mätaren. Det som då fungerar bäst är svart tät presenning.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pricken
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2009-03-03 09:15 »

Jag utelämnade detta då jag ansåg att det saknade betydelse, jag hade bara inte monterat transistorn tillräckligt nära. Men min mätare det handlar om är huvudmätaren, en Echelon, vilken model vet jag inte, Vattenfall som leverantör, och dom tillåter inte anslutning via S0, då det är en "tjänst" dom tillhandahåller. Den är bestyckad med en ilsket röd blinkande diod.

Min andra elmätare till vp är en kamstrup 382, ansluten via S0.
Loggat
Sidor: [1] 2 3 ... 8
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!